Co to był za pokaz! PlayStation 5 pozamiatało. Będzie kontra Microsoftu?

I czy będzie taka, jak chcieliby tego gracze?

Co to był za pokaz! PlayStation 5 pozamiatało. Będzie kontra Microsoftu?

Po przejrzeniu setki tweetów oraz po rozmowach z Pawłem Hekmanem, z którym byłem na łączach podczas całego pokazu PS5, nie mam wątpliwości. Ludzie są zachwyceni tym, co Sony zaprezentowało na "The Future of Gaming".

Bez gadaniny, często zbędnej, bez wywiadów, historyjek, różnej maści didaskaliów. Niemal samo czyste mięcho. Trailer za trailerem. Raz czysto filmowa zapowiedź, raz taki niby-gameplay, raz faktyczny zapis rozgrywki. Przez bitą godzinę.

Horizon Forbidden West - Announcement Trailer | PS5

A na koniec zamiast wisienki wjechał po prostu drugi tort. Sony w końcu ujawniło, jak wygląda PlayStation 5. A zaczynało się przecież mało obiecująco.

Budowanie napięcia

Zaczęto od czegoś, co można by wręcz nazwać kiksem. Najpierw logo GTA - ale zamiast "szóstki" dostaliśmy krótką informację o GTA 5 i przeniesieniu wersji z PS4 na PS5. Plus bonusowe pieniążki do GTA Online. Miło, ale nie po to tu przyszliśmy, prawda?

Później było już z górki. Hit, za hitem. Dobre indyki. Nowe marki. Świetne sequele i remaki. Reakcje w sieci pokazują, że właśnie na to czekali gracze.

Obraz

I w tym miejscu warto przypomnieć reakcje po ostatnim pokazie zorganizowanym przez Microsoft. Pokaz Xbox 20/20 był zapowiadany na kawał dobrego show, wypełniony gameplayami z Xboxa Series X - w tym rozgrywką z Assassin's Creed Valhalla. Pamiętacie, jak wyszło?

Gameplayów nie było prawie wcale, dostaliśmy głównie "akcyjne zwiastuny". Mało która gra wyglądała też naprawdę dobrze. Dowiedzieliśmy się, że XSX wykręci 120 fpsów, a potem, że nie każda gra da radę chodzić w płynnych 60. W kolejnych dniach Microsoft pokajał się, że "za bardzo rozbudził oczekiwania". Tłumaczenie umiarkowanie wiarygodne, a w sieci i tak kpiono z nowej, ukutej przez nich definicji słowa "gameplay".

Tymczasem Sony wjeżdża całe na - dosłownie - biało. Parada hitów i oczekiwana od dawna wizualizacja PlayStation 5. Aż chciałoby się powiedzieć: "No to czekamy na ripostę Microsoftu. Musi być gruba". Tylko -czy faktycznie taka będzie?

Inna taktyka

Z perspektywy gracza i fana główne oczekiwania co do tej branży są oczywiste - oby nowa konsola była potężna i oby były na nią fajne gry. Ale marzenia nie zawsze przecinają się z tym, co chcą - albo są w stanie - zapewnić twórcy konsoli.

Obraz

Fakt. Na obecną chwilę lista exclusive'ów, czy chociażby gier, które Microsoft łączy ze swoją konsolą, nie robi wrażenia. Ale jednocześnie wydaje się, że prowadzi w technologicznym wyścigu między PlayStation 5 i Xboxem Series X. Tu zresztą karty są już odkryte i raczej żadna z firm nagle nie stwierdzi, że podkręci jeden parametr, by wygrać o włos z tą drugą. Na to jest za późno. Tak pisał na dobrychprogramach Jakub Krawczyński. Kuba dodaje też kilka słów o tym, że dysk SSD w PS5 niekoniecznie zapewni mu przewagę.

Ale sprzęt to jedno. Dwa to bardziej ogólne podejście. Podczas gdy Sony wyraźnie próbuje walczyć o gracza, Phil Spencer, szef Xboxa, mówi wprost: "Nie postrzegamy Sony jako konkurencji". I dodaje, że bardziej widzi ją w takich firmach jak Amazon czy Google. Wszystko przez to, że cała trójka mocno inwestuje w technologię grania w chmurze.

Spencer dodał też piękne zdanie w lekko trash-talkowym duchu: "To nie jest żaden wyraz braku szacunku dla Nintendo czy Sony, ale po prostu firmy od tradycyjnego gamingu są jakby na innej pozycji".

Xbox Series X - będzie odpowiedź?

Do obrazka dołącza się też wyraźna inwestycja w Xbox Game Pass, który wysuwa się na naczelną usługę w segmencie abonamentów gier w ogóle. Prezentuje się zdecydowanie lepiej od tego, co oferuje Sony w swoim PlayStation Plus. A do tego część gier z XGP działa także na PC.

Czy to oznacza, że Microsoft jest na lepszej pozycji? Że sprzęt czy oferta abonamentowa dają przewagę w bitwie? Nie, to zdecydowanie o niczym nie przesądza.

Obraz

Ale pokazuje dobitnie, że Microsoft przyjmuje inne taktyki natarcia. Nawet jeśli to czysty PR. Obecna generacja pod względem sprzedaży konsol jest dla Xboxa przegrana. Sądzę, że gracze wskazaliby też ręką na PS4 jeśli chodzi o listę exclusive'ów - z potężnym Death Stranding, The Last of Us 2 i Ghost of Tsushima na podsumowanie generacji. A przecież na E3 w 2018 roku Microsoft zasypał nas na pokazie masą tytułów.

Była więc szansa i nadzieja, by zły trend Xboxa One został odmieniony. Tak się nie stało. Mając więc w pamięci różne cytaty z Phila Spencera, wiele niezbyt udanych gier na wyłączność, sporo indyczej drobnicy, a także kiepski pokaz 20/20, nie widzę powodu, by teraz nagle ktoś chciał zwoływać wszystkie banery i próbowano przyćmić pokaz "The Future of Gaming".

Wygląd XSX znamy. Podzespoły również. Parę nowości już pokazano. Spodziewam się, że w najbliższym półroczu czeka na nas kilka hitów. Ale jeszcze bardziej spodziewam się tego, że Microsoft - niczym drużyna ze słabszymi napastnikami - postawi na utrzymywanie równej gry w centrum i obronę pola bramkowego, a nie ryzykanckie próby ataku.

Czy to taktyka dobra? Na pewno mało ekscytująca, a show Sony pokazał, że oczekiwania graczy od lat się nie zmieniają.

Źródło artykułu:Polygamia.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (5)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.