Eve Online za darmo od listopada
Od listopada tego roku w Eve Online będzie można grać bez uiszczania opłaty abonamentowej. Twórcy twierdzą, że wreszcie są gotowi na przyjęcie większej liczby graczy, ale czy nie robią czasem dobrej miny do złej gry?
31.08.2016 19:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Widzieliśmy to już wielokrotnie. Gry sieciowe bazujące na comiesięcznych opłatach jak grzyby po deszczu przechodzą na model free-to-play (nie zastanawiajcie się zbyt długo nad tym sformułowaniem). Zdarzało się to największym – dobrym przykładem jest Star Wars: The Old Republic.
Gra, której stworzenie pochłonęło blisko 200 milionów dolarów, musiała umożliwić darmowe granie już w rok od premiery. Powód? Ten sam co zawsze – spadek liczby płacących i nadzieja na to, że otworzenie bram do świata większej liczbie zainteresowanych skłoni przynajmniej część z nich do wysupłania pieniędzy (zawartość darmowa to oczywiście zawsze pewne ograniczenia).
Zdarzało się również takim, po których sukcesu nikt się nie spodziewał. Strzelankowa Global Agenda zrezygnowała z pobierania planowanych opłat abonamentowych... jeszcze zanim trafiła na rynek. Twórcy planowali wprawdzie wprowadzenie ich w późniejszym czasie, ale nigdy się z tej „obietnicy” nie wywiązali.
Czas na Eve Online przyszedł po 13 latach obecności na rynku, więc tak czy inaczej gra trzymała się wyjątkowo długo. Zresztą, według twórców zmiana w modelu pobierania opłat nie jest związana ze spadkiem liczby abonentów (no ale kto by się przyznał). Oficjalnym powodem jest zwiększenie możliwości technicznych Eve.
Można przeczytać w informacji umieszczonej na oficjalnej stronie gry.
EVE Online - Introducing Clone States
Zmiana w modelu subskrypcyjnym Eve Online wejdzie w życie wraz z premierą dodatku Clone States. Nadaje on całemu procesowi kontekst fabularny. Do świata Eve wprowadzone zostaną dwa rodzaje klonów (w Eve Online każdy jest klonem) – Alpha i Omega. Te drugie będą modelami bardziej zaawansowanymi, zdolnymi do szybszego uczenia się i poznawania większej liczby umiejętności. Będą więc analogiem aktualnych postaci graczy Eve Online, a granie jako jeden z nich wciąż wymagać będzie płacenia.
Klony Alpha zaś będą miały dostęp do całego wszechświata Eve Online, pozwalając graczom na angażowanie się we wszystkie aktywności dostępne płacącym, tyle tylko, że w trochę mniejszym stopniu. Nie będą mogły używać wszystkich zdolności, a proces ich uczenia się będzie w ich przypadku przebiegał wolniej. Oznacza to, że grający za darmo nie będą mieli dostępu do co bardziej zaawansowanych statków.
Ciekawa sytuacja może mieć więc miejsce, gdy grający klonem Omega przestanie płacić będąc jednocześnie w posiadaniu jednostki, wymagającej do używania jednej ze zdolności „premium”. Kiedy jego klon automatycznie przejdzie w status Alpha ten statek stanie się dla niego niedostępny.
Brzmi to koniec końców dość uczciwie i z pewnością skłoni niejednego do spróbowania swoich sił w tym MMO, o którym lepiej się czyta, niż w nie gra. Ja wiem, że próbowałem ze trzy razy i odbijałem się za każdym z nich (ostatnio latałem z jakimś sonarem czy innym ustrojstwem i obwąchiwałem nim asteroidy przez 3 godziny, ALEŻ UBAW). Może więc w końcu teraz?
Dominik Gąska