EPOKI -prehistoryczna (prehistoric) - od 500.000 p.n.e. do 50.000 p.n.e., pierwsza epoka dostępna w grze, przenosimy się do czasów kiedy ludzie uczyli się jak rozniecać ogień, zaś większość z naszych przodków była łowcami. Głównym celem walk jest zdobycie pożywienia, dodatkowo używane bronie są bardzo prymitywne. -kamienia łupanego ;) (stoneage) - od 50.000 p.n.e. do 5.000 p.n.e., to czas masowego wykorzystania kamienia do produkcji tak broni, jak i innych przydatnych przedmiotów. Większą rolę odgrywa religijność -miedzi (copper age) trwa od 5.000 p.n.e. do 2000 p.n.e., w tym okresie następuje wymiana narzędzi kamiennych na miedziane. Pojawiają się statki wojenne, w tym samym czasie Sumerowie wymyślają produkt dziś powszechnie znany pod nazwą 'koło' -brązu (bronze age) - od 2.000 p.n.e. do 0 n.e., w tym czasie dochodzi do kolejnego kroczku na drodze rozwoju technicznego, jednym słowem pojawia się brąz. Masowo stosuje się go zwłaszcza przy wyrobie broni. Pojawia się nowy typ jednostek - falangi -mroczna (dark age) - od narodzin Jezusa do 900 roku, to okres zalegalizowania chrześcijaństwa, upadku Cesarstwa Rzymskiego oraz najazdów barbarzyńców. Jest to okres zastoju i ciągłej walki o przetrwanie tego, co dzisiaj nazywamy cywilizacją zachodu. -średniowiecze (middle age) - od 900 n.e. do 1300 n.e., prawdę mówiąc trwała w trochę innym przedziale czasu, ale to tylko gra. Choć dzisiaj powszechnie uważa się średniowiecze za okres bardzo krwawy, były to jednak czasy względnego spokoju i rozwoju cywilizacji. Kościół centralizował wszelką władzę i trzymał pieczę nad każdym elementem ludzkiego życia. Był to okres triumfu zamków i kusz. Gwoli ścisłości, w czasach średniowiecza stosy nie były wcale tak popularne jak się powszechnie sądzi.. -renesans (renaissance age) - od 1300 do 1500 roku, renesans czyli odrodzenie, to powrót do antycznych źródeł oraz rozwój muzyki. Na pierwszy plan wysuwają się działa, spychając na bok wszystkie inne bronie. W tym okresie Krzysztof Kolumb odkrywa Amerykę, dając początek brutalnemu podbojowi nowych lądów. -imperialna (imperial age) trwająca od 1500 do roku 1,700 , jest to czas totalnej dominacji broni palnej i dział. Zdobywanie zamków z ich wykorzystaniem staje się jeszcze prostsze niż kiedyś. Zanika sens budowy ogromnych budowli w starym stylu. -industrialna (industrial age) 1700-1900 to czas względnego spokoju militarnego, początki kapitalizmu i bujnego rozwoju ekonomii światowej. Pojawienie się maszyny parowej jest ogromnym przełomem w nauce i technice. Jest to czas szybkiego rozwoju wszelkiego rodzaju nauk, tak ścisłych jak i humanistycznych -atomowa składa się z trzech pomniejszych: pierwszej wojny światowej, drugiej wojny światowej i czasów współczesnych. Okres obu wojen światowych jest krwawym i bolesnym doświadczeniem dla całej ludzkości, pojawia się wiele nowych narzędzi uśmiercania ludzi: środki chemiczne, biologiczne, bomba atomowa.. -cyfrowa (digital age) trwa od 2000 do 2200 roku, w tym przedziale czasowym technika rozwija się małymi kroczkami, zaś w Rosji władze obejmuje jakiś tyran. Uhh, jednym słowem autorzy gry odwołują się do starych fobii i uprzedzeń:) -nanotechniki (nano age) od 2200 do... ze względów bezpieczeństwa utajniono bliższe informacje na temat tejże epoki CYWILIZACJE Jest ich równo 21, jednak jeśli nam to nie wystarcza, możemy stworzyć własną. Kiedy zechcesz stworzyć nową cywilizacje, dostaniesz do rozdysponowania określoną liczbę punktów, które wykorzystasz na polepszenie określonych atrybutów Twojej wymarzonej grupki ludzi. W grę wchodzi wytrzymałość jednostek, szybkość, zasięg, zdolności produkcyjne i wiele, wiele innych. Wybór cywilizacji nie ma bardzo dużego znaczenia, gdyż Empire Earth jest RTSem, także sukces czy klęska i tak zależy w głównej mierze od posunięć w trakcie rozgrywki. Aczkolwiek nic nie stoi na przeszkodzie, ażeby dopieścić swój lud :) BUDYNKI Bez odpowiednich budowli nie stworzymy żadnych jednostek, to oczywiste. W EE budowle dzielą się na militarne (czyli tworzące jednostki wykorzystywane w czasach działań wojennych), ekonomiczne (odpowiedzialne za produkcję, rozwój technologii, przetwarzanie zasobów) oraz cuda świata (wonders), które możemy tworzyć tylko posiadając odpowiednie do tego warunki. Oczywiście rodzaje budowli zmieniają i są odpowiednie do epoki, w której jako gracze aktualnie się znajdujemy. Wśród wielu obiektów o charakterze militarnym, na przestrzeni całej gry napotkamy między innymi na: -Archery range, miejsce, w którym możemy ćwiczyć naszych łuczników, -stable (stajnia), czyli domek dla koni, służący tworzeniu kawalerii, -barracks (koszary), w których najpierw musztrujemy wojowników, później rycerzy, ażeby skończyć na futurystycznych żołnierzach -docks (doki), możemy utworzyć w każdej z epok, jednakowoż na początku ich produktem będzie jakaś chybotliwa łódka, dopiero później zaś stalowy pogromca mórz i oceanów -Airport (lotnisko) pojawia się na początku pierwszej wojny światowej, jest bazą wypadową dla samolotów, które muszą na nim tankować paliwo, -cyber factory, pod koniec gry właśnie tutaj powstawać będą cybernetyczne maszynki do zabijania -tank factory (fabryka czołgów), produkcja wiadomo czego -temple, co prawda świątynie nie są obiektami militarnymi,jednak wokół nich nie dochodzi do klęsk żywiołowych Budowle o charakterze ekonomicznym to m.in.: -spichlerze i farmy (granary/farms) w początkowej fazie gry stanowią jeden z najważniejszych elementów, gdyż zaopatrują nas w bardzo ważne w tamtych czasach jedzenie. Prosty rachunek pokazuje nam, iż im więcej spichlerzy czy farm, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia głodu -domy (housing) zmieniają swoją szatę graficzną wraz z postępem, jednak ciągle służą temu samemu celowi - zapewnieniu ludziom własnego kąta. Obecność domu zwiększa także morale jednostek będących w ich bliskiej przestrzeni. -settlement/town center/capitol czyli osada/centrum miejskie/kapitol to budowle podnoszące morale jednostek znajdujących się wokół nich, zwiększają wiele współczynników, zależnych od tego, w jakiej akurat epoce się znajdujemy. Są najprostszym sposobem na zwiększenie wydajności i optymizmu wśród poddanych. -szpitale (hospitals), jeśli jest wojna, to są i ranni, w szpitalach, jak łatwo się domyślić, reperujemy zdrowie naszych ludzi W Empire Earth zawartych zostało sześć cudów świata, wymieniając kolejno: -Gates of Ishtar, była to największa brama wybudowana w antycznym Babilonie, poświęcona starożytnej bogini Isztar, będącą patronką miłości, prokreacji i wojny. -Lighthouse of Alexandria, to licząca 100metrów latarnia morska wybudowana na cześć Aleksandra. Pozwala widzieć wszystko co na morzach i oceanach -Roman Coliseum, koloseum, miejsce, w którym setkami ginęli biedni chrześcijanie, znikając w paszczach lwów; budowla ta zwiększa maksymalną liczbę mieszkańców, jaką możesz mieć -The Tower of Babylon, to znana nam wszystkim wieża Babilonu, za której budowę Bóg pokarał ludzkość pomieszaniem języków -The Great Library, zwana także Biblioteką Aleksandryjską, była największym zbiorem pism antycznych i nie tylko, uległa jednak spaleniu. W grze pozwala widzieć budowle przeciwników -Temple of Zeus, zbudowana w hołdzie najwyższemu bogu Olimpu, jednostki w jej otoczeniu poprawiają swoje statystyki zdrowotne JEDNOSTKI Jest tego tak dużo, każda epoka ma inne jednostki, tak więc wymienianie ich mijałoby się z jakimkolwiek celem. Główną cechą je charakteryzującą jest to, iż wzajemnie się dopełniają, nie ma więc tak, że jeden typ wojska potrafi pokonać wszystkich przeciwników jednakowo. Dlatego w czasie zabawy należy postępować w zgodzie z najprostszymi zasadami strategii, np. wspierając wojowników łucznikami idącymi tuż za nimi, piechotę supportując lotnictwem etc. Zresztą najlepszym dowodem na skuteczność tej techniki niech będą ostatnie wydarzenia w Afganistanie, który najpierw bombardowano, a dopiero później wysłano jednostki naziemne, aby niejako wyczyściły to czego nie dały rady samoloty z wysokości kilkunastu kilometrów. Tak jak w innych grach Real Time Strategy, tak i tu sprawdza się metoda na masową produkcję wojsk, jednak jak już wspomniałem, samo to nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu, gdyż liczy się jako taka różnorodność. KATASTROFY W grze znaczenie słowa 'prorocy' (prophets) uległo znacznemu rozszerzeniu. Prorocy są wysoko wyspecjalizowanymi jednostkami, mającymi wywoływać katastrofy:) Jednakowoż każdy z nich ma ograniczony zasób 'many', która zużywa się po wywołaniu każdego kataklizmu. Katastrofami możemy atakować naszych przeciwników, obronie służy zaś budowa świątyń. Prorocy mogą wywołać: -wybuch wulkanu (lawa niszczy wszystko na swojej drodze, podpala budynki) -huragan (najlepszy na morzu, zatapia jednostki morskie, zaś błyskawice mogą je podpalać) -plaga (broń obosieczna, bo jeśli Twoje jednostki będą w okolicy, to same mogą się zarazić; plaga, jak to plaga, powoli i skutecznie zabija ludzi - jedynym ratunkiem na nią jest wysłanie jednostek do szpitala) -wybuch ognia (dobry do podpalania zwartych zabudowań) -choroba (bardzo osłabia wrogie jednostki, czyniąc je łatwymi do zniszczenia) -trzęsienie ziemi (idealnie niszczy budynki) Nie zdziw się także, jeśli w czasie rozgrywki zaleje Cię powódź, wybuchnie wojna domowa, bunt, nastąpi susza czy nagłe ochłodzenie... Takie wypadki musimy przyjąć z pokorą i spróbować je przetrwać. ZASOBY Jak przystało na porządna grę strategiczną, nasz sukces nie zależy tylko od siły militarnej, ale także od posiadanych zasobów, które pozwalają z kolei na budowę nowych jednostek, budowli i dalszy rozwój. Jednym słowem bez surowców niczego nie osiągniemy. Jedzenie, drewno, złoto, żelazo.. .Jeśli będziesz miał kłopoty ze zdobyciem któregoś z nich, skocz na koniec tego opisu, oczywiście tylko w ekstremalnym wypadku ;) SURVIVAL czyli ogólne porady -jeśli jesteś atakowany lub kogoś atakujesz, staraj się zniszczyć w pierwszej kolejności jednostki zagrażające Ci z jakiejś odległości (artyleria, łucznicy, samoloty..) -zanim przystąpisz do ostatecznego pokonania wroga na danym poziomie, upewnij się, czy aby na pewno wszystkie inne niebezpieczeństwa na mapie zostały wyeliminowane -pamiętaj o tym, ażeby osłaniać jednostki lądowe z powietrza, lub - jeśli to się dzieje we wcześniejszych epokach - za pomocą łuczników, dział etc. -miasta najlepiej stawiać w pobliżu zasobów surowców, gdyż nie warto komplikować sobie życia -stawiając miasto, rozglądaj się w poszukiwaniu naturalnych form obronnych (np. woda), zaś same miasta staraj się jak najmocniej ufortyfikować -jeśli walczysz z wyjątkowo silnymi jednostkami, staraj się eliminować je po kolei, gdyż trzy słabe jednostki wroga mogą wyrządzić większą szkodę, niż dwie w średnim stanie -atakuj powoli, nie spiesz się; rozwaga zapobiega niepotrzebnemu chaosowi -jeśli odkryłeś już całą mapę, wybuduj odpowiednie fortyfikację w najbardziej dogodnych miejscach Jeśli Twoja sytuacja w grze jest tragiczna, omyłkowo skasowałeś save'a ze stanem gry kiedy jeszcze było ok, lub po prostu lubisz iść po najmniejszej linii oporu - specjalnie dla Ciebie kody do *Empire Earth... *Co prawda wielu ludzi uważa używanie cheatów za coś wstydliwego, no ale nikt się o tym nie dowie:) Włączenie trybu cheatów: Wciśnij <enter> w czasie gry, wpisz jeden z podanych kodów, poczym znowu naciśnij <enter> żeby uruchomić wpisane ułatwienie my name is methos - pełna mapa i zasoby atm - +1000złota you said wood - +1000 drewna rock&roll - +1000 kamieni creatine - +1000 żelaza asus drivers - odkrycie mapy display cheat - wyświetla listę wszystkich dostępnych cheatów somebody set up us the bomb - wygranie gry ahhhcool - to samo co wyżej, tyle, że na odwrót:) PODSUMOWANIE *Empire Earth * to ogromna produkcja dopracowana w każdym szczególe, zapewniająca setki godzin wysokojakościowej rozrywki. Cóż, nie będę Was już zatrzymywał. Empire Earth czeka... Miłej zabawy!