Choć część trzecia tej wyśmienitej platformówki w tej chwili pobiła dwójkę pod względem popularności, ukończenie części drugiej uważam, za co najmniej tak samo ciekawe zadanie, a dodatkowo, to właśnie „dwójeczkę” darzę sentymentem. Ukończenie to jednak nie tylko przejście gry po najmniejszej linii oporu, byle by ujrzeć zakończenie. Liczy się ocena procentowa, którą otrzymuje się w zależności od zebranych w grze różnokolorowych gemów i kryształów. A ukończenie gry w z wynikiem 100% to nie koniec!
Zdobycie różowych kryształów na każdym z poziomów nie powinno nastręczyć zbyt wielkich trudności. Nie są one poukrywane i w większości przypadków trzeba być ślepym, aby ich nie zauważyć. Umożliwiają one dostęp do kolejnych warp room`ów. W sumie jest ich 25.
Oprócz tego, zebranie w danym levelu wszystkich skrzynek jest nagradzane szarym gemem. Często jednak zdarza się, iż dostęp do skrzynek jest znacznie utrudniony. Często, gdy na danym etapie zdobędziemy pierwszy gem, uaktywni się platforma z namalowaną czaszką prowadząca do drugiego szarego trofeum. Nieaktywne platformy są widoczne jako sam „szkielet” takiej platformy (nie jest pokryta teksturami), a jego linie mają kolor biały.
Możemy również miejscami natrafić na polygonalny szkielet w jednym z pięciu kolorów. Są to miejsca, w których pojawią się sekretne platformy po zdobyciu odpowiedniego kamyczka. Takich gemów również jest pięć.
Niebieski Gem – zdobyć go można poprzez poziom Turtle Woods. Na początku należy zebrać wszystkie skrzynki na tym etapie. Aby to zrobić nie należy zapomnieć o bonus-levelu oraz ukrytej części tego poziomu dostępnej po rozbiciu (uderzeniem ciężarem ciała) namalowanej na ziemi maski. Po dość trudnych dla początkujących ewolucjach ze strusiami (opisałem poniżej) uda się zebrać wszystkie skrzynie. Teraz trzeba dokończyć poziom nie pomijając skrzynek, na końcu zebrać szary gem, wyjść, wejść do Turtle Woods ponownie i tym razem dojść do końca bez zbierania żadnej skrzynki.
Strusie – problem polega na tym, że w chwilę po zbliżeniu się do nich, bądź wskoczeniu na ich grzbiet chowają głowę w piasek, a następnie kucają, uniemożliwiając tym samym wskoczenie na platformę nad nimi. Trzeba więc wykazać się nie tylko refleksem ale i małpią zręcznością aby osiągnąć cel. W skrócie wygląda to tak: kiedy Crash dobiega do końca platformy i kolejny jego krok zakończyłby się spadnięciem na dół (trzeba wyczuć moment i dojść jak najdalej, ale nie za daleko!), należy wykonać wślizg, który umożliwi naszemu lisowi pokonanie sporego odcinka drogi w powietrzu. W końcowym etapie wykonywania wślizgu (ponownie trzeba wykazać się wyczuciem, żeby wybrać odpowiedni moment), należy wykonać „podwójny” skok by dostać się na grzbiet zwierzaka. Podobnie postępować należy gdy już znajdujemy się na strusiu. Zanim kucnie, błyskawicznie trzeba powtórzyć uprzednio wyuczony manewr i wskoczyć na półkę. Tam czeka Cię chwila odpoczynku, ale jeśli chcesz zebrać wszystkie skrzynki, będziesz musiał ponownie dowieść swych umiejętności (drugi struś). Jeśli tym razem się nie uda – wskocz w najbliższą rozpadlinę i próbuj od początku. Na szczęście to bonus-level, więc nie tracisz cennych żyć.
Czerwony Gem – podczas przechodzenia poziomu Snow Go zapewne już go dostrzegłeś. Skoki w jego kierunku są jednak nadaremne. Można dostać się do niego w inny sposób. Wejdź do poziomu Air Crash. Następnie skieruj kroki lisa w kierunku wodnej deski, ale nie wskakuj nań, tylko po skrzynkach z lewej strony dostań się dwoma niezbyt wielkimi susami na pobliską płytę skalną. Gdy tylko na niej staniesz, przeniesiesz się do sekretnego Warp Room`u skąd możesz wejść do tajnej części poziomu Snow Go. Teraz tylko dojdź do jego końca.
Żółty Gem – wbrew pozorom zadanie jest banalne. Wystarczy tylko znać prostą sztuczkę. Najpierw musisz mieć ten poziom „zaliczony”. Teraz wejdź do niego ponownie. Postaraj się nie tracić czasu. Musisz szybko dojść do pierwszego pomostu. Pojawi się zegar odliczający czas (nie strać życia, bo zegar zniknie!). Masz mniej więcej około minuty. Teraz są dwa sposoby: ukończyć level przed upływem czasu, co jest zadaniem prawie niemożliwym (aczkolwiek wykonalnym), lub dojść do bonus-levelu, wejść do niego i od razu pozwolić Crashowi zginąć. Do naszego czasu właśnie doszły kolejne sekundy, które każdemu graczowi pozwolą ukończyć ten etap bez problemu i sięgnąć po żółty kamień.
Zielony Gem – wejdź do poziomu The Eel Deal i ruszaj przed siebie. Na rozwidleniu skręć w prawo. Na końcu korytarza czai się zapora złożona ze skrzynek nitro. Za nimi widać ścianę. Ale to, że ją widać, nie znaczy wcale, że ona tam jest. Przeskocz nitro, przejdź przez nią i zabierz zielony gem, ale uważaj – skrzynki z nitro są prawdziwe! Na szczęście da się je łatwo ominąć (najlepiej z lewej).
Fioletowy Gem – w etapie Bee-Having musisz dojść do momentu, w którym jakiś bezmózgi programista ustawił schody pokryte wybuchowym nitro prowadzące donikąd. Jest to jednak przemyślany teleport a nie przejaw fascynacji kubizmem. Nitro to atrapa, a na górze czeka na Ciebie ukryty podpoziom gdzie zdobędziesz ostatni, fioletowy kamyk.
Wspomniałem o dodatkowym, szóstym Warp Room`ie. Dostać się do niego można było już przy okazji zdobywania czerwonego kamienia, ale wtedy był aktywny jedynie jeden poziom – Snow Go. A są jeszcze cztery dodatkowe!
Air Crash – aby uaktywnić wejście, dojdź do końca etapu Bear Down. Zamiast wychodzić, wróć kawałek i po lodowych krach (uwaga, toną znienacka!) dojdź do teleportu. W Air Crash znajdziesz skrzynki, których tak szukałeś w podstawowej części tego levelu.
Road To Ruin – podobnie jak w poprzednim przypadku, tutaj możesz odnaleźć dodatkowe skrzynki do podstawowej wersji tego etapu. Żeby odblokować ten poziom w levelu Diggin` It dojdź pod sam koniec, aż ujrzysz dwie mięsożerne rośliny plujące wybuchowymi nasionami. Jedna z nich rośnie na skalnym słupku. Unieszkodliw je i wskocz na jej miejsce, a teleportujesz się.
Totally Bear – tym razem jest to całkowicie odrębny level ze swoim gemem do zdobycia. Dojedź na miśku do końca poziomu Un-Bearable, a gdy zrzuci Cię, cofnij się kawałek. Teraz musisz tylko przeskoczyć dziurę w ziemi i wrócić do niedźwiadka, który teleportuje Cię do Totally Bear.
Totally Fly – tak jak poprzednio – całkiem osobny poziom. Dostać doń można się poprzez etap Hangin` Out. W miejscu, gdzie drugi raz zeskakujesz na niższe piętro, zacznij się cofać a odnajdziesz w podłodze kolejny otwór. Wskocz w niego. Teraz dojdź do rury znajdującej się po prawej stronie i możesz już wejść do ostatniego sekretnego etapu.
Na koniec mały hint:Zamiast dręczyć misia siedzącego sobie spokojnie w drugim Warp Room`ie biegając po nim i skacząc potrenuj wślizgi;). Skocz mu raz na głowę (już pewnie i tak to zrobiłeś:)), trzymając przycisk odpowiedzialny za czołganie się, nacieraj na misia, a obdaruje Cię miłym prezentem w postaci 10 darmowych żyć.
I jeszcze jeden:Jeśli masz ochotę zmierzyć się kolejny raz z bossami, wybierz odpowiedni Warp Room, stań na środku, przytrzymaj L1, L2, R1, R2, trójkąt a następnie wciśnij górę.
I ten już naprawdę ostatni:Gdy tracisz życie, wciśnij i przytrzymaj górę i O. Dostaniesz bardzo pomocną w grze maskę.
Powodzenia i miłej zabawy!