Grudniowe i roczne wyniki NPD: Call of Duty bierze wszystko
NPD, amerykańska agencja badawcza, wreszcie podała grudniowe i, co chyba ważniejsze, roczne wyniki sprzedaży sprzętu i gier w USA. Spójrzmy, jak ten rynek wygląda właśnie tam.
14.01.2011 | aktual.: 06.01.2016 14:31
Grudzień Zacznijmy od grudnia, a całym rokiem zajmiemy się za chwilę. Jeśli chodzi o sprzęt, to dochody z jego sprzedaży w ostatnim miesiąc minionego roku wyniosły 1.84 miliarda dolarów - to o 16 procent mniej, niż w analogicznym miesiącu roku poprzedniego. Niestety, NPD nie podaje już dokładnych ilościowych danych dotyczących sprzedanych konsol, jeśli jednak wierzyć informacjom samych producentów, to wyglądałaby ona tak:
- Nintendo DS (2.5 miliona sztuk)
- Nintendo Wii (2.36 miliona sztuk)
- Microsoft Xbox 360 (1.86 miliona sztuk)
- Sony PlayStation 3 (1.21 miliona sztuk)
Choć Nintendo przeskoczyło 360, warto zauważyć, że tylko ta konsola zanotowała wzrost sprzedaży w porównaniu do grudnia roku poprzedniego. Był to zresztą najlepszy miesiąc w jej historii.
A co z grami? Dochody z ich sprzedaży wyniosły 2.53 miliarda dolarów. To o 5 procent mniej niż w grudniu poprzedniego roku. Co ciekawe, w segmencie gier PC zanotowano wzrost aż o 62 procent. Skąd się wziął? Jedno słowo - Cataclysm.
Pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedających się gier wygląda następująco:
1. Call of Duty: Black Ops (Activision Blizzard - Xbox 360, PS3, Wii, DS, PC; około 3.6 milliona sprzedanych sztuk) 2. Just Dance 2 (Ubisoft - Wii) 3. World of Warcraft: Cataclysm (Activision Blizzard - PC) 4. Assassin's Creed: Brotherhood (Ubisoft - Xbox 360, PS3) 5. Donkey Kong Country Returns (Nintendo - Wii) 6. Disney Epic Mickey (Disney Interactive Studios - Wii) 7. Madden NFL 11 (Electronic Arts - Xbox 360, PS3, Wii, PS2, PSP) 8. Michael Jackson: The Experience (Ubisoft - Wii, DS, PSP) 9. NBA 2K11 (Take-Two Ineractive - Xbox 360, PS3, Wii, PSP, PS2, PC) 10. Need for Speed: Hot Pursuit (Electronic Arts - Xbox 360, PS3, Wii, PC)
Warto jeszcze wspomnieć o rynku akcesoriów, który w tym roku, dzięki kontrolerom ruchowym, zanotował znaczący wzrost znaczenia. Grudzień 2010 według NPD był najlepszym miesiącem w historii tego segmentu. Dochody ze sprzedaży wygenerowały dochody w wysokości 853 milionów dolarów - o 10 procent więcej, niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego.
Rok 2010 Przejdźmy do podsumowania całego roku. Ile wart jest rynek gier wideo w USA? Około 19.3 miliarda dolarów - taki wygenerowały dochód w 2010 roku. A przynajmniej tak wynika z podsumowania NPD, w którym wzięto pod uwagę dane dotyczące sprzedaży sprzętu, oprogramowania (w formie fizycznej) i akcesoriów oraz szacunki na temat gier używanych czy wypożyczanych, subskrypcji, dystrybucji cyfrowej, gier społecznościowych oraz na telefony komórkowe.
Jeśli chodzi o same konsole, to ich sprzedaż przyniosła w 2010 roku 6.29 miliarda dolarów dochodu - o 13 procent mniej, niż w roku 2009. I znów - jaki sprzęt sprzedawał się najlepiej?
- Nintendo DS (8.5 miliona sztuk)
- Nintendo Wii (7 milionów sztuk)
- Microsoft Xbox 360 (6.7 miliona sztuk)
- Sony PlayStation 3 (brak dokładnych danych)
W przypadku całego roku również tylko konsola Microsoftu zanotowała wzrost sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku - i to aż o 42 procent. Warto jednak zaznaczyć, że również DS odniósł niezwykły sukces - przekroczył magiczną liczbę 47 milionów sprzedanych egzemplarzy PS2 i stał się tym samym najlepiej sprzedającą się platformą w historii USA.
Przejdźmy do gier. Dochody z ich sprzedaży w 2010 roku wyniosły 10.1 miliarda dolarów - o 5 procent mniej niż w poprzednim roku. Dziesiątka najlepiej sprzedających się tytułów:
1. Call of Duty: Black Ops (Activision Blizzard - Xbox 360, PS3, Wii, PC, DS, więcej niż 12 milionów sprzedanych egzemplarzy) 2. Madden NFL 11 (Electronic Arts - Xbox 360, PS3, Wii, PS2, PSP) 3. Halo: Reach (Microsoft - Xbox 360) 4. New Super Mario Bros. Wii (Nintendo - Wii) 5. Red Dead Redemption (Take-Two Interactive - Xbox 360, PS3) 6. Wii Fit Plus (Nintendo - Wii) 7. Just Dance 2 (Ubisoft - Wii) 8. Call Of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard - Xbox 360, PS3, PC) 9. Assassin's Creed: Brotherhood (Ubisoft - Xbox 360, PS3) 10. NBA 2K11 (Take-Two Interactive - Xbox 360, PS3, PS2, PSP, Wii, PC)
Niestety, brak danych dotyczących sprzedaży poszczególnych gier, nie licząc pierwszego miejsca. Wiemy tylko tyle, że drugi na liście Madden NFL 11 (ehem...) sprzedał się około dwa razy słabiej niż Black Ops. Nieźle.
A propos Call of Duty - zwróćcie uwagę, Modern Warfare 2, część serii z poprzedniego roku, aż na ósmym miejscu. Czy Activision potrzebuje w ogóle innych gier?
Na koniec jeszcze roczne wyniki akcesoriów. Dochody wzrosły o 13 procent w porównaniu do poprzedniego roku i wyniosły 2.93 miliarda dolarów.
Tak to wygląda w USA.
[via Gamasutra, GamesIndustry, informacje prasowe]
Tomasz Kutera