GIT 2011: Wiedźmin jako marka globalna

Jeśli wydawało Wam się, że wiecie o Wiedźminie wszystko, to pewnie jedna z konferencji na GIT 2011 trochę zweryfikuje Waszą wiedzę.

GIT 2011: Wiedźmin jako marka globalna
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Na pierwszy ogień historia powstawania Wiedźmina, która - jak się okazuje - nie była usłana różami. Stare czasy. Port Dark Alliance na PC był zaczątkiem. Był dev team i know how. Interplay padł, a chęć robienia gier została. Grunt to mieć plan i pomysł - plan podboju świata opiera się na 3 elementach: żarówka, kaseta i marketing. A tak na poważnie: żarówka to pomysł, kaseta to studio developerskie, marketing to marketing. Był fajny pomysł na markę: ciekawy bohater, ciekawy świat, trudne wybory moralne, ważkie tematy i świetny gameplay. Czyli sprowadzamy to do zasady, że dobre gry są dobre.

Pierwszego Wiedźmina tworzono 5 lat (realnie 3 lata), 2 lata to bieganie po wydawcach z pierwszym projektem i słuchanie co jest nie tak. Pierwszy projekt skasowano, studio przeniesiono z Łodzi do Warszawy. Czasami warto czasami zacząć od nowa, jeżeli projekt idzie w złym kierunku - "projekt musi też się skończyć, zawsze pojawia się coś nowego (...) robienie gier forever po prostu nie wychodzi, każdy kto zagrał w nowego Duke'a wie o czym mówię". Wychodzi więc na to, że dzięki pierwszym niepowodzeniom przyszło nam zagrać w Wiedźmina jakiego wszyscy znamy.

Jednak nie samym produktem człowiek żyje i równie ważny (a niektórzy powiedzą, że nawet ważniejszy) był PR Wiedźmina. Obecność na targach, bezpośredni kontakt z odpowiednimi dziennikarzami (lubiącymi gatunek RPG). "Dziennikarze ewangelistami premiery". Wiedzieliście, że BioWare pomogło CDP na E3 zapraszając ich na swoje stanowisko? "Pierwsze prezentacje mogą się odbyć bez pokazu gry" - chodzi o rysunki koncepcyjne z podłożoną muzyką, to w połączeniu z gadającymi głowami buduje klimat.

Nie obyło się oczywiście bez wpadek, a błędy trzeba poprawiać. Na przykład pojawienie się wersji Enchanced. Po premierze Wiedźmina CDP nie był zadowolony z wyników sprzedaży. Twórcy przekopali się przez recenzje, poczytali o błędach, padła decyzja o wydaniu produktu poprawionego w wysokiej cenie. "Enchanced edition był dużym sukcesem komercyjnym" - Oczywiście ci, którzy kupili grę wcześniej aktualizację mieli  za darmo. Skok nowej wersji +5 punktów w serwisie Metacritic.

"Właściwy wydawca to nie zawsze największy wydawca" - jest to potencjalna zaleta, bo można być dużą rybą w mniejszym stawie, przez co gamedev traktowany jest lepiej i można wynegocjować lepsze warunki. Piotr Gnyp, Paweł Winiarski

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne