Były projektant Battlefielda 3 twierdzi, że produkcja gier AAA dławi kreatywność

„Kiedy pracujesz nad wielkimi tytułami, one nigdy nie są twoje. Nieważne jak dużo włożysz w nie serca. A przynajmniej dla mnie to ważna sprawa.”

Były projektant Battlefielda 3 twierdzi, że produkcja gier AAA dławi kreatywność
marcindmjqtx

22.02.2015 | aktual.: 05.01.2016 15:16

David Goldfarb, były pracownik Starbreeze, Guerrilla i Milestone oraz DICE stanowisku głównego projektanta Battlefield 3, udzielił bardzo ciekawego wywiadu dla serwisu GameIndustry.biz. Kolejny raz na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy, David zarzuca procesowi produkcji gier AAA zabijanie kreatywności i bycie odpowiednikiem „jednego procenta” (najbogatszych ludzi świata, mający więcej niż 99% razem wzięte).

Myślę, że współczynnik ryzyko/zysk dla koncernów, które wydają góry pieniędzy na marketing i mają w posiadaniu popularne marki, jest opłacalny. Jednak ludzi nie mający takiego kapitału, nie mają również swojego miejsca w „pętli sukcesu”. AAA to teraz taki swoisty odpowiednik „jednego procenta”. To idzie w parze ze wszystkimi ograniczeniami. Nie możesz zrobić niczego szalonego.

David Goldfarb

Cóż, z jednej strony trudno się z Davidem nie zgodzić, ale z drugiej, po prostu nie odkrywa Ameryki. Chyba każdy zdaje sobie sprawę, że korporacje pokroju EA, Ubisoftu czy Activision są od początku do końca nastawione na zysk, a przemysł produkcji gier już dawno przestał różnić się od innych gałęzi rozrywki.

Uważam, że jest pewne pole między AAA za 100-200 milionów dolarów, a grą indie za 1 milion i nie zostało ono jeszcze dobrze zagospodarowane.  Dla mnie to żyzna ziemia, z której można zebrać dobry plon, robiąc przy tym naprawdę fajne rzeczy. Trzeba jednak zaznaczyć, że Goldfarb nie jest jedynym deweloperem, który przedstawił taki pogląd. Wcześniej podobnie wyrażali się dyrektor kreatywny Just Cause 3, Christofer Sundberg, czy nawet Hideo Kojima, który ubolewał nad trudnością utrzymania poziomu kreatywności przy dużej skali projektu.

Wcześniej w tym tygodniu, David ogłosił start swojego nowego studia The Outsiders i prace nad grą RPG, która na pewno trafi na PC i prawdopodobne na inne systemy w późniejszym czasie.

[Źródło: Gamespot]

Oskar Śniegowski

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
wiadomościdiceubisoft
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.