Sierpniowe wyniki cyfrowej dystrybucji na świecie pokazują, że nie uczymy się na błędach

Sierpniowe wyniki cyfrowej dystrybucji na świecie pokazują, że nie uczymy się na błędach04.10.2016 18:35
Bartosz Stodolny

I dudni, i stuka, łomoce i pędzi. A dokąd? A dokąd? A dokąd? A w głęboką d... ziurę.

Agencja Superdata opublikowała wyniki sprzedaży w „cyfrze” za sierpień tego roku. Obrót całej branży wyniósł 6,1 miliarda dolarów, 11 procent więcej w porównaniu do sierpnia 2015. Konsolom udało się zwiększyć obrót o 16 procent względem roku ubiegłego, do 399 milionów dolarów. Pecety to wzrost o 21 procent i suma 401 milionów dolarów. Kwoty te nie zawierają gier MMO zarówno w modelu pay to play, jak i free to play, oraz gier społecznościowych.

Segment „darmowych” gier MMO rośnie spokojnie notując 8-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, co przekłada się na 1,41 miliarda dolarów. Gry oparte na abonamencie natomiast zaliczyły spadek o 4 procent do kwoty 226 milionów dolarów. Podobnie jak gry społecznościowe, w przypadku których obrót zamknął się w kwocie 604 milionów dolarów, czyli 2 procent mniej niż rok temu.

A co z tego wynika? Przede wszystkim fakt, że niestety nie uczymy się na błędach. Gracze dali się ponieść hype’owi związanemu z No Man’s Sky i sprzedaż gry w pierwszym miesiącu osiągnęła kwotę 78 milionów dolarów na obu platformach docelowych. Pamiętajcie, że mówimy tu tylko o cyfrowej dystrybucji, a przecież były jeszcze edycje pudełkowe. Gra Hello Games zajmowała w sierpniu drugie miejsce wśród najlepiej zarabiających tytułów na konsolach i szóste miejsce na pecetach, wyprzedzając takie produkcje jak World of Tanks, DOTA 2 i Counter-Strike: Global Offensive. I to mimo mieszanych recenzji (na przykład tej Adama) i wielkiego zamieszania w Sieci spowodowanego niedotrzymaniem obietnic.

Wychodzi więc na to, że choć wszyscy zgodnie narzekamy na preordery, nabieranie się na marketing i kupowanie gier przed ukazaniem się recenzji, z miłą chęcią dajemy się pieścić wydawcom w miejsce, gdzie plecy kończą swą szlachetną nazwę. Tylko proszę, bez zwalania na tych „okropnych każuali”.

No Man's Sky Release Trailer

Żeby dotyczyło to tylko No Man’s Sky, ale przecież doskonale wszyscy wiemy jak jest. Co rok narzekamy na serię Call of Duty i co rok notuje ona świetną sprzedaż. Była szansa, że z Infinite Warfare będzie inaczej, ale Activision genialnie to rozegrało. Podejrzewam, że większość ludzi kupi najnowszą odsłonę ze względu na dołączony do niej remaster pierwszego Modern Warfare, którego nie dość, że nie nabędziemy osobno, to jeszcze będzie wymagał płyty z Infinite Warfare w napędzie.

A pamiętacie Watch Dogs? A Duke Nukem Forever? Aliens: Colonial Marines? Ostatniego Tony’ego Hawka? Nowego Battlefronta? Fable III? Total War: Rome II? To wszystko gry reklamowane jako hity, pewniaki, no po prostu nic tylko składać zamówienie przedpremierowe. Jak wyszło? Niech każdy sam oceni.

Star Citizen: Alpha 2.5 is LIVE!

No i nie zapominajmy o absolutnym królu, gdzie tam, o cholernym imperatorze hype’u – Star Citizenie Chrisa Robertsa, który obawiam się skończy tak, jak No Man’s Sky, tylko gorzej, bo w tym przypadku ludzie sami rzucali (i wciąż rzucają) pieniędzmi w Cloud Imperium Games.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.