PlayerUnknown's Battlegrounds jak Counter-Strike? Gra otwiera się na esport

PlayerUnknown's Battlegrounds jak Counter-Strike? Gra otwiera się na esport18.07.2017 10:19
Paweł Olszewski

A przy okazji pokonuje kolejne rekordy - tym razem pod względem jednocześnie grających na Steamie ludzi pobiła GTA V.

PlayerUnknown's Battlegrounds w marcu miało 300 tys. graczy, przy czym nawet 60 tys. z nich grało jednocześnie. Pisałem wtedy, że "pokonanie 3,5-milionowej sprzedaży DayZ jest tylko kwestią czasu. I to raczej niezbyt długiego", bo popularność gry rosła w oczach. Raptem 3 miesiące później, bo w czerwcu, Adam donosił o 4-milionowej sprzedaży gry. I liczby te wciąż rosną - właśnie zaglądam na Steam Spy i jest tam już niemal 5 mln sprzedanych sztuk.

Rośnie też liczba obecnych w tym samym czasie na serwerach graczy - jest ponad dziesięciokrotnie większa niż w marcu. W kulminacyjnym momencie online było 382 tys. osób, czyli więcej niż np. GTA V. I nie chodzi tutaj o zestawienie graczy GTA i PlayerUnknown's Battlegrounds w tym samym czasie, a o najlepsze wyniki poszczególnych gier na Steamie, w całej historii istnienia tej platformy (stąd np. wysoki wynik NMS). Następny w kolejce do pobicia jest Fallout 4, a potem już wkraczamy w esport.

To naturalny kierunek rozwoju PlayerUnknown's Battlegrounds. Będzie xboksowa wersja, przyszłość i naprawdę duże pieniądze są jednak w sporcie elektronicznym. Właśnie w tym celu Bluehole stworzyło "Custom Game Access" - mogą tam aplikować społeczności składające się z co najmniej 500 graczy, organizacje esportowe i organizatorzy rozgrywek. Sprawa jest trochę karkołomna, bo PlayerUnknown's Battlegrounds cały czas znajduje się w programie Early Access, rozwija się na naszych oczach. Twórcy otwierają się powoli na esport, ale jednocześnie w warunkach organizowania turniejów zaznaczają, że w puli nagród nie może być póki co gotówki, a wartość nagród rzeczowych nie może przekraczać tysiąca dolarów. Sami w maju zebrali razem ze społecznością niemal ćwierć miliona dolarów na organizację charytatywną Gamers Outreach, ale w rozgrywkach zwycięzcom przypadały karty Nvidia GeForce GTX 1080 Ti.

Nie zraża to pierwszych esportowych drużyn, które zawiązują się na potrzeby grania w PlayerUnknown's Battlegrounds i przyszłych turniejach. Północnoamerykańskie Team SoloMid poinformowało tuż przed weekendem, że skompletowało już czwórkę reprezentantów (Colton ‘Viss’ Visser, Austin ‘SmaK’ Haggett, Gary ‘BreaK’ Marshall, Marius ‘aimPR’ Ionita). W PlayerUnknown's Battlegrounds z sukcesami gra też kojarzony w Polsce Team Kinguin.

Mający na karku ledwie kilka miesięcy PlayerUnknown's Battlegrounds w kulminacyjnym momencie odnotował dwa razy (z haczykiem) mniej graczy niż  znany od lat Counter-Strike’a w tzw. peaku. Zagrożenie dla gry Valve jest moim zdaniem realne, zwłaszcza że najprawdopodobniej już w kolejnej aktualizacji PlayerUnknown's Battlegrounds pojawią się serwery z trybem FPP, który ma sprzyjać bardziej hardkorowemu, czy też profesjonalnemu graniu - TPP pomaga w zaglądaniu za rogi bez narażania się na ostrzał.

Wygląda na to, że PlayerUnknown's Battlegrounds nie będzie sezonowym fajerwerkiem, a rodzącym się na naszych oczach fenomenem i jeszcze nie raz będziemy o nim pisać.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.