Baldur's Gate 2: Cienie Amn (Shadows of Amn)

Baldur's Gate 2: Cienie Amn (Shadows of Amn)

Crying Angel
SKOMENTUJ

Rozdział II Bóg stworzył... bohatera gry BG2.

Przed przystapieniem do tworzenia swojego bohatera w grze należy bezwzględnie przestudiować wszystkie tabelki opisujące zależności pomiędzy wysokościami cech, a premiami do umiejętności. Czasami trzeba będzie pójść na kompromis i wybrać tzw. mniejsze zło - zrezygnować z dodatkowego punktu jednej cechy, żeby podnieść inną, która dla danej postaci jest ważniejsza i przyniesie większy pożytek.

Początkującym graczom, tym co grają pierwszy raz w BG2 polecam granie w trybie standardowym, czyli w trybie "dla jednego gracza". Można wtedy stworzyć tylko jedną postać - swojego bohatera, a pozostałe postaci zostaną przyłączone podczas gry. Tych dodatkowych postaci jest dość sporo i z prawie każdą z nich związany jest przynajmniej jeden mały quest poboczny. Z niektórymi nawet (Valygar) dość ważny i interesujący i szkoda by było odbierać sobie możliwość wykonania tych dodatkowych zadań. Gracome zaawansowaymi, lub tym, co grają już drugi, trzeci raz polecam wybranie trybu gry "dla wielu graczy". W tym trybie bowiem można przygotować sobie wszystkie sześć postaci z drużyny i tym samym stworzyć prawdziwy "dream team" - dryżynę profesjonalnych poszukiwaczy przygód, o składzie i cechach na jakich nam najbardziej zależy.

Wg. mnie na początek najbardziej odpowiednią postacią jest zwykły wojownik. Najlepiej krasnolud, bądź pół-ork. O maksymalnej sile, zręczności i kondycji. Siła ma wpływ (co nas najbardziej interesuje) na premię do trafienia, a także definiuje ilość dodatkowych ran zadawanych podczas walki. Tu więc proponuję tak długo losować cechy, aż nie osiągniemy 18/00, lub dla pół-orka 19. Dalej zręczność. Też powinna być ustawiona na maksimum swojej możliwej wartości. Ze zręcznością związana jest premia do klasy pancerza postaci. Co może być szczególnie ważne kiedy tworzymy postać walczącą dwoma broniami, bądź bronią dwuręczną i rezygnujemy z używania tarczy. Następnym waznym wspołczynnikiem jest kondycja. Ma ona postawowy wpływ na otrzymywanie dodatkowych punktów życia podczas awansu na nastepny poziom doświadczenia oraz ogólnie na poziom punktów życia postaci, które zostana wylosowane dla niej na początku gry. Pozostałe współczynniki nie są już tak ważne dla wojownika. Inteligencja jest jedynie przydatna magom, zależą od niej ich umiejętności magiczne. Mądrość jest cechą najważniejszą dla kapłanów, druidów, bardów i paladynów. Jedyną premią dla wojownika, wynikającą z mądrości jest to, że definiuje ona modyfikator obrażeń przeciwko magii (prawdopodobnie chodzi o tzw. rzut obronny przeciwko magii), jednak premia ta ujawnia się dopiero od 15 punktu tej cechy, natomiast najniższą wartością nie wpływającą negatywnie na obronę przeciwko magii jest 8. Ostatnią cechą jest charyzma . Ma ona wpływ na modyfikator do reakcji innych postaci na naszego bohatera. Najniższą wartością bezpieczną (tzn. zapewniająca neutralne zachowanie) jest 8. Tak więc dla wojownika kolejność cech (posortowanych wg. ważności) przedstawia się następująco: siła(max), zręczność(max), kondycja(wysokie wartości), mądrość(dowolnie, ale w przedziale 8-5), charyzma (dowolnie, może w granicach 8-6, później w grze można znaleźć przedmioty podnoszące nieco charyzmę), inteligencja (dowolnie, może być minimalna).

Teraz pozostaje jeszcze wybór specjalizacji w broniach. W BG2 twórcy utrudnili trochę życie graczom, a to dzięki wprowadzeniu bardziej szczegółowych rodzajów specjalizacji - istnieje po prostu więcej konkretnych typów/rodzajów broni i ciężko jest zdecydować się w co uzbroić naszego bohatera. Jeśli zdecydowaliśmy się na jakąś klasę zbrojną (wojownik, łowca, paladyn) to mamy większy wybór co do możliwości używania różnych typów uzbrojenia. Choć tylko wojownik może specjalizować się w dowolnej broni do piątego poziomu - staje się wtedy Arcymistrzem (dostaje wtedy premię +2 do szansy trafienia i +3 do zadawanych obrażeń). Zanim jeszcze wybierze sie konkretny rodzaj używanej broni należy zdecydować się jak będze się nią nasz wojak posługiwal. Chodzi konkretnie o wybranie stylu walki. Czy będzie to walka samą tylko bronia jednoręczną, czy dodatkowo będziemy używać tarczy, a może postawimy na broń dwuręczną, albo na styl walki dwoma broniami??? Osobiście polecam przeznaczenie paru punktów na "Styl walki dwoma broniami" - nasz wojak będzie mógł bardzo sprawnie posługiwać się dwoma broniami trzymanymi w lewej i prawej ręce bez dodatkowych punktów ujemnych do szansy trafienia dla drugiej broni. Co prawda poprzez rezygnacje z tarczy ucierpi na tym klasa pancerza (AC) ale podwójna ilość ataków i zadawanych obrażeń powinna zrekompensować stratę. Teraz już pozostaje wybór rodzaju broni jakiej będziemy używali. W grze zdecydowanie najwięcej występuje mieczy długich , w porównaniu do innych broni, można powiedzieć,że jest ich całe mnóstwo :) i niektóre dysponują całkiem ciekawymi atrybutami dodatkowymi. Może nie są one bardzo potężne (wszak najsilniejsze z mieczy długich mogą pochwalić się "stopniem umagicznienia" na poziomie +3) ale zdecydowanie najłatwiejsze do zdobycia, no i są bardzo zróżnicowane i każdy znajdzie ten egzemplarz, który mu najbardziej odpowiada. Tak więc do jednej łapki chwytamy jakiś długi mieczyk, a do drugiej... no właśnie, co? Ja osobiście przeznaczyłem pare punktów na specjalizację w katanach. Jakolwiek sama gra ostrzega, że są one w świecie Amnu bronią dość rzadką, jednak ich właściwości powodują, że nie sposób się nimi nie zainteresować. Po pierwsze są bardzo szybkie, posiadają chyba najmniejsze opóźnienie ze wszystkich broni, no i zadają naprawdę wielkie rany. W grze można znaleźć katanę +3 "Furia Niebios", która jest doskonałą bronią - można ją znaleźć już dość wcześnie pod warunkiem, że przeżyjemy konfrontację na piętrze jednego z budynków w Dzielicy Świątynnej. Jeśli pogrywamy krasnoludem można parę punktów przeznaczyć na biegłość w młotach wszelakich, gdyż podczas rozgrywki można będzie nabyć młotek o dość fajnych właściwościach i parametrach, przeznaczony li tylko dla krasnoludów. Będąc przy młotach trzeba wspomnieć jeszcze o jednym z nich - potężnym artefakcie Crom Faeyr - po którego skompletowaniu można stać się prawie niepokonanym - jednak zebranie wszystkich części potrzebnych do złożenia go trwa zbyt długo. Następna kategorią broni, którą warto rozpatrzyć są topory bojowe. Już bowiem w Athaktli można zobaczyć w sklepie dwa topory +3. Ostatnią kategorią warta uwagi są, a raczej jest korbacz - wszak już w zamku rodu d'Arnise możemy wejść w posiadanie pięknego "sprzętu" jakim jest "Korbacz Wieków" +3. Na koniec chciałem jeszcze nawiązać do broni dwuręcznych. Są one bardzo potężne i zadaja dużo brażeń, tak samo jak jedne z nielicznych występują "silnie magiczne", na poziomie +4, albo nawet +5 - przykładem jest paladyński miecz Karsomir +5, pozostajacy jako trofeum po Czerwonym Smoku. Dla mnie jednak ich najwieksza wadą jest to, że są bardzo wolne, maja duże opóźnienie, no i oczywiście są raczej dość trudne do zdobycia.

W poprzednim punkcie polecałem bronie dla klas zbrojnych. W tym chciałem napisać cos o broniach dla pozostałych klas, ale stwierdziłem, że ograniczenia klasowe i tak już same dość moćno zawężają możliwości wyboru broni i jakoby same sugerują odpowiednie rozwiązania. Wiadomo, że dla maga najlepsze są kije i inne kostury - przykład: Kostyr z Rynn +4, albo sztylety. Dla złodzieja ważne są krótkie łuki i małe miecze, ewentualnie sztylety. Kapłan natomiast posługuję się tylko bronią obuchową, czyli kijami, maczugami, młotami.

To co do tej pory zostało napisane o kreacji bohatera, było przeznaczone dla poczatkujacych, ewentualnie dla tych co grają po raz pierwszy w BG2 (ale grali poprzednio w BG1). Tym natomiast bardziej zaawansowanym polecam grę wieloosobową (nawet w pojedynkę - mamy możliwość stworzenia, sobie sami, całej drużyny). Można wtedy poeksperymentować z innymi ciekawymi profesjami, które zostały dodane w BG2. Osobiście polecam popróbować gry następującymi profesjami, których dodatkowe zdolności wydają się dość ciekawe:

Kawaler (profesja: paladyn) - polecam ze względu na odporność na strach (głównie) i trucizny, tak samo jak 20% odporności na kwas i ogień - bardzo przydatne przy walce ze smokami, przy walce z którymi zyskuję z resztą premię do trafienia (podobnie jest przy walce z demonami). Poza tym może normalnie rzucać czary kapłańskie tak jak to przysługuje normalnemy paladynowi, posiada wszystkie specjalne zdolności "normalnego" paladyna, nie może urzywać jedynie broni strzeleckich, ale nie jest to wielkim minusem biorąc pod uwagę, że będzie mógł korzystać z osławionego, potężnego paladyńskiego miecza +5 Karsomir.Inkwizytor (profesja:paladyn) - dobry, choć moim zdaniem zdecydowanie gorszy od poprzedniego, nie może bowiem używać żadnej ze zdolności zwykłych paladynów, a jego specjalne zdolności i możliwość używania broni strzeleckich nie rekompensują tej straty.Zmiennokształtny (profesja: druid) - dzięki możliwości zmiany w Wilkołaka staje się naprawdę potężny. W postaci zmienionej jest śmiertelnie szybki i silny, mało kto oprze sie jego furii i ostrym pazurom, a jeśli jeszcze zostanie przyśpieszony i magicznie uodporniony... . Posiada też niewielką niewrażliwość na magię. Minusem jest to, że nie może nosić w ogóle zbroji.Zawadiaka (profesja: złodziej) - wysokie premie do trafień i obrażeń zadawanych podczas walki, zachowuje podstawowe złodziejskie zdolności poza Sztyletowaniem - co akurat nie jest aż tak bardzo skuteczne.Skald (profesja: bard) - wbrew pozorom świetna postać do drużyny w grze wieloosobowej. Dobry wojownik - dostaje premie do szansy trafienia i obrażeń. Potrafi spiewać pieśń wzmacnijąca sprzymierzeńców - pieśń ta z każdym poziomem staje się coraz potężniejsza - może nawet dawac +4 premi do Klasy Pancerza i szansy trafienia, a dodatkowo "ogłusza" wrogów. Skald jest doskonałym wspomagającym dla drużynowych wojaków podczas walk. Ma jedynie obniżoną umiejętność kradzieży kieszonkowej, ale kto w BG2 kradnie?? Dodatkowo jako bard może rzucać czary maga do 6 poziomu - nie może jednak wtedy nosić rzadnej zbroii. Niezaprzeczalna zaleta jest to, że jest to postać dysponująca największą wiedzą i dzieki niej zapomnicie co to czar Identyfikacja :)

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne