Rok 2011: Przygotuj się na inwazję tabletów

Rok 2011: Przygotuj się na inwazję tabletów04.11.2010 18:01
marcindmjqtx

Gdy Reuters jednego dnia podaje informacje o trzech firmach szykujących się do wprowadzenia kilku kolejnych tabletów, różniących się od siebie głównie logo umieszczonym na obudowie to znak, że trzeba się niezobowiązująco zastanowić nad kondycją światowego rynku przenośnych dotykowych PC. Sądząc bowiem po ilości zapowiadanych urządzeń, w 2011 roku zaleje nas fala tabletów.

Co jest? Zbierzmy fakty. Chyba już każdy liczący się na rynku producent stanął w tabletowe szranki, aby wyciąć dla siebie kawałek "wschodzącego" rynku. Czasem spóźnione lub w ostatniej chwili, ale do biegu stanęły nawet marki, które wcale nie zamierzały tabletów produkować.

Wydaje się, że mamy doczynienia ze swoistym kryzysem urodzaju. Rynek, bądź co bądź jest dość szczupły i coraz szybciej braknie argumentów przemawiających za wyjątkowością kolejnych urządzeń. Większość już teraz różni się głównie wspomnianym logo.

Oprócz licznych tabletów, nie noszących żadnej znanej marki, oraz obrośniętego w legendę iPada, mamy najmniejszego na rynku Streak'a od Della. Jest Toshiba W100 Libretto, która może się poszczycić aż dwoma dotykowymi ekranami. Niedawno HP udostępniło także oparty na Windowsie tablet Slate 500. Natomiast lada chwila na polskie półki powinno wedrzeć się najbardziej wychuchane dziecko Samsunga - tablet Galaxy Tab, oparty na Androidzie 2.2, którego sprzedaż ma wynieść nawet jeden milion sztuk jeszcze w tym roku(!).

Co będzie? Za nami także zapowiedź wprowadzenia na rynek dwóch urządzeń ZiiO, produktów firmy Creative - znanego producenta rozwiązań audio do komputerów. To jednak nie koniec firm, które mają chrapkę na podpięcie się pod sukces urządzenia Apple'a. A jest pod co, jak już wcześniej pisaliśmy, wedle ostatnich analiz iPad stanowi aż 95% światowego rynku, liczonego aktualnie w miliardach dolarów. Zyskanie nawet 5% może pozowlić nie tylko na zwrot inwestycji, co nawet "symboliczny" zarobek.

Idąc za Reutersem, we wtorek AsusTek, producent podzespołów i komputerów marki ASUS, zapowiedział, że już w styczniu 2011 roku wprowadzi na światowy rynek tablety EeePad z systemem Windows, a później, bo dopiero w kwietniu z Androidem.

Czego zatem możemy się jeszcze spodziewać? Na początku 2011 roku LG zamierza wprowadzić na rynek swój pierwszy tablet o przekątnej ekranu rzędu 8,9 cali. Jak podaje Reuters, urządzenie ma działać pod kontrolą nie istniejącego jeszcze Androida 3.5 - Honeycomb (plaster miodu), który może zyskać miano rewolucyjnego. Ma być bowiem w sposób szczególny dostosowany do obsługi dotykalskich tabletów PC. Mamy nadzieję, że skoro LG zdecydował się na premierę swojego tabletu aż w 2011 roku, puszczając Galaxy Taba przodem, urządzenie będzie reprezentowało sobą coś na co warto poczekać. Spodziewalibyśmy się jakichś rewolucyjnych rozwiązań, jak na przykład ścisła współpraca z Googlem (a nie tylko zastosowanie jego systemu operacyjnego), "krystalicznie wyraźny" wyświetlacz Super AMOLED, albo dwurdzeniowe procesory.

Wtem! W podziemnym garażu Agory, w jednym z poziomych korytarzy, dowiedzieliśmy się od tajemniczego informatora, że także jeden z polskich producentów i importerów urządzeń elektronicznych zamierza zaistnieć na mapie twórców tabletów. Powziął sobie za cel wprowadzić dwa urządzenia w relatywnie niskich cenach (około 1000pln) a jednocześnie wyposażone w tuner cyfrowej telewizji naziemnej. Co z tego wyjdzie, zobaczymy.

Jednym z ciekawszych punktów na tabletowej mapie jest firma Acer, której prezes, Gianfranco Lanci zapowiedział za pośrednictwem Wall Street Journal, że już 23 listopada, podczas konferencji w Nowym Jorku zaprezentuje trzy tablety spod znaku Acer. Miałoby to włączyć firmę do walki o swój kawałek udziału w tym "nowym" rynku. Jest to o tyle interesujące, że nieco wcześniej dyrektor zarządzający Acer Group J.T. Wang stwierdził, że niedługo ludzie "zmądrzeją (...) i wrócą do tradycji", oraz, że komputery z dotykowymi ekranami na dłuższą metę nie mają szans z laptopami i "desktopami".

I co z tego? Jak widać można być za a nawet przeciw. Nie wierzyć w długotrwały trend, ale i tak próbować wywalczyć dla siebie te kilka dolarów więcej. Co też tłumaczyłoby po części dlaczego producenci elektroniki tak długo zwlekali z kopiowaniem "rewolucyjnego" rozwiązania Apple'a, jakim okazał się być iPad.

Cokolwiek się nie stanie, możemy mieć pewność, że rok 2011 zaleje nas całą masą tabletów. Z pewnością w dużej mierze będą to identyczne urządzenia zamknięte w różnych, rzekomo czyniących je unikalnymi obudowach; i tylko w mniejszej części, zasługujące na zainteresowanie, bardziej dopracowane i wyspecjalizowane komputery pokrywające zapotrzebowanie konkretnych nisz. Co zaś i czy w ogóle coś z tego wyląduje w waszych torebkach, plecakach, czy na biurkach zależy tylko i wyłącznie od waszego zdrowego rozsądku. Tylko on może ograniczyć fantazję producentów i wyeliminować z nadchodzącej fali większość bubli prowadzących donikąd. My postaramy się w miarę możliwości pomagać.

Łukasz Cichy

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.