Apple stawia na indie. Gry niezależne doczekały się własnej sekcji w AppStore
17.03.2017 11:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zresztą nie tylko Apple, bo podobny pomysł ma Google, Nintendo to z kolei Nindies Showcase, a produkcje niezależne na stałe zagościły już na PlayStation i Xboksie.
Jeśli zaglądacie w miarę regularnie do AppStore’a, pewnie zauważyliście, że od dłuższego czasu poza klonami Game of War, Clash of Clans i innych, na głównej stronie pojawiają się też gry niezależne. I to nie na zasadzie: „Dajmy tam jedną, żeby się nie pienili”, a w całych sekcjach. Widać to choćby po wczorajszej aktualizacji sklepu:
Jednak wiele z nich (na szczęście nie wszystkie) to nadal popularne tytuły indie, a przecież w kategorii „gry” codziennie dodawanych jest prawie sto aplikacji. Mały deweloper, który nie zyskał rozgłosu na innych platformach, albo nie ma pieniędzy na promocję, ma bardzo małe szanse na zaistnienie w apple’owym sklepie.
Nie wspominając już o konkurowaniu z gigantami pokroju Kinga, Supercella czy Machine Zone (to ci od Game of War). Firmy te dysponują olbrzymimi budżetami, potrafią puścić reklamę podczas finałów Super Bowl i bez problemu są w stanie zapewnić sobie miejsce na liście polecanych przez Apple’a produkcji.
Game of War - 2015 Super Bowl Commercial "Who I Am" ft. Kate Upton
Właśnie dla tych mniejszych powstało Indie Showcase, do którego trafiać będą wyłącznie gry niezależne i, co ważne, miejsca tam nie można kupić – każdy tytuł zostanie ręcznie dobrany. Kategoria ma być codziennie aktualizowana o nowe tytuły, przy czym starsze będą cały czas promowane.
To dobry krok, choć według mnie trochę spóźniony. Może gdyby Apple wcześniej zdecydowało się na szerszą promocję gier niezależnych, dziś nie mielibyśmy wylewu identycznych, pozbawionych choćby krzty innowacyjności tytułów, w które gra się głównie w poczekalni albo toalecie. A przecież gry mobilne to nie tylko budowanie bazy czy zbieranie marchewki. To też tytuły takie jak Transistor, Oxenfree, 1979 Revolution: Black Friday i wiele, wiele innych.
Coś podobnego zapowiedział podczas Game Developers Conference Google. Przy doborze gier do promocji w Google Play nie będzie już brana pod uwagę jedynie liczba pobrań czy popularność i zyski. Dojdzie też element zaangażowania graczy w daną produkcję, a ponadto specjalny zespół będzie wyłapywał perełki, opisywał je i wypychał na główną stronę sklepu.
Natomiast z nieco większych, ale nadal przenośnych (no, przynajmniej tak pół na pół), sprzętów mamy Nintendo i Switcha, na którym pojawi się masa niezależnych produkcji w ramach Nindies Showcase. Zresztą na pozostałych konsolach też mają one swoje miejsce, o pecetach nie wspominając, bo to przecież kolebka indie.
Nintendo Switch Nindies Showcase
I super, bo im więcej gier niezależnych jest promowanych, już nieważne czy na „poważnych” platformach, czy mobilkach, tym lepiej dla całej branży. Małe studia mają dzięki temu środki na utrzymanie się i robienie kolejnych gier, giganci natomiast widzą, że gracze oczekują czasem czegoś więcej, niż powtarzalnej rozgrywki.
Bartosz Stodolny