"Gra X sprzedała się w Y egzemplarzach". Takie zdanie już właściwie nic nam dziś nie mówi

A mówi o tym twórca Somy, podsumowując dwa lata od premiery gry.

"Gra X sprzedała się w Y egzemplarzach". Takie zdanie już właściwie nic nam dziś nie mówi
Paweł Olszewski

Twórcy Somy należą do tego grona developerów, które lubi się dzielić z graczami kulisami działania branży. Przy okazji informowania swoich fanów o tym, co się dzieje w studio, przeważnie mimochodem zdradzają jakieś ciekawe gamedevowe smaczki i spostrzeżenia. Nie inaczej jest tym razem.

Jak czytamy na blogu Frictional Games, w ciągu dwóch lat w Somę zagrało 650 tys. osób. Skąd takie liczenie graczy, a nie po prostu sprzedaży? Bo ta w dzisiejszych czasach coraz mniej mówi. Sprzedaż sprzedaży nierówna - co innego dla developera oznacza gra sprzedana za premierową cenę, co innego w promocji. Soma była dostępna także w Humble Monthly Bundle, co jeszcze bardziej komplikuje temat. Thomas Grip (reżyser i designer) z Frictional Games pisze:

Więc Techland miał rację? Polska firma od lat unika podania sprzedaży swoich gier, zastępując ją liczbą graczy. Także tych, którzy kupili używaną wersję na PS4 lub Xboksa One, albo... ściągnęli pirata. Liczba graczy nie jest jednak „tym nowym”, wystarczającym kryterium - wszak co druga gra free-to-play ma ich więcej, niż wspominane tytuły.

Czasem zdarza się, że wydawca informuje o pokryciu budżetu gry z samych tylko zamówień przedpremierowych. Albo pierwszego dnia sprzedaży. Super informacja, która, znów, kompletnie nic nam nie mówi. Bo jaki jest ten budżet? Co do niego zostało zaliczone? Rzeczy związane z developmentem, czy może też marketingiem, z budową stoisk na E3 włącznie?

SOMA - gameplay, let's play, pełne gadki

Jeszcze nigdy nie mieliśmy tak łatwego wglądu za kulisy firm produkujących gry (wrzutki z pierwszej ręki w mediach społecznościowych, zapisy prelekcji z konferencji z całego świata, raporty giełdowe, SteamSpy). I jednocześnie jeszcze nigdy tak mało o nich nie wiedzieliśmy. Bo nawet jeżeli dysponujemy już nawet konkretnymi liczbami, to bardzo często nie są one do końca miarodajne, albo nie mamy pewności do tego, jak je odczytywać. Właśnie jak tą nieszczęsną sprzedaż.

Weźmy jeszcze raz taką Somę. W miesiąc po premierze twórcy cieszyli się, że sprzedali już 90 tys. egzemplarzy. Gra szła jak woda, szybko przebijając sprzedaż ich poprzednich produkcji. Potem tempo jednak znacznie spadło. Dobili do 250 tys., ale jak sami przyznali, po dobrym początku (i równie dobrze ocenianej konkurencji, np. Firewatchu z milionem graczy) spodziewali się jednak więcej. Teraz jest grubo ponad pół miliona graczy, tytuł dostępny był w pecetowym abonamencie, i o dziwo Frictional Games wciąż na nim nieźle zarabia.

Frictional Games nie ma jasnej odpowiedzi skąd to ciągłe, relatywnie wysokie zainteresowanie ich grą. Thomas Grip przypuszcza tylko, że działa tu poczta pantoflowa między graczami, ogólnie zbudowanie "dobrego klimatu" wokół gry i najważniejsze - stworzenie "niepowtarzalnego doświadczenia". Te zawsze towarzyszyło grom Frictional, ale jak pisze Grip na firmowym blogu, teraz „jest to oficjalne”:

Takie więc też będą kolejne gry Frictional Games. Pierwsza jest w pełnej produkcji, pochłaniając 80% ich siły roboczej (studio zatrudnia 16 osób). Jeszcze w tym roku ma powstać tzw. vertical slice tego projektu, który jest "straszny z natury". Jego oficjalna zapowiedź powinna pojawić się gdzieś w pierwszej połowie przyszłego roku.

Jest też drugi, jeszcze bardziej skomplikowany, "rozbabrany" i bardziej odległy projekt. Który potwierdza chęć studia do równoczesnej pracy nad dwoma tytułami. Bazowanie na jednym hicie to ryzykowna rzecz.

Będąc w temacie Frictional Games warto na koniec przypomnieć, że Soma zmierza powoli na Xboksa One.

Zremasterowana Amnesia w październiku dostępna będzie natomiast w ramach subskrypcji PlayStation Plus.

Paweł Olszewski

Źródło artykułu:Polygamia.pl
wiadomościps4xbox one

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.