Deus Ex: Rozłam Ludzkości (Deus Ex: Mankind Divided)

Wszystko co warto wiedzieć o Deus Ex: Rozłam Ludzkości (Deus Ex: Mankind Divided).

Deus Ex: Rozłam Ludzkości (Deus Ex: Mankind Divided)
Paweł Olszewski
SKOMENTUJ

Deus Ex: Manking Divided (w Polsce Deus Ex: Rozłam Ludzkości ) to piąta część popularnej serii cyberpunkowych gier RPG osadzonych w konwencji sci-fi. Po sukcesie Buntu Ludzkości (okrzykniętego mianem jednej z najlepszych gier 2011 roku) i całkiem przeciętnym Deus Ex: The Fall z 2014 roku stworzonym z myślą o urządzeniach mobilnych, przyszedł czas na Rozłam Ludzkości, który od nowa definiuje pojęcie człowieczeństwa w grach wideo.

Historia najnowszej części Deus Ex – podobnie jak w przypadku poprzedników Rozłamu Ludzkości – osadzona została w świecie zdominowanym przez bezwzględną politykę. Akcja gry ma miejsce w 2029 roku (2 lata po wydarzeniach, których uczestnikami byliśmy w Buncie Ludzkości).

  • Deweloper: Eidos Montreal
  • Wydawca: Square-Enix
  • Dystrybutor: Cenega
  • Platformy: PC, PS4, Xbox One
  • Data premiery: 23 sierpnia 2016
  • Polska wersja językowa: napisy
  • Gatunek: gra akcji | Typ gier: science-fiction, cyberpunk, konflikty przyszłości | Rozgrywka: singleplayer | PEGI: 18

Minimalne:

  • System operacyjny: Windows 7 64-bitowy
  • Procesor: Intel Core i5-2500K 3.3 GHz lub AMD Phenom II X4 940
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Wolne miejsce na dysku: 30 GB

Rekomendowane:

  • System operacyjny: Windows 7 64-bitowy
  • Procesor: Intel Core i7-3770 3.4 GHz lub AMD FX-8350
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 770 lub AMD Radeon R9 290
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Wolne miejsce na dysku: 30 GB

Adam Jensen, główny bohater gry, jest przedstawicielem ludzi, których pogardliwie nazywa się „ulepszonymi” ze względu na implanty modyfikujące ciało określane mianem augmentów. Zwrot fabularny ma miejsce w momencie, kiedy ludzie „ulepszeni” – na skutek niejasnej usterki, której przyczyną mogą być działania hakerów – atakują tych pozbawionych biowszczepów. Awaria spolaryzowała całe społeczeństwo na dwa zantagonizowane obozy, a ludzie zmodyfikowani wszczepami zostali zepchnięci na społeczny margines, do specjalnych stref ogrodzonych drutem kolczastym. Napięta sytuacja społeczno-polityczna przyczyniła się do powstania terrorystycznych bojówek, które rozpoczęły walkę o równouprawnienie posiadaczy implantów. W tej sytuacji musi odnaleźć się Jensen pracujący na dwa fronty – zarówno z wydziałem Interpolu o nazwie Task Force 29, jak i hakerskim ugrupowaniem Juggernaut Collective, posiadającym priorytety zgoła inne od sił rządowych – aby pokonać organizację Iluminatów dążącą do podporządkowania sobie świata poprzez rozsiewanie chaosu i osłabianie światowej gospodarki.

Adam Jensen, którego oczami przyjdzie nam obserwować nietolerancyjny świat w Deus Ex: Mankind Divided, posiada większy wachlarz możliwości oferowanych przez gameplay niż miało to miejsce w Buncie Ludzkości. Pierwszą, znaczącą dla rozgrywki zmianą jest wielość modyfikacji, którymi możemy ulepszać naszego protagonistę – ich liczba dwukrotnie przekracza to, z czym spotkaliśmy się w poprzedniej części.

Jedną z ciekawszych umiejętności jest możliwość przekonywania rozmówcy do własnego zdania (dzięki implantowi C.A.S.I.E pozwalającemu na analizę psychiki dyskutanta w czasie rzeczywistym) – niezależnie od tego, czy w dialog wdamy się z szarym NPC, czy też potężniejszymi przeciwnikami. Sztuczna Inteligencja tych drugich jest lepsza niż w dotychczasowych grach z serii – oponenci patrolują tereny w małych grupkach, a w dodatku mogą wykorzystać również modyfikacje swoich ciał do wyeliminowania zagrożenia (dobierając przy tym, w sposób kontekstowy, rodzaj taktyki – na przykład podejście bohatera od flanki). Adwersarzy jednak – łącznie z bossami – nie musimy już zabijać. Według zapewnień twórców, grę da się przejść bez ani jednego wirtualnego morderstwa – pomocne ku temu są ładunki Tesli wyzwalające impuls elektryczny, a także Ścieżka Ikara, czyli zdolność teleportacji do wybranego miejsca (wykorzystywana zarówno w defensywie, jak i przy planowaniu ofensywnych ruchów bohatera). Ostatnią nowością jest tryb Breach, w którym Adam pomoże hakerom wykraść drogocenne informacje z Palisade Property Bank – najbezpieczniejszego (do czasu) bunkra serwerów przechowujących treści niejawne, które nie powinny ujrzeć światła dziennego.

W trybie tym Jensen infiltruje wirtualne zakamarki próbując wykraść ściśle tajne dane, które będzie mógł następnie odsprzedać. Cały tryb jest swego rodzaju grą w grze – „hakowanie” danych i walka z zabezpieczeniami zostały tu sprowadzone do dynamicznych potyczek kanciastych awatarów na równie kanciastych arenach, na których trzeba również rozwiązać proste zagadki logiczne. Eidos postanowił jednak nie zmieniać wszystkich składowych gameplayu z Buntu Ludzkości, dzięki czemu Mankind Divided ponownie daje graczom wolną rękę w kwestii preferowanego stylu rozgrywki i sposobu radzenia sobie z napotkanymi problemami – możemy mieszać taktykę przyczajonego tygrysa z głośną strategią całkowicie odkrytego smoka, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyspecjalizować się w jednym z powyższych stylów i uparcie trzymać się właśnie jego.

Za produkcję Rozłamu Ludzkości odpowiedzialne jest Eidos Montreal – kanadyjski producent gier komputerowych wykupiony w 2009 roku przez Square Enix. Prace nad nową częścią Deus Exa zostały ogłoszone w październiku 2013 roku – wtedy zapowiedziano, że zespół odpowiedzialny za udany Bunt Ludzkości rozpoczyna prace nad nową grą z serii. Nazwa Mankind Divided została zastrzeżona rok po tych rewelacjach, ale dopiero w 2015 roku do opinii publicznej przedostało się więcej informacji – w tym trailer oraz gameplay, które firma pokazała na E3 2015. Deus Ex stworzony został na autorskim silniku Dawn Engine.

Początkowo liczba dodatków w preorderze Deus Ex Mankind Divided miała być stopniowo odblokowywana w zależności od liczby osób, które zamówią grę przed premierą. Taki system, ochrzczony nazwą „Augment You Pre-order”, nie spodobał się jednak fanom. Square Enix pospiesznie zrezygnowało z tego typu promocji swojej produkcji, a do preorderów dodano wszystkie możliwe dodatki, które miały przysługiwać na wyższych progach.

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne