FIFA 17 

FIFA 17 - wszystko co najważniejsze o piłkarskiej grze Electronic Arts.

FIFA 17
Paweł Olszewski
SKOMENTUJ

Od lat w komputerowej symulacji piłki nożnej liczą się tylko dwie serie – Pro Evolution Soccer od Konami oraz FIFA, do której prawa posiada Electronic Arts. Ta druga – szczególnie jeśli spojrzymy na ich walkę o rynkowe względy na przestrzeni kilku ostatnich lat – spotyka się z pochlebniejszymi ocenami recenzentów i graczy. Z każdą kolejną częścią wydaje się, że zabawa na murawie osiągnęła w stajni EA pułap fotorealizmu, którego następcom nie uda się już przeskoczyć – co roku zachwycamy się jednak podniesieniem standardów graficznych. W kierunku serii padają jednak zarzuty, że to właśnie grafika jest jedynym elementem, który ulega największym usprawnieniom.

Minimalne wymagania:

System: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)

Procesor: Intel Core i3-2100 @ 3,1 GHz lub AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 GHz

Karta graficzna: NVIDIA GTX 460 lub AMD Radeon R7 260

Pamięć RAM: 8GB

Miejsce na dysku twardym: 50,0 GBRekomendowane wymagania:

System: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)

Procesor: Intel i5-3550K @ 3,4 GHz lub AMD FX 8150 @ 3,6 GHz

Karta Graficzna: NVIDIA GTX 660 lub AMD Radeon R9 270

RAM: 8GB

Miejsce na dysku twardym: 50,0 GB

Do tej pory „fabuła” – jeśli tak można ją nazwać – w serii FIFA była mocno okrojona. Tryby kariery ograniczały się wyłącznie do prowadzenia poszczególnych zawodników i menadżerów. W FIFA 17 natomiast – po raz pierwszy w historii serii – wprowadzony został tryb fabularny z prawdziwego zdarzenia, który ochrzczono mianem „Drogi do sławy”. Głównym bohaterem trybu kampanii dla pojedynczego gracza (w trakcie którego może dołączyć do wspólnej zabawy inny gracz) jest Alex Hunter – 17-letni chłopak pochodzący ze skromnej rodziny, w której bardzo mocno kultywowane jest zamiłowanie do piłki nożnej. Jego dziadek, Jim Hunter, jest w środowisku futbolu angielskiego postacią darzoną olbrzymim szacunkiem – do jego zasług należy między innymi zdobycie 20 bramek w sezonie 1966-67. To właśnie pod jego czujnym okiem młody Alex nabiera doświadczenia i umiejętności piłkarskich, aby finalnie wystartować z karierą w Premier League – przygoda rozpoczyna się w drużynie wybranej przez gracza.

Od razu widać różnice pomiędzy wspomnianymi fragmentami „kampaniopodobnymi” z poprzednich odsłon. Losy bohatera śledzimy tu bowiem nie tylko na boisku, ale również poza nim – fragmenty historii rozgrywają się między innymi w szatni lub menadżerskich biurowcach, a zakulisowe decyzje wpływają na losy naszego podopiecznego.

Największym powiewem świeżości wpływającym na rozgrywkę w FIFA 17 jest tryb „Droga do sławy”. Fabuła wbrew pozorom nie jest liniowa, gracz kształtuje ją wedle własnego uznania. Dialogi mają na nią istotny wpływ – w czasie wywiadów i zwyczajnych rozmów Alexa z przyjaciółmi możemy za sprawą panelu dialogowego (wykonanego na modłę systemu znanego z Mass Effect), wybrać odpowiednie słowa kontekstowo pasujące do konkretnej sytuacji oraz zgodne z naszym pomysłem na kreację postaci.To jednak niejedyne zmiany dotyczące rozgrywki. Z naprawdę ważnych dla gamplayu rzeczy przebudowany został system stałych fragmentów gry. Od tej pory rzuty wolne i karne wykonuje się o wiele swobodniej – gracz może kontrolować prędkość nabiegu na piłkę oraz kąt uderzenia. Podobna plastyka występuje w rzutach rożnych, podczas wykonywania których mniej wprawny gracz może przełączyć się na zawodnika w polu i zasugerować zagranie na niego, a także w czasie autów – zawodnik może przesunąć się wzdłuż linii bocznej, by oddać precyzyjniejsze podanie, a sam rzut można zamarkować. Wprowadzony został również „system aktywnej inteligencji”, którego działanie skupia się na zawodnikach nieposiadających w danym momencie piłki – gra wzmaga ich aktywność na boisku i, poprzez przeliczanie pozycji wszystkich sportowców na murawie, oblicza ich szanse na różne możliwości sprowokowania sytuacji podbramkowej – między innymi są to zwody i dobiegi oraz logiczniejsze wystawianie się kolegów z drużyny do podania im piłki.

Istotną nowością dla rozgrywki w FIFA 17 jest również przebudowany system odpowiadający za starcia fizyczne. Możliwe jest użycie swojego ciała jako naturalnej osłony dla piłki, przepychanie się bark w bark, czy wręcz przesuwanie przeciwników pod polem karnym przy wykonywaniu rzutów rożnych. Poprawiono również kolizje pomiędzy piłkarzami – realizmu całości dodają nowe możliwości zderzenia z bramkarzem lub innym zawodnikiem podczas walki o piłkę. Urozmaicono również możliwości strzeleckie – są bardziej finezyjne, a kąt i sposób ich zagrania w większej mierze zależy od decyzji (i umiejętności) gracza.

Za produkcję gier z serii FIFA odpowiada Electronic Arts. Tworzenie gier piłkarskich odbywa się zazwyczaj w cyklu rokrocznym, jednak powstawanie koncepcji stworzenia trybu fabularnego do części oznaczonej w tytule numerem 17 rozpoczęło się o wiele wcześniej. Cała gra przeniesiona została na silnik Frostbite, a powodem tej zmiany była chęć wykreowania realistycznie wyglądającego świata – zarówno na murawie, jak i poza nią. Do współpracy przy tworzeniu „Drogi do sławy”, w charakterze konsultantów do spraw realizmu, zostali zaproszeni prawdziwi piłkarze – między innymi Eden Hazard, Dele Alli, James Rodriguez, czy Marco Reus (twarz okładki gry). Zagraniczna premiera gry została zapowiedziana na 27 września, natomiast na polskich półkach sklepowych pudełko z nową FIFĄ znajdzie się dwa dni później.

  • w czasie powstawania trybu „Droga do sławy” bardzo istotną rolę odegrał Marcus Rashford – 19 letni napastnik Manchesteru United; zawodnik dzielił się z developerami przede wszystkim swoimi przeżyciami związanymi z występami u boku światowych sław futbolowych obserwowanych z perspektywy bardzo młodego piłkarza
  • w FIFA 17 fotorealizm nie jest czczą przechwałką – szczególnie w wyglądzie piłkarzy Juventusu, Manchesteru United oraz Bayernu Monachium; EA jest oficjalnym partnerem wszystkich trzech drużyn, dzięki czemu możliwe było idealne odwzorowanie zawodników poprzez sesję skanowania twarzy

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne