Granie na polskim YouTubie w liczbach. Dużych liczbach. Kto jest rodzimym PewDiePiem?
Chyba nikogo nie zdziwi, jeśli napiszę, że reZigiusz. A kto depcze mu po piętach? I jakie gry są u nas najpopularniejsze, jeśli chodzi o ich oglądanie?
15.03.2016 16:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O letsplayerach mówi się u nas dużo i mam wrażenie, że zazwyczaj źle. Wiele osób nie rozumie koncepcji oglądania czegoś, w co przecież sami mogliby grać i teoretycznie bawić się znacznie lepiej. Liczby pokazują jednak, że wirtualny odpowiednik siedzenia w kilka osób przy jednym ekranie i obserwowania, jak kolega męczy się z bossem, to rozrywka bardzo pożądana i popularna. Również w Polsce.
Najpopularniejszym youtuberem growym na naszym podwórku jest oczywiście reZigiusz. Aktualnie zdobył on prawie 2 milionów subskrybentów, którzy śledzą jego poczynania i zapewnili mu już 355 314 955* odsłon i 7 784 136 kciuków w górę od początku istnienia kanału. Na ten imponujący wynik składa się 693 materiałów wideo. A kto depcze reZigiuszowi po piętach, jeśli chodzi o liczbę fanów?
- reZigiusz - 1 765 534
- Stuu Games - 1 638 425
- Blowek - 1 497 775
- skkf - 1 198 213
- ROJOV13 - 1 122 645
- IsAmUxPompa - 1 059 903
- Mandzio - 1 043 895
- Remigiusz Maciaszek - 971 697
- MultiGameplayGuy - 934 381
- JDabrowsky - 808 394
- izak LIVE - 796 741
- Masterczułek - 790 760
- Gimper - 789 403
- TheNitroZyniak - 760 561
- MagdalenaMariaMonika - 750 839
Największy przyrost w 2015 zaliczył kanał izak LIVE, zdobywając 696 741 subskrybentów. Biorąc pod uwagę, że z początkiem poprzedniego roku, kanał liczył sobie 100 tysięcy fanów, postęp jest bardzo duży. Warto zauważyć też, że zestawienie pierwszej piętnastki letsplayerów zamyka jedyna kobieta w towarzystwie - MagdalenaMariaMonika. Magdalena gra w wiele różnych tytułów, zarówno casualowych (The Sims 4), jak i mniej znanych (Don't Starve czy Agatha Christie: The ABC Murders), ale łatwo się chyba domyślić, co cieszy się największą popularnością...
Tak, oczywiście, że Minecraft. Dzieło Mojang jest ewidentnie najłatwiejszą przepustką do zdobycia szerszego grona odbiorców, choć niewykluczone, że w tym przypadku ich pułap wiekowy będzie dosyć niski. Wśród dziesięciu najpopularniejszych gier na polskim YouTubie znajdzie się jednak kilka pozycji, które mogą zaskoczyć (w nawiasie podana jest suma ich odsłon):
- Minecraft (201 466 379)
- Counter Strike (167 341 680)
- Grand Theft Auto (97 044 484)
- Wiedźmin (22 694 468)
- The Forest (21 553 640)
- FIFA (18 368 101)
- Sims (18 254 202)
- Worms (11 861 355)
- World of Warcraft (11 784 824)
- Binding of Isaac (11 056 841)
Osobiście najbardziej i chyba najpozytywniej zdziwiła mnie wysoka pozycja Wormsów. Wydawało mi się, że ta seria czasy świetności już dawno ma za sobą, tymczasem okazuje się, że wielu ludzi wciąż nie tylko gra, ale i ogląda cudze kreskówkowe batalie. Sam wciąż lubię odpalić World Party lub Reloaded i poczęstować kogoś Świętym Granatem lub superowcą. Ciekawe czy na świecie entuzjazm w stosunku do Wormsów jest podobny, czy może dużą rolę gra tutaj polska nostalgia? Tomek pisał niedawno o tym, że każdy ma inne dziedzictwo kulturowe, a gry nie są wyjątkiem. Ciekawie prezentuje się też obecność świetnego indyka w TOP 10 - Binding of Isaac.
O ile dobrze pamiętam polygamiowe nastroje jeśli chodzi o świat letsplayów, szczególnie polskich, nie byliście przychylni wobec tej formy rozrywki. Może w ostatnim czasie coś się zmieniło? Macie youtuberów, których lubicie oglądać? Może są to mniej przebojowe osoby, bardziej kameralne, które nie załapały się do pierwszej piętnastki zdominowanej przez młodzieżowe klimaty? Może chcielibyście na nie zagłosować?
Lenovo postanowiło przyjrzeć się sprawie growego YouTube'a (stanowiącego przecież lwią część polskiego YouTube'a ogólnie) i organizuje Lenovo Gaming Stars, czyli plebiscyt, którego zadaniem jest wybranie "najlepszych vlogerów gamingowych 2015". W ambitnym zadaniu pomóc mają gracze czy też może raczej widzowie - każdy kto zaloguje się na stronie konkursu i zagłosuje na swojego faworyta, pisząc w kreatywny sposób dlaczego właśnie on, ma szansę wygrać gamingowy laptop Lenovo Ideapad Y700. Kategorie są trzy: YouTuber Roku, YouTuberka Roku i Wideo Roku. Zwycięscy letsplayerzy zostaną wytypowani zarówno przez Was, jak i jury, w skład którego wchodzi miłościwie nam panujący Paweł Olszewski.
Skusicie się? Czy może nadal z widłami i pochodniami idziecie naprzeciw kulturze let's playów albo po prostu Was to nie obchodzi?
* wszystkie dane dotyczą końca 2015 roku
Artykuł przygotowany w ramach partnerstwa z Lenovo Gaming Stars
Patryk Fijałkowski