FTL, Hotline Miami, Little Inferno, czyli Independent Game Festival 2012 - poznajcie tegorocznych nominowanych
IGF to prawdziwa kuźnia talentów i ciekawych, nietypowych gier. Jakie tytuły pojawią się na tegorocznej, 15 już edycji festiwalu?
Co roku na Independent Game Festival pokazywane są gry, które albo namieszały w światku szeroko pojętych "gier niezależnych", albo już wkrótce, dzięki obecności na festiwalu, namieszają. Dość powiedzieć, że laureatami byli zarówno Minecraft (po wydaniu) i FEZ (przed wydaniem). Zwycięzców poznamy 27 marca.
W tym roku, do najważniejszej nagrody imienia Seaumasa McNally'ego zostały nominowane:
- Hotline Miami (Dennaton Games)
- FTL: Faster Than Light (Subset Games)
- Cart Life (Richard Hofmeier)
- Little Inferno (Tomorrow Corporation)
- Kentucky Route Zero (Cardboard Computer)
- Wyróżnienia: Gone Home (The Fullbright Company); Thirty Flights of Loving(Blendo Games); The Stanley Parable (Galactic Cafe); Super Hexagon (Terry Cavanagh); Starseed Pilgrim (Droqen & Ryan Roth)
Hotline Miami, Faster Than Light i Little Inferno, to gry, które są już doskonale znane, nie tylko "fanom gier niezależnych". Kentucky Route Zero jeszcze się nie ukazało, ale zapowiada się wybornie, a o istnieniu Cart Life dowiedziałem się dzisiaj, ale istnieje w sieci już od paru lat i demo możecie ściągnąć stąd:
Nuovo Award to kategoria dla gier dziwnych i jeszcze dziwniejszych, więc proszę oto lista, a pod nią zwiastun Dys4ia, autobiograficznej gry o przechodzeniu kuracji hormonalnej, o której pisaliśmy tutaj.
- Cart Life (Richard Hofmeier)
- Spaceteam (Henry Smith)
- Dys4ia (Auntie Pixelante)
- Bientot l'ete (Tale of Tales)
- 7 Grand Steps (Mousechief)
- MirrorMoon (SantaRagione + BloodyMonkey)
- VESPER.5 (Michael Brough)
- Little Inferno (Tomorrow Corporation)
- Wyróżnienia: Renga (wallFour); Starseed Pilgrim (Droqen & Ryan Roth); Frog Fractions (Twinbeard); Thirty Flights of Loving (Blendo Games); The Stanley Parable (Galactic Cafe)
Za najładniejsze gry w tym roku uznano m.in. Incredipede (wygląda "nieco jak drzeworyt") czy Kentucky Route Zero (wygląda "nieco jak z kartonu"):
- Mistrzostwo w sztuce wizualnej
- Incredipede (Northway Games and Thomas Shahan)
- Kentucky Route Zero (Cardboard Computer)
- Guacalamelee! (Drinkbox Studios)
- Lovers in a Dangerous Spacetime (Asteroid Base)
- Year Walk (Simogo)
- Wyróżnienia: Fly'n (Ankama Play); Eleven (Christoffer Hedborg, Datahowler); The Bridge (Ty Taylor and Mario Castaneda); Thomas Was Alone (Mike Bithell, David Housden and Danny Wallace); Hundreds (Semi Secret feat. aeiowu)
A Wy obejrzyjcie sobie zwiastun Year Walk:
Tymczasem za najlepsze od strony narracyjnej uznano:
- Thirty Flights of Loving (Blendo Games)
- Cart Life (Richard Hofmeier)
- Kentucky Route Zero (Cardboard Computer)
- Dys4ia (Auntie Pixelante)
- Gone Home (The Fullbright Company)
- Wyróżnienia: Goblet Grotto (thecatamites, j chastain, NEW VADERS); Analogue: A Hate Story (Christine Love); Papo & Yo (Minority Media); The Stanley Parable (Galactic Cafe); 7 Grand Steps (Mousechief)
O Thirty Flights of Loving pisałem szerzej tutaj i to jest naprawdę interesująca produkcja, warto sprawdzić. O Gone Home nie słyszałem wcześniej i wygląda ciekawie. O ile ktoś oczywiście lubi historie opowiadane w stylu podobnym do Dear Esther:
W kategorii "mistrzostwo techniczne" czai się parę gier, o których nieco zapomniałem. Perspective przedstawialiśmy wcześniej tutaj, a co do reszty nominowanych:
- Mistrzostwo techniczne
- StarForge (CodeHatch)
- Perspective (DigiPen Widdershins)
- Little Inferno (Tomorrow Corporation)
- Intrusion 2 (Aleksey Abramenko)
- LiquidSketch (Tobias Neukom)
- Wyróżnienia: Mobiloid (Monty Melby); Skulls Of The Shogun (17-BIT); Foldit (University of Washington); 140 (Jeppe Carlsen); Gateways (Smudged Cat Games)
Jako, że w tym roku trochę mało było gier o budowaniu, przypomnijmy sobie StarForge, czyli "Halo spotyka Minecrafta":
Tymczasem, nagrody za design:
- Mistrzostwo w projektowaniu
- Samurai Gunn (Beau Blyth)
- FTL: Faster Than Light (Subset Games)
- Starseed Pilgrim (Droqen & Ryan Roth)
- Super Hexagon (Terry Cavanagh)
- Super Space ______ (David Scamehorn & Alexander Baard/DigiPen)
- Wyróżnienia: Spaceteam (Henry Smith); Helix (Michael Brough); Little Inferno (Tomorrow Corporation); Rymdkapsel (Martin Jonasson, Grapefrukt Games); Hotline Miami (Dennaton Games)
Tutaj pozwolę wkleić sobie dwa zwiastuny, Starseed Pilgrim, grę o sadzeniu kosmicznych nasionek:
I Super Space ______, które wygląda jak Asteroids, tylko, że bardziej:
Jeśli chodzi o ostatnią kategorię, za dźwięk, to chyba nie ma niespodzianki, że jest w niej zarówno Hotline Miami, które miało obłędną ścieżkę dźwiękową, jak i Pixeljunk 4AM, które było po prostu grą muzyczną. Czy też raczej "narzędziem do tworzenia klubowych wizualizacji".
- Mistrzostwo w warstwie audio
- Kentucky Route Zero (Cardboard Computer)
- Bad Hotel (Lucky Frame)
- 140 (Jeppe Carlsen)
- Hotline Miami (Dennaton Games)
- Pixeljunk 4AM (Q-Games)
- Wyróżnienia: Thomas Was Alone (Mike Bithell, David Housden and Danny Wallace); Little Inferno (Tomorrow Corporation); Gone Home (The Fullbright Company); Fract OSC (Phosfiend Systems); Dust: An Elysian Tale (Humble Hearts)
O Bad Hotel nie słyszałem (badum psz), więc przyjrzyjmy się:
Źródło: IGF
Konrad Hildebrand