Drugi sezon Hitmana pod znakiem zapytania. Square Enix pozbywa się IO Interactive
Jacyś chętni na kupno?
Wydawało się, że wszystko gra. Pomimo problemów na starcie, eksperyment z epizodyczną formą Hitmana okazał się strzałem w dziesiątkę, a Duńczycy otwarcie mówili już o kolejnym sezonie przygód Agenta 47. Miał powstawać w otwartym pod koniec ubiegłego roku nowym biurze, któremu towarzyszyło nawet odświeżenie loga. Ba, co tam drugi sezon...
Na początku roku rozpoczęli też proces rekrutacji do nowego projektu - zupełnie nowego IP, napędzanego Unreal Engine. O tym, że wymyślać marki potrafią świadczy nie tylko Hitman ale też Kane & Lynch czy Freedom Fighters.
Tymczasem teraz przyszłość studia i jego projektów stanęła pod znakiem zapytania. IO Interactive zostało własnością Square Enix, gdy firma kupowała Eidos w 2009 roku. Teraz ich drogi się rozchodzą... jeśli pójdzie dobrze. Skierowany do inwestorów komunikat jest bardzo lakoniczny, ale wynika z niego, że tworzone przez duńskie studio gry nie są kluczowym elementem przyszłości, jaką widzi przed sobą wydawca.
Wydawca poinformował inwestorów, że koszt rozstania z developerem wyniesie 43 miliony dolarów. Eurogamer spekuluje, że tak wysoka kwota może oznaczać, że drugi sezon Hitmana wylądował w koszu.
Cytowane jako powód decyzji skupienie się na kluczowych markach musi być dla Duńczyków tym boleśniejsze, że Square Enix zanotowało właśnie rekordowy rok jeśli idzie o sprzedaż i przychody. Głównie za sprawą Final Fantasy XV i premiery Rise of the Tomb Raider na PS4. Oraz dzięki grom mobilnym, z których firma wymienia Final Fantasy Brave Exvius, Hoshi No Dragon Quest, Dragon Quest Monsters Super Light i Kingdom Hearts Union X. W porównaniu do poprzedniego roku fiskalnego sprzedaż wzrosła o 20%, a dochód operacyjny o 20,3%.
Square Enix nie widzi w swoich planach miejsca dla IO Interactive, co oczywiście musi smucić fanów Hitmana. Ale pamiętajmy, że te plany to - oprócz nowego Tomb Raidera - pewnie gry tworzone dzięki umowie z Marvelem. Przypomnę, że Deus Ex: Rozłam Ludzkości oczekiwań nie spełnił i seria prędko nie doczeka się kontynuacji.
IO Interactive nie komentuje jeszcze sprawy.
Maciej Kowalik