PlayStation VR na liście 25 najlepszych wynalazków 2016 roku według magazynu Time

PlayStation VR na liście 25 najlepszych wynalazków 2016 roku według magazynu Time21.11.2016 18:21
Bartosz Stodolny

Zaraz obok samowiążących się butów i lewitujących żarówek.

Magazyn Time opublikował listę 25 najciekawszych wynalazków 2016 roku. Wśród takich ciekawostek, jak samowiążące się buty Nike, lewitująca żarówka czy opony kręcące się w każdym kierunku znalazły się też gogle PlayStation VR.

Meet the HyperAdapt, Nike's Awesome New Power-Lacing Sneaker | WIRED

Buty, które same się wiążą. Gdzie moja deskolotka!?

Dlaczego PS VR, a nie bardziej zaawansowane HTC Vive czy Oculus Rift? Chodzi oczywiście o dostępność sprzętu dla przeciętnego użytkownika. Gogle Sony są nie tylko tańsze od konkurencji, ale też nie wymagają mocnego komputera do działania, no i granie na nich wcale nie jest dużo gorszym doświadczeniem. A dodatkowo dochodzi jeszcze fakt, że na świecie sprzedało się co najmniej 40 milionów egzemplarzy PlayStation 4, co stanowi naprawdę solidną bazę potencjalnych klientów na gogle i przyczynia się do popularyzacji VR-u nie tylko wśród hardcore'owych graczy.

Wirtualna rzeczywistość miała dość trudny start. Problemy z dostępnością Rifta, brak dużych tytułów i fakt, że studia nadal niechętnie podchodzą do tematu szerzej, niż wypuszczanie dem technologicznych albo gier niezależnych. Tak w skrócie wygląda pecetowy VR i choć problemy dostępności zostały już rozwiązane, Oculus obniżył ostatnio wymagania sprzętowe Rifta, a kilku większych deweloperów zapowiedziało swoje produkcje, to pomijając względy finansowe - nadal ciężko mi podjąć decyzję o kupnie gogli. Mimo przetestowania Vive'a i spędzenia wielu godzin z goglami Palmera Luckeya.

Tutaj pojawia się Sony ze swoją propozycją. Od razu napiszę, że nie rozwiązuje ona problemu gier, bo większość to proste produkcje na kilkanaście, kilkadziesiąt minut zabawy. Jednak świetna sprzedaż gogli i fakt, że według przewidywań SuperDaty jeszcze w tym roku będzie ich na rynku więcej, niż bardzo rozpowszechnionego Samsunga Gear VR, mogą dać całej technologii tak potrzebnego kopa.

Prawda jest taka, że mogę sobie marudzić na brak gier AAA, ale przecież nie powinien on dziwić. Nikt o zdrowych zmysłach nie zainwestuje milionów dolarów w produkcję na mało popularną, choć niewątpliwie ciekawą, platformę. Giganci branży też różnie podchodzą do tematu. Ubisoft wypuszcza Eagle Flight czy Star Trek: Bridge Crew, ale na przykład takie EA woli obserwować. Co prawda Valve i Oculus mają propozycje finansowania dla deweloperów, ale nie każdy chce wiązać się w ten czy inny sposób z tymi firmami.

Google Cardboard: How it works!

Warto dodać, że wirtualna rzeczywistość regularnie pojawia się w zestawieniach Time'a. W 2013 roku był to właśnie Oculus Rift, rok później technologia została pominięta, ale już w 2015 wróciła pod postacią Google Cardboard i pośrednio HoloLens od Microsoftu (pośrednio, bo to jednak bardziej rozszerzona rzeczywistość). Jednak dopiero teraz znalazł się tam "poważny" i skończony produkt.

Czy coś takiego może pozytywnie wpłynąć nie tylko na gogle Sony, ale VR jako całość? Na pewno. Im więcej ludzi wie o istnieniu tej technologii i jej dostępności, tym większe prawdopodobieństwo, że zaczną powstawać na nią pełnoprawne gry, a nie jedynie "doświadczenia".

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.