Deus Ex: Rozłam Ludzkości (Deus Ex: Mankind Divided)
Wszystko co warto wiedzieć o Deus Ex: Rozłam Ludzkości (Deus Ex: Mankind Divided).
15.06.2016 | aktual.: 15.09.2016 16:45
Deus Ex: Manking Divided (w Polsce Deus Ex: Rozłam Ludzkości ) to piąta część popularnej serii cyberpunkowych gier RPG osadzonych w konwencji sci-fi. Po sukcesie Buntu Ludzkości (okrzykniętego mianem jednej z najlepszych gier 2011 roku) i całkiem przeciętnym Deus Ex: The Fall z 2014 roku stworzonym z myślą o urządzeniach mobilnych, przyszedł czas na Rozłam Ludzkości, który od nowa definiuje pojęcie człowieczeństwa w grach wideo.
Historia najnowszej części Deus Ex – podobnie jak w przypadku poprzedników Rozłamu Ludzkości – osadzona została w świecie zdominowanym przez bezwzględną politykę. Akcja gry ma miejsce w 2029 roku (2 lata po wydarzeniach, których uczestnikami byliśmy w Buncie Ludzkości).
- Deweloper: Eidos Montreal
- Wydawca: Square-Enix
- Dystrybutor: Cenega
- Platformy: PC, PS4, Xbox One
- Data premiery: 23 sierpnia 2016
- Polska wersja językowa: napisy
- Gatunek: gra akcji | Typ gier: science-fiction, cyberpunk, konflikty przyszłości | Rozgrywka: singleplayer | PEGI: 18
Minimalne:
- System operacyjny: Windows 7 64-bitowy
- Procesor: Intel Core i5-2500K 3.3 GHz lub AMD Phenom II X4 940
- Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870
- Pamięć RAM: 8 GB
- Wolne miejsce na dysku: 30 GB
Rekomendowane:
- System operacyjny: Windows 7 64-bitowy
- Procesor: Intel Core i7-3770 3.4 GHz lub AMD FX-8350
- Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 770 lub AMD Radeon R9 290
- Pamięć RAM: 8 GB
- Wolne miejsce na dysku: 30 GB
Adam Jensen, główny bohater gry, jest przedstawicielem ludzi, których pogardliwie nazywa się „ulepszonymi” ze względu na implanty modyfikujące ciało określane mianem augmentów. Zwrot fabularny ma miejsce w momencie, kiedy ludzie „ulepszeni” – na skutek niejasnej usterki, której przyczyną mogą być działania hakerów – atakują tych pozbawionych biowszczepów. Awaria spolaryzowała całe społeczeństwo na dwa zantagonizowane obozy, a ludzie zmodyfikowani wszczepami zostali zepchnięci na społeczny margines, do specjalnych stref ogrodzonych drutem kolczastym. Napięta sytuacja społeczno-polityczna przyczyniła się do powstania terrorystycznych bojówek, które rozpoczęły walkę o równouprawnienie posiadaczy implantów. W tej sytuacji musi odnaleźć się Jensen pracujący na dwa fronty – zarówno z wydziałem Interpolu o nazwie Task Force 29, jak i hakerskim ugrupowaniem Juggernaut Collective, posiadającym priorytety zgoła inne od sił rządowych – aby pokonać organizację Iluminatów dążącą do podporządkowania sobie świata poprzez rozsiewanie chaosu i osłabianie światowej gospodarki.
Adam Jensen, którego oczami przyjdzie nam obserwować nietolerancyjny świat w Deus Ex: Mankind Divided, posiada większy wachlarz możliwości oferowanych przez gameplay niż miało to miejsce w Buncie Ludzkości. Pierwszą, znaczącą dla rozgrywki zmianą jest wielość modyfikacji, którymi możemy ulepszać naszego protagonistę – ich liczba dwukrotnie przekracza to, z czym spotkaliśmy się w poprzedniej części.
Jedną z ciekawszych umiejętności jest możliwość przekonywania rozmówcy do własnego zdania (dzięki implantowi C.A.S.I.E pozwalającemu na analizę psychiki dyskutanta w czasie rzeczywistym) – niezależnie od tego, czy w dialog wdamy się z szarym NPC, czy też potężniejszymi przeciwnikami. Sztuczna Inteligencja tych drugich jest lepsza niż w dotychczasowych grach z serii – oponenci patrolują tereny w małych grupkach, a w dodatku mogą wykorzystać również modyfikacje swoich ciał do wyeliminowania zagrożenia (dobierając przy tym, w sposób kontekstowy, rodzaj taktyki – na przykład podejście bohatera od flanki). Adwersarzy jednak – łącznie z bossami – nie musimy już zabijać. Według zapewnień twórców, grę da się przejść bez ani jednego wirtualnego morderstwa – pomocne ku temu są ładunki Tesli wyzwalające impuls elektryczny, a także Ścieżka Ikara, czyli zdolność teleportacji do wybranego miejsca (wykorzystywana zarówno w defensywie, jak i przy planowaniu ofensywnych ruchów bohatera). Ostatnią nowością jest tryb Breach, w którym Adam pomoże hakerom wykraść drogocenne informacje z Palisade Property Bank – najbezpieczniejszego (do czasu) bunkra serwerów przechowujących treści niejawne, które nie powinny ujrzeć światła dziennego.
W trybie tym Jensen infiltruje wirtualne zakamarki próbując wykraść ściśle tajne dane, które będzie mógł następnie odsprzedać. Cały tryb jest swego rodzaju grą w grze – „hakowanie” danych i walka z zabezpieczeniami zostały tu sprowadzone do dynamicznych potyczek kanciastych awatarów na równie kanciastych arenach, na których trzeba również rozwiązać proste zagadki logiczne. Eidos postanowił jednak nie zmieniać wszystkich składowych gameplayu z Buntu Ludzkości, dzięki czemu Mankind Divided ponownie daje graczom wolną rękę w kwestii preferowanego stylu rozgrywki i sposobu radzenia sobie z napotkanymi problemami – możemy mieszać taktykę przyczajonego tygrysa z głośną strategią całkowicie odkrytego smoka, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyspecjalizować się w jednym z powyższych stylów i uparcie trzymać się właśnie jego.
Za produkcję Rozłamu Ludzkości odpowiedzialne jest Eidos Montreal – kanadyjski producent gier komputerowych wykupiony w 2009 roku przez Square Enix. Prace nad nową częścią Deus Exa zostały ogłoszone w październiku 2013 roku – wtedy zapowiedziano, że zespół odpowiedzialny za udany Bunt Ludzkości rozpoczyna prace nad nową grą z serii. Nazwa Mankind Divided została zastrzeżona rok po tych rewelacjach, ale dopiero w 2015 roku do opinii publicznej przedostało się więcej informacji – w tym trailer oraz gameplay, które firma pokazała na E3 2015. Deus Ex stworzony został na autorskim silniku Dawn Engine.
Początkowo liczba dodatków w preorderze Deus Ex Mankind Divided miała być stopniowo odblokowywana w zależności od liczby osób, które zamówią grę przed premierą. Taki system, ochrzczony nazwą „Augment You Pre-order”, nie spodobał się jednak fanom. Square Enix pospiesznie zrezygnowało z tego typu promocji swojej produkcji, a do preorderów dodano wszystkie możliwe dodatki, które miały przysługiwać na wyższych progach.