Gdzie spoczywają stare gry?

Zastanawialiście się kiedyś, co się dzieje z tytułami, które powstały 5, 10, 15 lat temu?

marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Jon Andersen z serwisu Gamasutra przeprowadził małe śledztwo, zadając Microsoftowi, Nintendo i Sony pytanie - jak dbają o stare gry?

Ken Lobb z Microsoft Game Studios ujawnił, że firma ma specjalny dział zajmujący się ich archiwizacją. Kilka kopii każdej gry wydanej przez Microsoft (kod źródłowy i materiały do produkcji) przechowywane są w miejscach o kontrolowanej wilgotności i temperaturze, zarówno w siedzibie firmy jak i poza nią. Microsoft planuje także przenieść gry wydane przed 2000 rokiem na nowsze nośniki. Ochrona  starych gier jest elementem firmowego programu ciągłości biznesowej i usuwania skutków awarii. Firma opracowała własne metody ochrony kodu źródłowego, którymi chętnie podzieli się z innymi organizacjami związanymi z branżą gier, lecz zaznacza, że nie dotyczy to algorytmów do szyfrowania i deszyfrowania.

Marc Franklin, szef public relations Nintendo, podkreślił, że dziedzictwo firmy odgrywa nadal istotną rolę w dzisiejszej branży:

Historia naszych gier sięga dekady wstecz, są w niej dziesiątki postaci, które nadal są bardzo popularne. W dodatku część naszych starszych gier rozpoczęła nowe gatunki, trendy albo była przełomami technicznymi. (...) Ochrona gier pozwala nam ponowne ich wydawanie - przedstawiamy je młodszym graczom, a starszym dajemy szansę przeżycia naszych tytułów jeszcze raz. Nintendo oprócz gier przechowuje także materiały luźniej z nimi powiązane - szkice koncepcyjne, dokumenty z planami i założeniami.

Amerykański oddział Sony Computer Entertainment podkreślił trzy wyzwania jakie stoją przed składującymi gry. Po pierwsze, trzeba koniecznie znaleźć sposób, by zachować komputery i oprogramowanie pozwalające z tych maszyn korzystać. Wygasający BIOS czy EEPROM to jeden z kluczowych problemów. Trzeba znaleźć sposób, jak na nowo flashować stare chipsety. Po drugie, muzyka i materiały źródłowe wideo mogą być w formatach, które wymagają specjalnego sprzęt (kart i peryferiów), który wychodzi z użycia. Trzeba dowiedzieć się jak fachowe firmy archiwizują media. Po trzecie, narzędzia deweloperskie muszą być przechowywane razem z grami w bezpiecznych, chronionych przed katastrofami miejscach.

Przechowywanie gier jest sporym wyzwaniem - w przeciwieństwie do filmów czy muzyki, nie tak łatwo przenieść je na nowy nośnik, a brak sprzętu do ich odtworzenia często zupełnie blokuje możliwość uruchomienia. Ciekawe jak podchodzą do tego rodzimi twórcy?

[za: Gamasutra]

Paweł Kamiński

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne