Cyberpunk 2077. O dialogach i mediach w grze rozmawiamy z Magdą Zych, pisarką współtworzącą fabułę

Jeszcze więcej nowych informacji!

Cyberpunk 2077. O dialogach i mediach w grze rozmawiamy z Magdą Zych, pisarką współtworzącą fabułę

Pisarka na tym etapie prac jest bardzo zapracowana?

Magdalena Zych, senior writer w CD Projekt Red: - Zespół odpowiedzialny za historię zaczyna znacznie wcześniej niż inni. Pół żartem: kiedy my siadamy do pisania, inni kręcą się po korytarzach i zerkają nam znad ramion czy coś już mamy i czy oni mogą to zobaczyć. Później rolę się odwracają. To oni muszą przysiąść, wyszukiwać bugi i szlifować grę, wtedy my chodzimy i zaglądamy im do monitorów.

Czyli to nie jest tak, że pisarze ogłaszają fajrant i zajmują się szeroko pojętym relaksem?

- To wszystko są naczynia połączone i wspieramy się na każdym etapie. Są rzeczy, których nie zrobimy. Żeby być np. cinematic designerem, trzeba mieć umiejętności techniczne, ale czysto teoretycznie: pisać umie każdy. Choć ta teoria czasem rodzi problemy <śmiech>.

Skoro przy problemach jesteśmy. Co było najtrudniejszy w pisaniu "Cyberpunk 2077"?

- W skrócie: bogactwo urodzaju. Zostaliśmy wpuszczeni w ten olbrzymi, przebogaty świat jak dzieciaki do piaskownicy, w której są wszystkie zabawki. Bardzo dużo czasu nam zajęło, żeby zdecydować, które z nich bierzemy, co będzie spójne z historią. W porównaniu z "Wiedźminem" różnice w skali były olbrzymie.

Obraz

A gdyby zebrać to co napisaliście i oprawić w książkę – ten tom byłby bardziej opasły niż wiedźmiński?

- Stosunkowo niedawno dowiedziałam się od naszego działu lokalizacji, że tak. "Wiedźmin 3" ze wszystkimi dodatkami miał mniej linii dialogowych niż mamy obecnie w podstawowej wersji "Cyberpunka". Trochę tego naprodukowaliśmy.

W demie, które ogrywaliśmy, czuć ten rozmiar. Jest mnóstwo ledwie wspomnianych wątków, których potencjał wydaje się być gigantyczny. Nasuwa się pytanie: czy nie zagrozi to zwartości głównej osi fabularnej?

- Dążyliśmy do tego, żeby główna historia była zwarta i postawiona w centrum na tyle, żeby gracze nie stracili jej z oczu. Kluczem było danie możliwości, tak by po jej ukończeniu dało się całą intrygę ułożyć w głowie. Musieliśmy oczywiście pamiętać, że świat jest otwarty i jeśli tylko masz ochotę, możesz go chłonąć, zostawiając fabułę na później. Nadbudowanie historii leży tak naprawdę po stronie gracza.  Z punktu widzenia scenarzysty nie jest to takie proste. Mamy mnóstwo rozgałęzień tej historii, każdy dialog ma do czterech wariantów i musimy planować je równolegle. To taka wielogłowa hydra, gdzie każda z głów jest tak samo ważna.

Brzmi nieco schizofrenicznie.

- Coś w tym jest. Ale dla mnie to było wspaniałe doświadczenie. Kiedy zaczynałam pracę przy grach, właśnie ten element porwał mnie bez reszty. Scenariusz do gry w niczym nie przypomina tego, czym zajmują się literaci czy twórcy filmów i seriali. Mieć w głowie jednocześnie osiem przebiegów danego zadania to coś niesamowitego i fascynującego.

Obraz

Możesz uchylić rąbka tajemnicy i opowiedzieć, jak wygląda taka praca?

- U nas pisarze są tak naprawdę pełnoprawnymi devami. Pracujemy w edytorze, mamy swój autorski system dialogowy, który wygląda jak drzewko z bloczkami. Te są połączone między sobą liniami. I w tym drzewku widać, co i kiedy zostało powiedziane, do czego prowadzi dana sekcja, gdzie mamy wybór itd. Tak powstaje dialog, który później musi zostać umieszczony w formie grafu. Wspomniane drzewko ma też dodatkową funkcję, systematyzującą. Zawsze można do niego sięgnąć i przypomnieć sobie, co z czym się łączy.

Co ważne – nasi pisarze są przypisani do questów. Każdy ma ich jakąś określoną liczbę i opiekuje się nimi razem z quest designerem. Zazwyczaj znamy nasze questy na pamięć.

Wspomniałaś o dialogach i ich sporej liczbie. Skąd taki nacisk akurat na ten aspekt?

- Wynika to trochę z tego, że mamy rewolucyjny system dialogowy. Dużo bardziej rozbudowany i kompletnie inny niż w "Wiedźminie". To też sprawiło, że ja jako pisarka musiałam się nauczyć pisać je na nowo. Nie wiem, czy zwróciłeś uwagę, ale gracze mają bardzo duży wpływ na interakcję w trakcie rozmów z postaciami. W każdej chwili możemy po prostu odejść. Dosłownie. Możesz np. zacząć się rozglądać, dając tym samym NPC-owi do zrozumienia, że nie interesuje cię to co ma do powiedzenia. W tym momencie może ci zwrócić uwagę albo zupełnie przerwać rozmowę.

Obraz

Pozytywnym zaskoczeniem podczas grania były media, które działają w świecie "Cyberpunka" bardzo prężnie. Uwagę przykuł zwłaszcza talk-show w telewizji.

- To jedna z tych zabawek, po które sięgnęliśmy z wielką radością. Telewizja w Night City istnieje i jest też ważną częścią oryginalnego "Cyperpunka". A skoro istnieje, to musi mieć ciekawą treść do oglądania. Zrobiliśmy tego całkiem sporo, co pozwoliło nam z jednej strony stworzyć komentarz do tego świata, z drugiej poszerza nasza wiedzę.

To nie tylko telewizja, ale również gazety. Trochę zaskakujące, że w 2077 r. istnieją jeszcze papierowe wydawnictwa.

- To kolejny ukłon w stronę twórczości Mike'a (Pondsmitha – red. ). W papierowym "Cyberpunku" jest klasa "media", która jest równorzędną ze wszystkimi pozostałymi i gracz mógł taką wybrać. Natomiast jeśli chodzi o sam papier, to wszystko ma swoje uzasadnienie w historii tego świata. Internet jest tam bardzo słabej jakości. Wynika to z tego, że w pewnym momencie w sieci zaczęło się dziać coś dziwnego. Pojawiły się tam byty, nazywane "sztucznymi inteligencjami", które nieomal zyskały świadomości i zamierzały przejąć sieć. Żeby powstrzymać ich ekspansję, powstała agencja Netwatch. Jej zadaniem było zbudowanie tzw. blackwalla, potężnej blokady w sieci. W efekcie ludziom została niewielka cząstka internetu. Z tego powodu gazety papierowe nadal istnieją i niektóre mają się całkiem nieźle. Staraliśmy się, żeby nic w grze nie pojawiło się przypadkowo.

Źródło artykułu:Polygamia.pl
wiadomościcd-projektcd projekt red

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (5)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.