FIFA 17

FIFA 17 - wszystko co najważniejsze o piłkarskiej grze Electronic Arts.

FIFA 17
Paweł Olszewski

Od lat w komputerowej symulacji piłki nożnej liczą się tylko dwie serie – Pro Evolution Soccer od Konami oraz FIFA, do której prawa posiada Electronic Arts. Ta druga – szczególnie jeśli spojrzymy na ich walkę o rynkowe względy na przestrzeni kilku ostatnich lat – spotyka się z pochlebniejszymi ocenami recenzentów i graczy. Z każdą kolejną częścią wydaje się, że zabawa na murawie osiągnęła w stajni EA pułap fotorealizmu, którego następcom nie uda się już przeskoczyć – co roku zachwycamy się jednak podniesieniem standardów graficznych. W kierunku serii padają jednak zarzuty, że to właśnie grafika jest jedynym elementem, który ulega największym usprawnieniom.

Minimalne wymagania:

System: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)

Procesor: Intel Core i3-2100 @ 3,1 GHz lub AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 GHz

Karta graficzna: NVIDIA GTX 460 lub AMD Radeon R7 260

Pamięć RAM: 8GB

Miejsce na dysku twardym: 50,0 GBRekomendowane wymagania:

System: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)

Procesor: Intel i5-3550K @ 3,4 GHz lub AMD FX 8150 @ 3,6 GHz

Karta Graficzna: NVIDIA GTX 660 lub AMD Radeon R9 270

RAM: 8GB

Miejsce na dysku twardym: 50,0 GB

Do tej pory „fabuła” – jeśli tak można ją nazwać – w serii FIFA była mocno okrojona. Tryby kariery ograniczały się wyłącznie do prowadzenia poszczególnych zawodników i menadżerów. W FIFA 17 natomiast – po raz pierwszy w historii serii – wprowadzony został tryb fabularny z prawdziwego zdarzenia, który ochrzczono mianem „Drogi do sławy”. Głównym bohaterem trybu kampanii dla pojedynczego gracza (w trakcie którego może dołączyć do wspólnej zabawy inny gracz) jest Alex Hunter – 17-letni chłopak pochodzący ze skromnej rodziny, w której bardzo mocno kultywowane jest zamiłowanie do piłki nożnej. Jego dziadek, Jim Hunter, jest w środowisku futbolu angielskiego postacią darzoną olbrzymim szacunkiem – do jego zasług należy między innymi zdobycie 20 bramek w sezonie 1966-67. To właśnie pod jego czujnym okiem młody Alex nabiera doświadczenia i umiejętności piłkarskich, aby finalnie wystartować z karierą w Premier League – przygoda rozpoczyna się w drużynie wybranej przez gracza.

Od razu widać różnice pomiędzy wspomnianymi fragmentami „kampaniopodobnymi” z poprzednich odsłon. Losy bohatera śledzimy tu bowiem nie tylko na boisku, ale również poza nim – fragmenty historii rozgrywają się między innymi w szatni lub menadżerskich biurowcach, a zakulisowe decyzje wpływają na losy naszego podopiecznego.

Największym powiewem świeżości wpływającym na rozgrywkę w FIFA 17 jest tryb „Droga do sławy”. Fabuła wbrew pozorom nie jest liniowa, gracz kształtuje ją wedle własnego uznania. Dialogi mają na nią istotny wpływ – w czasie wywiadów i zwyczajnych rozmów Alexa z przyjaciółmi możemy za sprawą panelu dialogowego (wykonanego na modłę systemu znanego z Mass Effect), wybrać odpowiednie słowa kontekstowo pasujące do konkretnej sytuacji oraz zgodne z naszym pomysłem na kreację postaci.To jednak niejedyne zmiany dotyczące rozgrywki. Z naprawdę ważnych dla gamplayu rzeczy przebudowany został system stałych fragmentów gry. Od tej pory rzuty wolne i karne wykonuje się o wiele swobodniej – gracz może kontrolować prędkość nabiegu na piłkę oraz kąt uderzenia. Podobna plastyka występuje w rzutach rożnych, podczas wykonywania których mniej wprawny gracz może przełączyć się na zawodnika w polu i zasugerować zagranie na niego, a także w czasie autów – zawodnik może przesunąć się wzdłuż linii bocznej, by oddać precyzyjniejsze podanie, a sam rzut można zamarkować. Wprowadzony został również „system aktywnej inteligencji”, którego działanie skupia się na zawodnikach nieposiadających w danym momencie piłki – gra wzmaga ich aktywność na boisku i, poprzez przeliczanie pozycji wszystkich sportowców na murawie, oblicza ich szanse na różne możliwości sprowokowania sytuacji podbramkowej – między innymi są to zwody i dobiegi oraz logiczniejsze wystawianie się kolegów z drużyny do podania im piłki.

Istotną nowością dla rozgrywki w FIFA 17 jest również przebudowany system odpowiadający za starcia fizyczne. Możliwe jest użycie swojego ciała jako naturalnej osłony dla piłki, przepychanie się bark w bark, czy wręcz przesuwanie przeciwników pod polem karnym przy wykonywaniu rzutów rożnych. Poprawiono również kolizje pomiędzy piłkarzami – realizmu całości dodają nowe możliwości zderzenia z bramkarzem lub innym zawodnikiem podczas walki o piłkę. Urozmaicono również możliwości strzeleckie – są bardziej finezyjne, a kąt i sposób ich zagrania w większej mierze zależy od decyzji (i umiejętności) gracza.

Za produkcję gier z serii FIFA odpowiada Electronic Arts. Tworzenie gier piłkarskich odbywa się zazwyczaj w cyklu rokrocznym, jednak powstawanie koncepcji stworzenia trybu fabularnego do części oznaczonej w tytule numerem 17 rozpoczęło się o wiele wcześniej. Cała gra przeniesiona została na silnik Frostbite, a powodem tej zmiany była chęć wykreowania realistycznie wyglądającego świata – zarówno na murawie, jak i poza nią. Do współpracy przy tworzeniu „Drogi do sławy”, w charakterze konsultantów do spraw realizmu, zostali zaproszeni prawdziwi piłkarze – między innymi Eden Hazard, Dele Alli, James Rodriguez, czy Marco Reus (twarz okładki gry). Zagraniczna premiera gry została zapowiedziana na 27 września, natomiast na polskich półkach sklepowych pudełko z nową FIFĄ znajdzie się dwa dni później.

  • w czasie powstawania trybu „Droga do sławy” bardzo istotną rolę odegrał Marcus Rashford – 19 letni napastnik Manchesteru United; zawodnik dzielił się z developerami przede wszystkim swoimi przeżyciami związanymi z występami u boku światowych sław futbolowych obserwowanych z perspektywy bardzo młodego piłkarza
  • w FIFA 17 fotorealizm nie jest czczą przechwałką – szczególnie w wyglądzie piłkarzy Juventusu, Manchesteru United oraz Bayernu Monachium; EA jest oficjalnym partnerem wszystkich trzech drużyn, dzięki czemu możliwe było idealne odwzorowanie zawodników poprzez sesję skanowania twarzy
Źródło artykułu:Polygamia.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.