Zmien skórke
Logo Polygamii

Fallout 76 jest miażdżony przez recenzentów jak żadna inna odsłona serii

Pierwsze oceny są niczym przeciwatomowy alarm.

Premiera Fallouta 76 miała miejsce 14 listopada i, jako że była to sieciówka, twórcy przynajmniej przez parę dni mieli spokój, jeżeli chodzi o pierwsze oceny. Po tygodniu trzeba już jednak spojrzeć prawdzie w oczy – nowa gra Bethesdy miażdżona jest przez recenzentów, niczym growy świat atomówkami. Najbardziej obrywa się jak na razie wersji na PlayStation 4, która w serwisie metacritic wykręciła średnią na poziomie… 46. Wersje na Xboksa One i PC radzą sobie nieco lepiej (odpowiednio 65 i 59), niemniej i tak jest to najsłabszy jak na razie wynik w historii studia.

Jeszcze bardziej krytycznie do gry podchodzą fani, ich ocena oscyluje w okolicach 3/10. W opiniach dominują natomiast głosy, że główną przewiną Fallouta 76 jest jak na razie dojmująca pustka. Recenzenci krytykują pomysł ze zrezygnowaniem z NPC-ów oraz nudne questy, niewykraczające daleko poza typowe przynieś, wynieś, pozamiataj. Grze zarzuca się też to, że mechanika jest słabo przystosowana do zabawy sieciowej. Narzeka się też na ogólny stan techniczny. Beta kasująca pliki przy próbie odpalenia gry, nielogiczne rozwiązania prowadzące do absurdów (jak na przykład sytuacja z trzema atomówkami, które zabiły serwer), wreszcie ważące po 48 GB patche, po których całości wciąż daleko jeszcze do gotowego produktu…

Grę Bethesdy weryfikuje też rynek. Poza niskimi ocenami jest to też jak na razie najgorzej sprzedająca się odsłona serii. Jak na razie sprzedaż fizycznych egzemplarzy w Wielkiej Brytanii jest gorsza aż o 83%, niż w przypadku poprzedniczki. Aczkolwiek nie musi to świadczyć o tym, że gra nie odniesie sukcesu. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku Black Opsa IIII, który jednak stał się liderem cyfrowej dystrybucji.

Jakby jednak nie patrzeć, Bethesda ma przed sobą trudny problem do rozwiązania.

Krzysztof Kempski

Więcej na temat:

30
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
9 Komentarze
21 Odpowiedzi
18 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
czaczi87
Użytkownik

Heh, chyba nie dostaną tego bonusu pieniężnego za 85% na metacriticu 😉

s.p.
Użytkownik

PC ma teraz 59 🙂

PaczajWSerce
Użytkownik

To i tak za dużo,

PentaStar
Użytkownik

Smutne w tym jest tylko to, że i tak uda im się wyciągnąć hajs z dużej marki, bo wielu graczy mimo że psioczy, to nadal gra i kupuje takie potworki. Dorzucą pakiet patchy na 150GB i voila! trawa pomalowana na zielono.

moby04
Użytkownik

A jak ma nie zarobić skoro strach lodówkę otworzyć, żeby niusa o Falloucie nie zobaczyć? Przecież to istna paranoja, że typowy gniot dostaje kilka wiadomości tygodniowo: a to, że patch duży, a to że bug wywalił serwery, a to że ktoś gra i szykuje recenzje, albo że gra ale w sumie to nie wie czy mu się to podoba… W praktyce człowiek choćby z ciekawości poczuje się zaszczuty i przynajmniej na wyprzedaży w końcu kupi żeby sprawdzić o co tyle hałasu.

I niestety Polygamia ma w tym swój udział.

PaczajWSerce
Użytkownik

Te Fallouty76 w lodówce, odkurzaczu i gdziekolwiek bądź, też mają swoją wymierną cenę, wyrażaną w tłuściutkich zielońcach. Idę o zakład, że Bethesda pójdzie z torbami – w sensie nie zarobi na tym badziewiu – czego im szczerze życzę.

Ileż oni do tej pory nie zrobili, by pogrzebać zacną markę – chyba tylko fani wiedzą.

PaczajWSerce
Użytkownik

Bethesda dała takiego ciała z F76, że jej poprzednie produkcje (F3 i F4) wyglądają na bardzo zacne. A tak serio – zniszczyli fantastyczną markę – z takim budżetem to jest dopiero sztuka

yeboot
Użytkownik

“Z takim budżetem to jest dopiero sztuka” – pieniądze gry nie zrobią. Skostniala korporacja przezarta biurkoracją to nie jest miejsce gdzie da sie udźwignąć taką markę jak Fallout. Żadne pieniądze tego nie zmienią.

PaczajWSerce
Użytkownik

Oj robią, kochany, robią. Pod warunkiem, że dobrze wydane. Bez tego giniesz w tumulcie indyków…

Eschelius
Użytkownik

Czyli jednak zachodnie media jeszcze odrobinę jaj mają. I czasu na recenzowanie gier, myślałem, ze są zbyt zajęci płaczem nad brakiem reprezentacji dla czarnoskórego transsekusalisty w grze o wiosce na północnym krańcu Skandynawii w V wieku.

s.p.
Użytkownik

W zeszłym tygodniu na polygami był artykuł z “przecieku” o Diablo cytując “wiarygodne źródło” Jasona Schreiera. Jason Shill Schreier broni Fallouta 76 bo źli gracze domagają się jakości. Bronił także mikrotransakcji w ostatnim Assassinie.

gsg
Użytkownik

Absolutnie nie zgadzam się ze Schreierem w sprawie MTX – jak na gościa, który uparcie dopomina się “zniuansowanej” dyskusji, równie uparcie ignoruje głosy z różnych względów przeciwne modelowi usługowemu, skupiając się na omawianiu różnych typów MTX i tym, że jemu osobiście jakiś tam XP booster nie przeszkadzał. Ale już tekst o podstawach game devu w temacie F76 był jak najbardziej zasadny i nie odebrałem go ani przez moment jako obronę tytułu. Nie “źli gracze chcą jakości” tylko “gracze naiwnie wypowiadają się o niezawodnych metodach zapewnienia jakości – NOWY SILNIK! NOWY SILNIK! – mając nikłe o game devie pojęcie”. I jestem… Czytaj więcej »

Simplex
Użytkownik

Jason *Shill* Schreier opisał warunki pracy w Rockstarze podczas tworzenia RDR2: https://kotaku.com/inside-rockstar-games-culture-of-crunch-1829936466

PentaStar
Użytkownik

Grałem w F3, FNV, F4… Wszystkie na swój sposób dobrze wspominam. Ostatnia singlowa odsłona, może i była dziurawa jak sito i miała sporo gameplayowych głupot (jak power armor w 15 min od rozpoczęcia gry), ale i tak “parę” godzin przy niej pękło. Naturalną koleją rzeczy F76 powinno spowodować u mnie jakieś przyspieszenie pulsu, ale nie… totalny brak parcia na ten tytuł. Od samego początku trąciło to jakąś urojoną wizją i wypustem zbugowanego mutanta, który stoi w rozkroku między (biednym) cRPGiem, battle royale i czymkolwiek jeszcze… Teraz w recenzjach znajduje to swoje odzwierciedlenie, a więc zdziwienia brak. Liczę, że zobaczymy jeszcze… Czytaj więcej »

s.p.
Użytkownik

“Liczę, że zobaczymy jeszcze Fallouta 5 bez multi” Na multi w falloucie czekałem od lat. Multi to nie problem. Wszystko inne w F76 jest problemem.

PentaStar
Użytkownik

Multi jako skrót myślowy dla MMO, które jest dla mnie niestrawne. Online co-op np. na 4 graczy przyjąłbym natomiast z otwartymi rękami, pod warunkiem, że byłaby to opcja, a nie oś gry.

s.p.
Użytkownik

MMO w uniwersum Fallouta? biore w ciemno. No chyba że od Bethesdy.. na tym samym silniku co F4 bez fabuły,questów,NPC.. bez przemyślanego gameplayu…

Swoją drogą zastanawia mnie dla kogo oni robili tą grę. Single to nie jest coop też nie. PVP jest żartem a survivali lepszych na pęczki. Najgorsze chyba jest to że silnik nie zmienił się za dużo po F4 więc za dużo nie można od moderów oczekiwać. Większość się pewnie znudzi po miesiącu

Joanna Pamięta - Borkowska
Administrator

Robili dla ludzi, którzy lubią robić zdjęcia. Jest fajny tryb foto.

Budowanie było lepsze w czwórce. Survival nie ma startu do Don’t Starve. Battle royale wyszło słabo. Nie ma opcji stworzenia żadnej struktury społecznej, która wytłumaczyłaby pozbawienie gry NPC – nie możesz być vendorem czy specjalistą od ziółek. Założeniem niektórych zadań jest przygotowanie świata do życia, uzdatnienie wody, opracowanie szczepionki, wytępienie scrochedbeast. Ale co z tego, skoro unosi się nad Tobą widmo atomówki, którą może odpalić inny gracz? To najbardziej dobijający świat w historii wszystkich falloutów.

PaczajWSerce
Użytkownik

Joanna – w punkt. Dlatego Bethesdo, nie dam ci swoich pieniędzy. Zmarnowałem je na nudny Skyrim, wytrzymałem 3h w F3 i 1h w F4, ale z trudem, trudno, ale never more (raven).

A tak serio to widać w Bethesdzie ciągłą niemoc, nieustający brak wyczucia, deficyt pomysłów. Czy to wina ludzi od Excela (ja zawodowo jestem taki Excel master :/), czy brak zdolnych twórców. W to drugie trudno mi wierzyć….

Aimagylop
Użytkownik

Było MMO Fallout, lata temu: białoruski mod do Fallouta 2 który zwał się FOnline. Ciężko mi powiedzieć z perspektywy czasu czy był dobry bo pozostaly dobre wspomnienia a wiadomo, nostalgia sprawia że się mówi że “kiedyś to było”.

s.p.
Użytkownik

Wiem grałem. Lepsze niż F76

PaczajWSerce
Użytkownik

MMO w F76 – samo w sobie, nie jest problemem. Podobnie jak w UBIgrach – możesz, ale nie musisz (wyjątek The Divsion, symulator złomiarza, kompletna nędza). I to jest OK. Ja nie lubie z randomami, a na zebranie teamu, jako casual player, nie mam, ani ochoty, ani czasu. Tyle że w F76 jest tylko MMO Poza tym “ciemność, widzę ciemność”.

ZeusEx
Użytkownik

Gdyby nie fakt, że Bethesda ma w swoim portfolio dwie legendarne marki: Elder Scrolls oraz Fallout (przy czym w żaden sposób nie zapracowała na status tego drugiego) to podejrzewam, że ich gry już dawno okrzyknięto by przeciętnymi ciekawostkami a studio zamknięto na 4 spusty. Samemu Toddowi Howardowi wymsknęło się, że robią tak naprawdę “wciąż tę samą grę”. Czyli klepią wszystko na jednym silniku od półtorej dekady: nieważne, czy Elder Scrolls, czy Fallout, fizyka i bugi te same, zmieniają się tylko zestawy assetów. Ciekawe, kto ponosi odpowiedzialność za takie podejście biznesowe bo wierzyć mi się nie chce, że praca w ten… Czytaj więcej »

znubi
Użytkownik

piekne osiagniecie bethesdy. chyba nie bylo jeszcze rozpoznawalnej gry z obecnej generacji z tak niskimi ocenami. chyba ze jakies dlc. Destiny 2: Curse of Osiris ma 57 na metacritiku.

adwark
Użytkownik

Oczywiście i tutaj redaktor powtórzył bez namysłu zaledwie nagłówek newsa który jest MYLĄCY ( https://www.vg247.com/2018/11/19/fallout-76-uk-launch-sales-are-over-80-down-compared-to-fallout-4/ – źródło informacji)! Treść newsa jest zauważalnie inna.
Fallout 76 NIE sprzedał się o 83% gorzej to Fallout 4 sprzedał się o 82,4% lepiej. Jaka jest różnica? To że w tym wypadku sprzedaż jeśli oznaczymy sprzedaż F76 jako 100% to sprzedaż F4 będzie wynosić 182,4%, co oznacza że sprzedaż F76 względem F4 spadła o 45,2%. To raczej zauważalna różnica że spadek wynosi 45,2% a nie 82,4%

No a jak chodzi o grę – no cóż. Dostali to na co sobie zasłużyli.

soulsonist
Użytkownik

nie wiem jeszcze co, ale cos tu jest zle w tym obliczeniu 🙂

Eerion
Użytkownik

O Panie, nie wiem kto Cię matematyki uczył, ale jedna lub druga strona (może obie) się nie przykładała. Niezaleznie któy wariant początkowyzakładasz, to X=100%, a nie tak jak ty zrobiłeś do 100% dodałeś sobie 82,4% i zrobione. Więć albo sprzedaż F4 to 100% i od tego liczona jest sprzedaż F76 Albo sprzedaż F76 to 100% i od tego liczona jest sprzedaż F4. Więc próbuj dalej to wyliczyć, ale 45,2% to wynik bardzo nieprawidłowy 😀 Dla podpowiedzi. Jak Kuba ma 12 lat A jego brak Jacek ma 9 lat 1) Ile % jest Kuba starszy od Jacka? 2) Ile % jest… Czytaj więcej »

Krab
Użytkownik

Quo vadis Bethesdo? Gra sklejona na szybko, na podstawie wskaźników, że multiplayer i transakcje dają sporo złotówek, na antycznym silniku, który do tej pory radził sobie tylko z grami singleplayer, bez wsparcia modów, które dawały 2 i 3 młodość np. Skyrimowi, wydany za pełną cenę AAA w opłakanym stanie. Zbeszczeszczona kultowa marka przez studio, które ostatnią dobrą grę zrobiło wiele lat temu i któremu za długo wszystko uchodziło na sucho.

PaczajWSerce
Użytkownik

Ale jakoś mi ich nie szkoda… Zarośnie zielskiem, przyjdzie nowe i… kto wie..