Myśleliście, że w Minecrafta gra głównie „gimbaza”? Ja też. I bardzo się myliłem

Myśleliście, że w Minecrafta gra głównie „gimbaza”? Ja też. I bardzo się myliłem15.04.2016 11:55
Bartosz Stodolny

Można by pomyśleć, że układanie wirtualnych klocków to zabawa dla dzieci. W rzeczywistości w Minecrafta grają przede wszystkim osoby powoli dobijające do trzydziestki. Gra okazała się też świetnym biznesem, bo choć od premiery minęło 7 lat, nadal bardzo dobrze się sprzedaje.

Minecrafta można lubić, bądź nie, mi na przykład nigdy nie udało się wciągnąć w grę Notcha, ale jedno trzeba przyznać – to fenomen ostatnich lat. Gra oferuje olbrzymie możliwości i rozwija kreatywność nie tylko młodszych użytkowników, ale też tych dorosłych. Nie wspominając już o tym, że uczyniła z Markusa Perssona bogatego człowieka.

Wystarczy spojrzeć na to, co ludzie tworzą z sześcianów, by docenić potencjał drzemiący w Minecrafcie, nawet jeśli za samą grą się nie przepada. Nie chodzi tylko o przenoszenie do wirtualnego świata całych krain jak Westeros, czy Śródziemie. Gracze tworzą skomplikowane labirynty pełne pułapek, wszelkiej maści urządzenia, nawet działające komputery, czy... telefon komórkowy.

Minecraft: Working Cell Phone w/ Web Browser and Video Calling

Co ciekawe, mimo takiego poziomu skomplikowania Minecraftowi została przypięta łatka gry dla dzieci, głównie rozhisteryzowanych chłopców, którzy o procesie zwanym mutacją głosu słyszeli tylko na lekcjach „pszyry”. Tymczasem okazuje się, że jest inaczej. Przeciętny gracz ma 28, 29 lat, a prawie 40% z nich stanowią kobiety. Okej, to tylko średnia, kiedy bawię się z którąś ze swoich świnek morskich statystycznie mamy po trzy nogi i oboje jemy mięso, ale i tak pokazuje to, że Minecraft to nie tylko gra dla chłopięcej części gimnazjum.

Niezależnie od tego, w jakim wieku i jakiej płci są gracze, tytuł ciągle sprzedaje się świetnie. Średnio każdego dnia 10 tysięcy kopii znajduje nowych nabywców. Z wynikiem 73 milionów egzemplarzy sprzedanych na wszystkich platformach Minecraft jest trzecią najlepiej sprzedającą się grą w historii. Do drugiego Wii Sports wcale nie brakuje wiele, bo zaledwie 10 milionów sprzedanych kopii.

Pierwsze miejsce na liście najlepiej sprzedających się gier zajmuje natomiast Tetris. Nie oryginał z 1984 roku, a mobilna reaktywacja od Electronic Arts. Od premiery w 2006 roku sprzedało się 425 milionów kopii i pozycja lidera raczej jest niezagrożona. Zakładając, że Minecraft nadal będzie sprzedawał się w liczbie 10 tysięcy egzemplarzy dziennie, będzie potrzebował niemal 100 lat, by osiągnąć obecny wynik Tetrisa, a ten przecież nadal się sprzedaje.

Powyższe nie zmienia faktu, że Minecraft jest olbrzymim zjawiskiem kulturowym. Gry, zabawki, klocki Lego, książki, komiksy. Nawet historie biblijne doczekały się swojego wydania w wersji z sześcianami w tle.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.