Bank Światowy chwali sprzedaż wirtualnych dóbr

Bank Światowy opublikował raport na temat sprzedaży wirtualnych dóbr z gier wideo. Wynika z niego, że na tej formie handlu można nieźle zarobić.

marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Zdaniem Banku Światowego, cały rynek wirtualnych już w roku 2009 wart był przynajmniej 3 miliardy dolarów. W głównej mierze jest to zasługa tzw. "farmerów złota" czyli osób, których jedynym zadaniem jest zdobywanie i sprzedaż wirtualnego kruszca - waluty w takich grach sieciowych jak World of Warcraft. Ich działalność przekłada się aż na 75% wymienionej przed chwilą kwoty. Z raportu wynika również, że w krajach takich jak Wietnam czy Chiny, handlem wirtualnymi przedmiotami trudni się prawie sto tysięcy osób. Nie grają one w gry dla rozrywki, a zajmują się tylko zdobywaniem i sprzedażą pożądanych przedmiotów czy złota.

Kto kupuje, kto zarabia? Jak łatwo się domyślić, nabywcami wirtualnych dóbr zazwyczaj są mieszkańcy Europy i USA, którzy często nie mają czasu, by wejść w ich posiadanie w "normalny" sposób - grając przez wiele godzin. Z raportu Banku Światowego dowiadujemy się, że prawie 25% osób grających w gry sieciowe, przyznaje się do kupowania cyfrowych przedmiotów lub wirtualnej waluty. Niektóre z nich osiągają na aukcjach zawrotne ceny (w okolicach 5 tys. euro).

Co ciekawe, Bank Światowy uważa, że dalszy rozwój tej gałęzi rynku, może przynieść korzyści krajom rozwijającym się. Ma się tak dziać, ponieważ znaczna część zarabianych pieniędzy zostaje w państwach, które przyczyniły się do przeprowadzania transakcji kupna-sprzedaży. Sytuację tę ilustruje przykład kawy. Handel jej ziarnami zamyka się w kwocie 70 miliardów dolarów rocznie. Mimo to, tylko 5,5 miliarda z tej kwoty trafia do krajów, w których uprawia się krzewy, drzewa kawowca. W przypadku rynku wirtualnych dóbr, o wiele więcej pieniędzy zostaje na kontach tych, którzy je sprzedają.

Już teraz istnieją firmy, których działalność oparta jest tylko i wyłącznie na zdobywaniu i sprzedaży wirtualnych dóbr. Największy chiński dostawca wirtualnego złota odnotował roczny obrót rzędu 10 mil. dolarów. Kolejne 50-60 tamtejszych firm pochwaliło się rocznym dochodem w wysokości miliona dolarów. Bank Światowy zauważa jednak, że tak naprawdę mniej niż połowa sprzedawanej wirtualnej waluty została zarobiona przez graczy. 50% cyfrowego złota zdobywają specjalne "farmy botów", które grają praktycznie bez żadnego udziału człowieka, 20% znika z kont tych, których konta zostały złamane, a jedynie 30% zdobywane jest przez "farmerów złota".

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne