Zmien skórke
Logo Polygamii

Epic startuje z własną cyfrową platformą, rusza na wojnę ze Steamem

Co mają zamiar zaproponować twórcy Fortnite'a (i Gears of War, najlepszej gry ze wszystkich gier)?

Korzystając z doświadczeń, zdobytych podczas obsługiwania Fortnite’a i związanych z nim mikrotransakcji, Epic postanowił rzucić rękawicę Steamowi. Przygotowywana przez firmę nowa wersja launchera Fortnite’a będzie już miała wbudowany cyfrowy sklep Epica. Ma się on stać rzeczywistą alternatywą dla Steama.

W jaki sposób Epic chce nawiązać walkę z Behemotem Valve? Głównym argumentem, mającym przemawiać za propozycją Epica, ma być jej przyjazność dla twórców i wydawców gier. Przede wszystkim operator nowego sklepu zamierza ograniczyć swoją marżę do 12 proc. (dla porównania, Steam bierze dla siebie aż 30 proc. przychodów ze sprzedawanych gier.

Stałe koszty stworzenia i wspierania platformy stają się nieistotne w dużej skali. Według naszych analiz, sklepy biorące 30 proc. narzucają na swoje koszty operacyjne marżę w wysokości 300-400 proc. Kiedy zaoferujmy developerom 88 proc. przychodów, a Epic zachowa dla siebie 12 proc., taki sklep wciąż może być dla nas zyskownym interesem.

Stwierdził założyciel i CEO Epica w rozmowie z MCV. Można się spodziewać, i Epic zapewne tego oczekuje, że widzący tą propozycję twórcy gier mogą być bardziej chętni do sprzedawania swoich gier w ten sposób, być może nawet – na wyłączność.

Dodatkową ulgę utrzymają twórcy gier, korzystający z Unreal Engine 4. Jeżeli zdecydują się oni na sprzedawanie ich w sklepie Epica, firma zrzeknie się 5-procentowego udziału w zyskach, wynikającego z licencji na jej technologię (co ma sens, skoro i tak weźmie już dla siebie 12 proc., ale tak czy inaczej jest miłym gestem). Oczywiście w sklepie będą mogły być sprzedawane wszystkie gry, nie tylko te, korzystające z silnika Unreal.

Remake Final Fantasy VII, gra na Unreal Engine 4

Sklep ruszyć ma już niedługo (zapewne jeszcze w tym roku). Na początku w jego ofercie znajdą się starannie wyselekcjonowane gry gry na PC i Maca. Szersze otwarcie platformy na producentów i wydawców nastąpi zaś w 2019 roku.

Dominik Gąska

Więcej na temat:

11
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
4 Komentarze
7 Odpowiedzi
7 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
3mortis
Użytkownik

Wszystko fajnie, ale ja nie chce kolejnej platformy, tak jak nie ciesza mnie kolejne podzialy netflixa bo disney, warner bross, janusz filmexpol studio itp chca miec swoja platforme z abonamentem nie mam zadnego interesu w oplacaniu 5 abonamentow, czy w tym wypadku zeby miec 15 klientow bo kazda firma chce miec swoj, cala idea steama i netflixa idzie sie bujac w takim wypadku czlowiek ma gog galaxy, origina, uplaya, steama, wargaming jak gra w wota bo kurcze dla 1 gry musieli zrobic swoj, blizzarda bo blizz na te swoje 5 gier musi miec swoj launcher…. jeszcze mi tylko brakuje kolejnej… Czytaj więcej »

Krab
Użytkownik

Jedno ale: platofrmy do gier są darmowe, konkurencja jest pozytywna, steam może będzie musiał dostosować swoje prowizje na korzyść developerów, skróty do platform out, uruchamianie przy starcie out, autologowanie on, skróty do gier zostawić i gotowe.

Kaolik
Użytkownik

Admini, a co to za usuwanie mojego komentarza, mogliscie po prostu usunac/zamienic jedno slowo skoro nie pasuje :S wklejam swoja odpowiedz:

Ale jesli do kazdej z gier bedzie inna platforma, to i tak bedziesz musial sie co chwila logowac do innej platformy 😀 przeciez to jest chore. 😀

Krab
Użytkownik

Autologowanie i odpalasz grę skrótem. Jedyna różnica jest taka, że gra zamiast od razu się uruchomić przemieli platformę z automatu przez 5 sek i już. Nie widzę problemu. Zastanawiam się jeszcze czy np. Discord nie agreguje gier z różnych platform i wtedy odpalasz przez niego – wszystko w jednym miejscu.

3mortis
Użytkownik

Niby tak, ale, np taki steam potrafi co pare dni walnac update, kolejke gier do aktualizacji, nawet pomimo wylaczenia automatycznego ich pobierania itp Dodatkowo panel z reklamami na dzis… Ogolnie wszystko fajnie na pc z SSD, ale na moim drugim sprzecie – laptop bez ssd, wolal bym nie miec 15 launcherow do aktualizacji…. a i tak mowie o steamie, ktory w porownaniu do niektorych innych i tak dziala jak torpeda… WIec mam wybor moja wygoda czy marza do lapki wydawcy… a co ja z tego bede mial? cena nie bedzie 60$ jak na steamie tylko 40? skoro steam bierze 30%….… Czytaj więcej »

arewehavinfunyet
Użytkownik

Niby gry ubisoftu dalej się pojawiają na steam, ale jak je odpalasz, to odpala się również ich kilent (uplay). Steam->uplay>gra ubisoftu.

3mortis
Użytkownik

No ale i tak musza oddawac hajs steamowi za kazda kupiona kopie gry wiec nie maja tego zysku z racji wlasnej platformy a user jeszcze musi urubhamiac 2 platformy zeby odpalic gre…

Aimagylop
Użytkownik

“konkurencja jest pozytywna”
Widać że u co poniektórych ten mit jeszcze nie upadł.

Aimagylop
Użytkownik

Nie dziękuję, mówię nie zaśmiecaniu komputera.

Cruzer969
Użytkownik

Z jednej strony rozumiem takie podejście, bo po co wydawca ma się dzielić z kimś zyskami. Epic nie udostępnił Fortnite w Google Play i dalej zarabia dużo, więc uznali pewnie, że są na tyle dużym graczem, by zrobić własną platformę pokroju GOGa. Uważam, że przejadą się na tym sromotnie, jak CDP przejechał się z Thronebreakerem i akcją “FCK DRM”. Nawet z tak niską marżą nie są w stanie konkurować ze Steamem, bo ten jest zwyczajnie zbyt uniwersalny. “Wiele mówi się o tym, że Steam to śmietnik pełen niedokończonych gier z wczesnego dostępu i samotny gracz może mieć problemy w znalezieniu… Czytaj więcej »

MataDor
Użytkownik

Nie wiem która to już platforma do gier. Dla mnie już od paru lat jest sprawa jasna – no steam support no buy. Za dużo zabawy z tym. Ja chcę mieć wszystko na jednej platformie. A że niektórych gier nie ma na steam bo to excusivy na innych platformach to olewam. Gier wychodzi teraz taka ilość że kilka tytułów mniej które mógł bym nabyć, a nie kupię bo nie ma ich na steam, tylko dobrze mi zrobi.