Różne firmy, różne podejścia - czyli Sony i Microsoft o swoich strategiach

Różne firmy, różne podejścia - czyli Sony i Microsoft o swoich strategiach17.02.2010 16:32
marcindmjqtx

Jakiś czas temu przedstawiciele Microsoftu w jednym z wywiadów wypowiadali się na temat gier na wyłączność i swojej strategii. Wówczas sporo mówiono o rozszerzeniach, które pojawią się wyłącznie na Xbox LIVE, współpracy z wydawcami i roli studiów wewnętrznych. Teraz możemy to porównać z przemyśleniami Sony. Rob Dyer z SCEA w jednym z wywiadów powiedział całkiem sporo o planach co do różnicy w wydaniach gier, grach na wyłączność i wielkości sprzedaży poszczególnych tytułów.

Przypomnijmy co jakiś czas temu mówił Shane Kim:

[...] nadal możemy zdobyć ekskluzywne rozszerzenia do pobrania [DLC] dzięki usłudze Xbox LIVE, którą stworzyliśmy i która generuje przychody dla wydawców. Sądzę, że musimy rozszerzyć nasze znaczenie ekskluzywności. Musi ono zawierać w sobie takie rzeczy jak Xbox Live, gdyż jest to coś, co wyróżnia nas od konkurencji. Co na to Rob Dyer z Sony?

To co robimy z wydawcami to podążanie za zawartością, która pojawi się tylko u nas. Zobaczycie tego naprawdę dużo. Jako przykład może tu posłużyć Dante's Inferno - EA przygotowało edycję kolekcjonerską tylko na PS3. Dzięki pojemności Blu-ray mogli tam zamieścić dużo więcej niż w wersji na 360 To właśnie w ten sposób Sony będzie teraz zachęcać do zakupu gier multiplatformowych na ich platformę. Co więcej, mają pojawić się nowe pudełka (okładki), które będą podkreślać wyraźnie, czego więcej możemy spodziewać się w wersji na PS3.

Jak wyglądają finansowo umowy pomiędzy Sony a wydawcami? Tego nie wiemy, ale zakładam, że nie robią "lepszej" wersji na jedną z platform, gdyż po prostu kochają PlayStation.

Dyer mówi też o studiach wewnętrznych i tytułach na wyłączność.

Nie będziemy mieć Mass Effecta [serio? przyp pg], Gears of War czy L4D, ale mamy swoje studia wewnętrzne i tytuły takie jak FFXIV i Agent. Tytuły na wyłączność teraz nie są tak częste, jak za czasów PS2. To co pcha sprzedaż, to kampanie reklamowe mówiące o jednej platformie, jak również unikalna zawartość. No dobrze, to o tych studiach może coś więcej.

Microsoft ma bardzo mało studiów wewnętrznych w Microsoft Game Studios. Kolejne Halo od Bungie będzie ostatnim, Rare rzadko coś robi, jest jeszcze Molyneux z Fable. My mamy. Zamiast wykładać na nie pieniądze przeznaczają je na gry od Epic, Valve czy BioWare Czy to złe podejście? Sony dopiero w zeszłym roku pokazało jakie fajne tytuły mogą wyjść spod skrzydeł ich studiów wewnętrznych. Ludziom płacić trzeba jednak cały czas. Czy nie lepiej po prostu to outsource'ować na zewnątrz?

Szczerze mówiąc nie wiem, która metoda jest lepsza. Rynek je zweryfikuje.

Na sam koniec możemy dowiedzieć się czegoś więcej o przeliczniku, jaki stosuje Sony.

Mieli rok przewagi nad nami, więc staramy się ich dogonić. Przed obniżką ceny wygrywali 2:1. Jeżeli byleś niezależnym wydawcą to na 360 sprzedawało się 2 razy więcej gier. Przyjęliśmy to jako miernik i patrzyliśmy na sprzedaż tytułów. Każda gra, która nie sprzedała się 2 razy lepiej na Xboksie pokazywała, że nasza baza użytkowników rośnie. Teraz jest to pomiędzy 1,6 a 1. A poza kategorią strzelanek jest to zawsze poniżej 2:1. A wraz z wyrównywaniem się liczby sprzedanych konsol będzie coraz lepiej. Zobaczymy jak to będzie wyglądać. Na razie zakładamy, że różnica będzie się zmniejszać, a chyba nikt nie podejrzewa, że Microsoft nic nie będzie z tym robił.

Całość rozmowy tutaj. Polecamy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.