FarmVille: koniec po 11 latach. Zynga wyłącza stary przebój

FarmVille: koniec po 11 latach. Zynga wyłącza stary przebój29.09.2020 08:43
Łukasz Michalik

FarmVille znika z Facebooka. Gra, którą można uznać za symbol minionej epoki, przed laty cieszyła się gigantyczną popularnością. Dzisiaj, z powodów technologicznych, opuszcza platformę, która przed laty wyniosła firmę Zynga do pierwszej ligi twórców gier.

Firma Zynga zdecydowała o uśmierceniu swojego najbardziej znanego dziecka: gry FarmVille. 17 listopada przestaną działać mikropłatności, a wraz z końcem bieżącego roku serwery obsługujące FarmVille na Facebooku zostaną definitywnie wyłączone.

Oficjalnym powodem jest zakończenie wsparcia dla technologii Adobe Flash. Już teraz niektóre przeglądarki mają ją domyślnie dezaktywowaną, a oficjalny koniec wsparcia oznacza, że przestanie ją obsługiwać także Facebook, gdzie Zynga udostępniała pierwszą wersję swojego internetowego hitu. Sojusz z Facebookiem Charakterystyczne logo firmy Marka Pincusa z białym buldogiem (wizerunku użyczył prawdziwy pies założyciela firmy) szybko stało się powszechnie rozpoznawalne.

Uruchomione przed – mniej więcej – dekadą gry takie jak FarmVille, CityVille czy Mafia Wars szybko wyniosły niewielkiego dewelopera do pierwszej ligi twórców gier i wielkich pieniędzy. Z czasem – wraz z gasnącą popularnością – facebookowe przeboje strąciły swoich twórców z piedestału.

Błyskawiczny wzrost i dziesiątki, a w szczytowym czasie nawet setki milionów graczy były możliwe do osiągnięcia dzięki symbiozie z Facebookiem. Serwis Marka Zuckerberga potrzebował wówczas narzędzi, które zatrzymałyby w nim rzesze użytkowników.

Zynga idealnie wstrzeliła się w te potrzeby, oferując to, co Facebookowi było niezwykle potrzebne: absorbujący pożeracz czasu, pozwalający wyświetlić użytkownikom jeszcze więcej reklam.

Z czasem symbioza ta uległa osłabieniu, a Zynga uciekając do przodu zaczęła ewoluować w stronę gier mobilnych. Pożeracz czasu FarmVille (obecnie dostępna również w wersjach mobilnych) to sztandarowy przedstawiciel całego gatunku – prostych, casualowych gier, sprawiających wrażenie, że symulują jakąś uproszczoną ekonomię, gdzie powodzenie rozgrywki zależy od planowania i decyzji gracza.

W praktyce powodzenie zależało od czasu spędzonego przed ekranem i regularnych odwiedzin, wspartych zapraszaniem znajomych z Facebooka, zalewaniem swojej tablicy komunikatami z gry i mikropłatnościami.

Gra stała się kulturowym fenomenem, a zarazem przykładem tego, jak skutecznie walczyć o nasz najcenniejszy, nieodnawialny zasób: czas. W jej historii zdarzyły się także nagłaśniane przez media kontrowersje, jak choćby zamordowanie przez pewną matkę własnego dziecka tylko dlatego, że opieka nad nim utrudniała rozgrywkę.

Warty wspomnienia jest także fake news, który okrążył przed laty polskie media: zgodnie z nim krowy z FarmVille miały wówczas posłużyć do wyłudzania unijnych dotacji, co okazało się doniesieniem o tyle sensacyjnym, co całkowicie nieprawdziwym.

Wyłączenie facebookowego FarmVille nie oznacza definitywnego końca tej gry. Jej mobilne wersje są ciągle dostępne, a Zynga – choć jest cieniem dawnej potęgi – nadal jest dużą i dochodową firmą.

Zniknięcie FarmVille z Facebooka można jednak uznać za koniec pewnej epoki w historii elektronicznej rozrywki, a zarazem znak tego, jak w ciągu dekady zmieniła się cała branża.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.