Fabularne dodatki do Mafii III mogą jeszcze uratować tę grę
Jak będzie przekonamy się w marcu, maju i lipcu. Są orientacyjne daty premiery wszystkich trzech rozszerzeń.
03.02.2017 11:34
Już przed premierą Mafii III wiedzieliśmy, że developer dostarczy nam w 2017 roku fabularne dodatki. Mało kto jednak o nich pamiętał, wszyscy czekali na "podstawkę". Która, delikatnie mówiąc, rozczarowała. Wciąż nie wiemy czy zapowiadane DLC będą trzymały jakość świetnego prologu czy „finałowych” misji z poszczególnymi mafijnymi bossami, ale wiemy co mniej więcej będziemy w nich robić. I kiedy.
Pierwsze DLC zatytułowane “Faster, Baby!” nadjedzie pod koniec marca. Jak sam tytuł sugeruje, skupi się na pościgach ulicznych, czyli tym, czego w samej grze było zaskakująco mało. Teraz wydawca obiecuje "szybkie samochody, dramatyczne pościgi i imponujące sztuczki za kółkiem". Lincoln połączy tu siły z Roxy Laveau, a ich celem będzie cisnący lokalną ludność szeryf. Jeżeli sekcje jeżdżone będą inspirowane Driverem, a nowi bohaterowie przynajmniej w połowie tak wyraziści jak widoczna na powyższym screenie drugoplanowa piątka z podstawowej wersji gry, to może być naprawdę dobrze. I wierzę, że będzie, bo Hangar 13 pokazało, że potrafi tworzyć ciekawe postacie i scenariusze.
Mafia 3 (Spoilers)
Niepotrzebnie rozdmuchali swoją grę powtarzalnymi misjami, między tą "gameplayową watą" czai się jednak fajny scenariusz i kilka bardzo dobrych misji. Wierzę, że za 40 euro w ramach season passa dostaniemy ich więcej, a nie zadań kurierskich. W końcu sami twórcy obiecują, że wszystkie trzy dodatki oferują „wartką, fascynują narrację”. Możecie nazwać mnie naiwniakiem, ale serio wierzę, że po krytyce "podstawki" nie rzucaliby słów na wiatr.
W maju zadebiutuje dodatek “Stones Unturned”, gdzie ramię w ramię z Johnem Donovanem z CIA będziemy walczyć z tajemniczym wrogiem znanym jeszcze z Wietnamu. W lipcu dostaniemy natomiast “Sign of the Times”, w którym na prośbę księdza Jamesa zajmiemy się problemem rytualnych morderstw na ulicach New Bordeaux.
Fabularne dodatki do Dying Light czy Wiedźmina 3 trochę nas w 2016 roku rozpieściły. Za stosunkowo nieduże pieniądze dostaliśmy przeogromne rozszerzenia tych gier, z nowymi terenami do odkrycia, wątkami i mechanikami. Na stronie www 2K można znaleźć podobne zapewnienia ("nowe mechaniki rozgrywki, aktywności, środowiska i nagrody"), ale tak naprawdę nie wiemy co to znaczy. Co poniekąd oznacza, że raczej nie ma mowy aż o takim rozmachu - inaczej kampania marketingowa działałby już na pełnych obrotach. Obstawiam więc bardziej kameralne dodatki, które może trochę podciągną ocenę tej gry w oczach odbiorców – user score na Metacritic to w tej chwili żenujące 3,2. Na Steamie nie jest lepiej, na karcie gry przy recenzjach użytkowników razi czerwone „W większości negatywne”. W październikowej recenzji pisałem:
Wygląda na to, że lipiec może być tym "jakimś czasem". Jak wszystkie trzy dodatki będą już na rynku. Może po ich premierze pojawi się też jakieś zbiorze wydanie Game of the Year z DLC na płycie, za mniejszą cenę? Taki zestaw, zwłaszcza w przypadku wersji PS4, która w styczniu dostała cichaczem wsparcie konsol Pro (natywne 1440p, lepsze cienie, framerate, motion blur), może być czymś wartym uwagi.
[4K] Mafia 3: PS4 Pro Patch 1.05 Analysis + PS4/Xbox One Frame-Rate Test
I czymś, co podciągnie sprzedaż gry. Bo chociaż wydawca wydawał się zadowolony z premierowego nakładu, to mniej oficjalne źródła sugerowały, że wcale tak różowo nie jest, a przed Mafią jeszcze długa droga, żeby tylko pokryć koszty produkcji, o zarobieniu pieniędzy już nie wspominając.
W 2017 pojawi się też wersja na OSX. Premiera ta nie przesądzi o „być albo nie być” Mafii III, ale dobrze wiedzieć, że mimo chłodnego przyjęcia gry wydawca się nie poddaje i jeszcze inwestuje w tytuł. Pytanie, czy w przyszłości będzie jeszcze inwestował w serię.
Paweł Olszewski