Wydawcy, uczcie się na błędach innych. Na przykład na błędach Deep Silver

Wydawcy, uczcie się na błędach innych. Na przykład na błędach Deep Silver24.11.2016 14:43
Maciej Kowalik

Wydali Homefront: The Revolution za wcześnie i dobrze o tym wiedzą.

Czasy nieco się zmieniły od 2012 roku, gdy Shigeru Miyamoto stwierdził, że opóźniona gra ostatecznie może być dobra, a wydana zbyt prędko będzie zła na zawsze. Żyjemy w czasach, w których nawet łatki czasem się łata, więc i brzydkie kaczątko - przy odpowiednim wsparciu developera i wydawcy - może czasem przerodzić się w średnio urodziwego łabędzia. Choć oczywiście nie każdy projekt może liczyć na takie względy.

Ale ogólny sens wypowiedzi mistrza aktualny pozostał. Zwykle (bo jednak różne są sytuacje w biznesie) lepiej i mądrzej premierę przełożyć, niż mierzyć się z konsekwencjami zbytniej wyrywności. Homefront: The Revolution to jedna z gier, które trafiły do sklepów zdecydowanie zbyt szybko. I jej wydawca o tym wie.

Oscylująca w okolicach 50/100 średnia premierowych recenzji zebranych przez Metacritic przełożyła się rzecz jasna na kiepską sprzedaż gry. W rozmowie z MCVUK dyrektor marketingu Paul Nicholls przyznał, że Deep Silver liczyło na więcej. I, że firma wyciągnęła z sytuacji wnioski:

Homefront nie jest grą złą. Rafał Kurpiewski, który ją u nas recenzował trochę bił się z myślami wystawiając ocenę. Dałby więcej, gdyby mógł. Bo pomysły i rozgrywka są fajne. Ale wykonanie w dniu premiery kulało. Na konsolach kolejne aktualizacje głównie więcej psuły niż naprawiały, ale ostatecznie developer doprowadził The Revolution do stanu, w którym na wstępie nie trzeba już wyliczać tony błędów.

Późno. Oczywiście, że zbyt późno, by miało to pomóc wydawcy w zarobieniu zakładanej kwoty. Zabugowana na premierze gra szybko taniała, a gdy była łatana nikt przecież nie podnosił ceny. No i nikt nie naprawiał też Homefronta za darmo. Nicholls zapewnia, że jego firma wyciągnęła wnioski. Twierdzi, że rozczarowująca sprzedaż większości ostatnich premier AAA pokazuje, że trzeba stawiać na jakość.

A mi przypomina się moja rozmowa z prezesem Techlandu, odnośnie Dead Island i rozstania się polskiego studia z tym samym Deep Silver, przy którym pozostała zresztą marka. W wielu recenzjach Dead Island wypominano przecież grze masę błędów. Paweł Marchewka mówił mi wtedy:

Wtedy sprzedaż się zgadzała, jakość mogłaby być lepsza. Przy Homefroncie nie zgadzała się już ani jakość, ani sprzedaż. Czas zmądrzeć. I tę uwagę kieruję nie tylko do Deep Silver. Taki rok, że może ktoś faktycznie posłucha.

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.