Gdy pęknie ci płytka z grą

Strona głównaGdy pęknie ci płytka z grą
12.11.2009 13:07
Gdy pęknie ci płytka z grą
marcindmjqtx
marcindmjqtx

[Poniższy tekst został nadesłany przez czytelnika, jest też pisany z punktu widzenia konsumenta. Udzielone odpowiedzi zostały wysłane przez punkty obsługi klienta. Problem jest ciekawy, prawda? Bo skoro płacimy jedynie za prawo do grania w dany tytuł, to wymiana nośnika nie powinna być teoretycznie problemem - przyp. pg]

Pęknięta płyta to dla gracza problem i przykrość. Jako, że moja płyta od Condemned: Criminal Origins na 360 ostatnio "się pękła”, postanowiłem zwrócić sie do dystrybutora z tym problemem. Przecież teoretycznie zapłaciłem za zawartość płyty - grę + nośnik, tak więc powinno być tak, że po zapłacie za nowy nośnik powinienem otrzymać nowy egzemplarz. Prawda?

Niestety muszę większą rzesze naszych konsolowych braci rozczarować - nie każdy dystrybutor oferuje wymianę nośnika.

W moim przypadku dystrybutorem gry na Polskę był CD Projekt, więc z problemem zgłosiłem się do ich pomocy technicznej i otrzymałem następującą odpowiedź:

Firma CD Projekt nie udziela żadnej gwarancji na gry konsolowe - w związku z tym wymiana nośnika za naszym pośrednictwem nie jest możliwa. Jeśli uszkodzenie nie powstało z Pana winy to może Pan próbować reklamować grę z tytułu niezgodności towaru z umową u sprzedawcy. Reklamację taką można składać w okresie 24 miesięcy od daty zakupu pod warunkiem przedstawienia dowodu kupna Osobiście nie zbieram dowodu zakupów - co jak widać na moim przykładzie jest błędem. Co ciekawe istnieje różnica pomiędzy grami na konsole i PC:

Główna różnica między grami PC a konsolowymi leży w formie dystrybucji. W przypadku PC praktycznie całością produkcji (w tym tłoczenie nośników) zajmuje się dystrybutor. Wersje konsolowe gier natomiast są kupowane jako gotowe produkty bezpośrednio od wydawcy - dystrybucja ogranicza się więc do wprowadzenia tytułu na rynek. Ze względu na brak możliwości samodzielnej produkcji płyt i wysoki koszt sprowadzenie nośnika (zasadniczo zakupienia od wydawcy nowego produktu) świadczenie gwarancji jest niemożliwe. Najczęściej w takich przypadkach ograniczoną czasowo, zazwyczaj 90-dniową, gwarancję na nośnik oferuje oficjalny wydawca gry (wydawcą Condemned jest Sega). By ułatwić wam życie w takich sytuacjach napisałem do większych dystrybutorów gier - odpowiedzi w skrócie macie w formie tabelki poniżej:

Jak widać największe fu zrobiło Sony i EA, ale do tej dwójki mogę jeszcze dorzucić UOKiK, gdyż od nich również nie dostałem żadnej informacji. Oczywiście mógłbym poświęcić więcej czasu i zadzwonić do Sony i EA, ale jestem klientem, a nie bojownikiem o sprawiedliwość. A jeżeli chodzi o MS, to wole skorzystać z któregoś z portali aukcyjnych i kupić hejlo/girsy za 30 zł używane niż wykładać 15 euro (64zł na dzień dzisiejszy).

Istnieją jeszcze dwa inne, "domowe" sposoby na poradzenie sobie z pękniętą płyta - pierwszym jest wywiercenie małych dziurek na końcu pęknięcia - dzięki czemu siła odśrodkowa nie pogłębi nam pęknięcia - więcej informacji tutaj.

Drugim sposobem jest użycie "Save Disc" - specjalna metalowa naklejka. Można znaleźć takową na serwisach aukcyjnych wypisując podaną nazwę

Mieszko Lassota

Od redakcji:

Tym razem to my skontaktowaliśmy się z UOKiKiem i udało nam się otrzymać oficjalne stanowisko:

Z informacji które udało nam się ustalić wynika, że ustawa o sprzedaży konsumenckiej i przewidziana odpowiedzialność sprzedawcy za produkt wadliwy dotyczy również gier, programów komputerowych, wydawnictw multimedialnych. Zgodnie z przepisami konsument ma prawo do reklamacji wadliwego towaru w czasie dwóch lat od daty zakupu. Jeśli chodzi o licencje, sytuacja jest bardziej skomplikowana - z tego co udało nam się ustalić zazwyczaj zastosowanie mają umowy licencyjne czyli reklamacja niesprawnego programu odbywa się na warunkach szczegółowo określonych w umowie. O praktykę warto dopytać specjalizujące się w tej kwestii kancelarie.

Wspomnianą w poprzednim liście ustawę o sprzedaży  konsumenckiej w praktyce stosuje się głównie do reklamacji gier, programów komputerowych, wydawnictw multimedialnych w związku z wadliwością nośnika. Zgodnie z przepisami konsument ma prawo do reklamacji wadliwego towaru w czasie dwóch lat od daty zakupu.

Przed publikacją artykuł udostępniliśmy naszym dystrybutorom, by mogli się do niego odnieść.

Odpowiedź firmy SCE Polska:

Jeśli autor zwracał się do Sony Polska (zakładam, że chodzi o Sony Poland Sp. z o.o.) to faktycznie mógł nie być w stanie wymienić płyty, gdyż Sony Poland nie jest dystrybutorem produktów PlayStation.

Natomiast gdyby autor kupił produkt będący w dystrybucji Sony Computer Entertainment Polska, to na opakowaniu gry znajdzie numer do naszego Centrum Obsługi Klienta PlayStation 801 230 000 (ewentualnie poprzedni numer na starszych grach 22 653 83 33, czyli infolinia Sony Poland, która informuje o aktualnym numerze dla SCE Polska) oraz adres www.playstation.pl.

Pod numerem 801 230 000, pracownicy informują jaka jest procedura w przypadku uszkodzenia płyty, czyli: - kontakt ze sprzedawcą (następnie sprzedawca kontaktuje się w tej sprawie ze SCE Polska) - w przypadku gdy klient deklaruje niemożność skontaktowania się ze sprzedawcą, COK PlayStation sugeruje bezpośredni kontakt z biurem SCE Polska, podając dane kontaktowe.

Każdy zapytanie rozpatrywane jest indywidualnie.

Natomiast na www.playstation.pl jest adres email do serwisu PRAM (a także numer do COK PlayStation 801 230 000), z którego zapytania o uszkodzone płyty pracownicy PRAM przesyłają bezpośrednio do SCE Polska.

Na marginesie, ilość tego zapytań i skala zjawiska jest naprawdę niewielka. Electronic Arts:

Uszkodzoną grę łącznie z pudełkiem i instrukcją ewentualnie dowodem zakupu należy wysłać na adres:

Wymiana Gier Electronic Arts Polska Ul. Iłżecka 26 02-135 Warszawa

Wymiana gier może zająć dwa-trzy tygodnie, ponieważ zamawiamy te gry z magazynu, ale w większości przypadków nie ma problemu.

326857834024884266
Udostępnij:
Komentarze (0)