Tworzysz modyfikacje do gier? Od dziś możesz sprzedawać je na Steamie

Tworzysz modyfikacje do gier? Od dziś możesz sprzedawać je na Steamie24.04.2015 11:50
marcindmjqtx

Póki co nowa funkcjonalność dotyczy jedynie Skyrima - jednej z najchętniej "przerabianych" gier - ale niedługo obejmie więcej tytułów. Posunięcie Valve wzbudza jednak kontrowersje.

W ogłoszeniu o możliwości sprzedawania modyfikacji, Valve pisze o tym, jak świetną okazją dla twórców jest możliwość czerpania zysków ze swojej pracy. A jednak autor moda otrzyma z każdej transakcji jedynie 25% wpłaconej kwoty - resztę podzielą między sobą autor/wydawca modyfikowanej gry oraz Valve (właściciel Steam i dostarczyciel infrastruktury). Ten element wzbudza póki co najwięcej kontrowersji, więc Valve postanowiło doprecyzować, że procent jaki trafi do autora modyfikacji będzie regulowany przez dewelopera lub wydawcę modyfikowanej gry.

Oczywiście twórca modyfikacji wcale nie musi jej sprzedawać. Steam wciąż daje mu opcję dzielenia się swoim tworem za darmo. Oprócz tego może ustalić stałą cenę lub zdać się na łaskę graczy i pozwolić im decydować, ile chcą zapłacić.

Popularną obawą jest wizja Warsztatu zalanego masą tanich modyfikacji czy dodatków za 99 centów, wśród których trudno będzie znaleźć wartościowe rozszerzenia. Valve zmaga się z problemem chłamu na Steamie od lat, a wciąż od czasu do czasu trafiają tam gry w opłakanym stanie, psujące się lub będące podróbkami innych.

Zapanować nad modami, często korzystającymi z prac innych moderów będzie jeszcze trudniej. Zresztą na efekty nie musieliśmy długo czekać. Pierwsza płatna modyfikacja została już usunięta, gdy okazało się, że korzysta z pracy innego twórcy, który nie pochwala nowego pomysłu Valve.

O dziwo, modyfikacja Kill Lord Gaben, będąca protestem przeciwko wprowadzeniu opłat za fanowskie dodatki, wciąż jest dostępna...

fot. steam

Graczom będzie na szczęście przysługiwać 24-godzinna gwarancja zwrotu pieniędzy, gdyby kupiony produkt nie spełniał ich oczekiwań. Ale czy to wystarczy? Mody i amatorskie dodatki często olśniewają, ale na każde arcydzieło przypada masa zabugowanych potworków, które społeczność musi testować na sobie. Teraz będzie musiała za to płacić?

Ale są też pozytywne głosy. PC Gamer zauważa, że finansowa motywacja może przełożyć się na lepszą jakość fanowskich dodatków. Ba, fakt, że część zysku ląduje w kieszeni wydawcy i dewelopera może ośmielić też decydentów w wielkich firmach do spojrzenia przyjaźniejszym okiem na scenę modów i wyciągnąć pomocą dłoń do ich autorów.

Na szansę realnej oceny zaproszenia sceny moderów do motywowanej finansowo współpracy będziemy musieli poczekać jeszcze długo. Darmowe mody i dodatki na pewno nie wyginą, ale czy perspektywa otrzymania za swoją pracę zapłaty nie okaże się zbyt kusząca dla najlepszych? Prawda jest taka, że Valve wie, że w swoim ekosystemie może robić wszystko.

{źródło: 1, 2, 3]

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.