W mailach, które otrzymaliśmy od Tymona, dokładnie opisał on swoją historię. Zaczęło się od zakupu na Steamie GTA IV z dwoma dodatkami. Niestety nasz czytelnik popełnił drobny błąd - okazało się, że jego karta graficzna nie jest kompatybilna z grą. "Mój błąd, nie ukrywam tego" - przyznaje. Postanowił jednak spróbować oddać ten nieszczęśliwy zakup.
Z braku innych możliwości Tymon skontaktował się z działem pomocy technicznej Steam. Początkowo mógł poczuć się niczym w "Dwunastu pracach Asteriksa" - został odesłany do pomocy technicznej twórcy gry, studia Rockstar, a oni zaś stwierdzili, że to nie oni sprzedali grę, więc nie są w stanie rozpatrzyć takiej reklamacji. Dowiedział się jednak także od Steama, że:
Podobnie jak inne sklepy online, nie oferujemy zwrotów pieniędzy lub wymiany przedmiotów zakupionych drogą cyfrową - gier, dodatków DLC lub przedmiotów zakupionych w grach. W takim wypadku Tymon postanowił skontaktować się z Rzecznikiem Praw Konsumenta. Przyznaje, że nie do końca znał treść przepisów prawnych i chciał, by wyłożył mu to ktoś kompetentny. "Uznałem że to najlepszy sposób, by dowiedzieć się jak to jest naprawdę z tymi zwrotami" - komentuje. Dowiedział się, że:
a) Regulamin wewnętrzny nie może stać w sprzeczności z przepisami prawnymi danego kraju. Teoretycznie więc mamy ustawę o zwrocie bez podania przyczyny w ciągu 10 dni...
b) ...ale w przypadku umów na odległość produkty audialne i wizualne przekazywane cyfrowo podlegają wyłączeniu z tego przepisu. Prawo zwrotu nie przysługuje.
Powiedzmy więc ostatecznie - jeśli kupiliście grę na Steamie czy w innym systemie dystrybucji cyfrowej, nie ma możliwości oddania jej "do sklepu".
Przypadek Tymona doczekał się jednak szczęśliwego zakończeniu. W tym samym czasie, gdy kontaktował się z rzecznikiem, wysłał także kolejną wiadomość do pomocy technicznej Steam. Po wyjaśnieniu sprawy przez eksperta postanowił napisać jeszcze jedną, przepraszając za kłopot i uznając rację drugiej strony. Zdziwił się jednak, bo na jego koncie czekała już nowa wiadomość:
Jako jednorazowy gest, pomoc techniczna Steam może zwrócić kwotę zakupu do twojego Portfela Steam. Dokonanie zwrotu do portfela spowoduje usunięcie tytułu lub przedmiotu z twojego konta. Teoretycznie nie ma więc możliwości zwrócenia gry zakupionej cyfrowo. Czasami jednak warto próbować - na całe szczęście niektóre sklepy wiedzą, że to klient jest najważniejszy.
Tomasz Kutera
PS Tymonowi oczywiście dziękujemy za podzielenie się z nami swoją historią.