Wywiad: Heather Rabatich o Mass Effect 2

Wywiad: Heather Rabatich o Mass Effect 221.08.2009 19:01
marcindmjqtx

Podczas Gamescom w Kolonii mieliśmy okazję porozmawiać z Heather Rabatich, producentką z BioWare. Spytaliśmy ją między innymi, czy strzelanki są przyszłością RPGów, co zainteresuje w Mass Effect 2 fanów Baldur's Gate i Dragon Age oraz jaka jest najważniejsza przewaga ME2 nad pierwszą częścią serii.

Epic's CliffyB stated that RPGs are the future of shooters. Are shooters also the future of RPGs?

I think that today's gaming audience is more and more sophisticated. They don't just want to aimlessly grind through levels for no reason. They actually want a story, they want a meaning to what they're doing. While the missions in Mass Effect 2 are very combat-oriented and play like a first-person shooter, that's just to make the gameplay more enjoyable. In BioWare games we have a huge story, but we also now have this powerful combat experience. So it's all about giving you this really amazing, dynamic game.

What would you say to the Dragon Age fans, Baldur's Gate fans to make them interested in Mass Effect? It's more shootery, like an FPS/RPG hybrid.

Fans of BioWare tend to enjoy the story and obviously Dragon Age has an in-depth, amazing story with some great combat, great weapons and all that. Mass Effect is a different subgenre, but I think any Dragon Age fan could easily pick up Mass Effect and enjoy how it looks and feels and have an appreciation for what we're doing with the shooter gameplay.

So, during the gameplay, which is more important, player skill or character skill?

I think your skills as a player do transfer into the skills of your character.  What I like about Mass Effect 2 is that you have all these different types of characters  that you can play as. So you have a Bionics Expert, you have an Assassin, you have Grunt. And you need to think tactically or strategically about how to best combine these skills in a fight. Like a coach, where do you put the right people, what do you do with them? It's a really cool way to hand that control to the player to command them, to give the player access to all these skill sets.

Why did you reveal one of the endings of the game?

No, no, it wasn't actually the ending.

What is the main improvement in Mass Effect 2 over Mass Effect 1?

We've made a few key improvements. There is no other game around that has this amount of reality within the digital actors, it's beautiful cinematically, the scenes are set up beautifully, the characters show emotions without speaking. I haven't seen any game like that coming out. We are very proud of how it looks and the response that we are getting.

And Shepard now heals automatically when you're in cover and don't do anything.  Is it meant to bring more casual players to the game?

We are trying to make the game more accessible to people.  Like in your first question, because it's a first person shooter,  it is a more attractive game, as  the word "RPG" can scare people off from playing a game because they think it's going to be boring.  But I think Mass Effect bridges that, because it's exciting and emotionally involving. It's fun, any gamer would love this game. Your Halo gamer would love this game, because again, it's a more sophisticated gaming audience now.

CliffyB z Epic Games stwierdził, że RPG to przyszłość strzelanek. Czy strzelanki są również przyszłością RPGów?

Uważam, że dzisiejsi gracze są coraz bardziej wyrafinowani. Nie chcą po prostu chodzić bez celu po poziomach i zabijać potworów. Chcą fabuły, która nadaje sens temu, co robią w grze. Chociaż misje w Mass Effect 2 są zorientowane na walkę i gra się w nie jak w FPS, ma to na celu umilenie rozgrywki. W grach BioWare mamy zawsze sporą fabułę, ale teraz gracze doświadczą też tego potężnego systemu walki. Chodzi więc o stworzenie niesamowitej, dynamicznej gry.

Co powiedziałabyś fanom Dragon Age  czy Baldur's Gate, aby zainteresować ich Mass Effect? W końcu jest to RPG ze sporymi elementami strzelanki.

Fani BioWare zwykle zainteresowani są bardzo fabułą i oczywiście Dragon Age ma głęboką, niesamowitą fabułę ze świetnym systemem walki, bronią i tak dalej. Mass Effect to inny podgatunek, ale uważam, że każdy fan Dragon Age może spokojnie zagrać w Mass Effect i cieszyć się wyglądem i atmosferą gry oraz docenić jej strzelankowy system rozgrywki.

Co jest ważniejsze podczas gry, umiejętności gracza, czy bohatera?

Uważam, że umiejętności gracza przekładają się na umiejętności bohatera.  W Mass Effect 2 lubię to, że można grać tyloma różnymi rodzajami postaci. Jest ekspert od bioniki, zabójca, żołnierz. Gracz musi myśleć taktycznie i strategicznie, jak najlepiej połączyć te umiejętności w walce. Jak trener, gdzie umieszczę odpowiednich ludzi, co z nimi zrobię? To naprawdę świetny sposób przekazania graczowi kontroli, udostępnienia mu tych umiejętności.

Dlaczego zdradziliście jedno z zakończeń gry?

Nie, to nie było tak naprawdę zakończenie.

Jaka jest najważniejsza przewaga Mass Effect 2 nad Mass Effect 1?

Ulepszyliśmy kilka kluczowych aspektów. Żadna inna gra nie ma obecnie tak realistycznych animacji postaci. Sceny są naprawdę pięknie wyreżyserowane, jak w filmie, postacie wyrażają emocje nawet nic nie mówiąc. Nie widziałam czegoś takiego w żadnej innej nadchodzącej grze. Naprawdę jesteśmy dumni z tego, jak gra wygląda i z reakcji na nią.

Shepard leczy się teraz automatycznie, kiedy jesteś osłonięty i nic nie robisz. Czy ma to na celu uczynienie gry bardziej przystępną dla niedzielnych graczy?

Chcemy sprawić, żeby gra była bardziej przystępna dla ludzi. Jak w pierwszym pytaniu, przez to, że jest to strzelanka, jest to bardziej atrakcyjna gra, bo skrót "RPG" może odstraszyć część ludzi, którzy uznają, że gra będzie nudna. Ale uważam, że Mass Effect zapobiega takiej reakcji, dzięki temu, że jest ekscytujący i angażuje gracza emocjonalnie.  To świetna zabawa, która spodoba się każdemu graczowi. Gracz, który jest fanem Halo pokocha tę grę, jako że gracze są teraz bardziej wyrafinowani.

Wywiad przeprowadził: Piotr Gnyp

Tłumaczenie: Paweł Dembowski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.