Dreams zmierza na wirtualną rzeczywistość. Rozmawiamy z twórcą

Dreams zmierza na wirtualną rzeczywistość. Rozmawiamy z twórcą21.07.2020 16:06

"Niedorzecznie ambitny projekt" staje się jeszcze bardziej ambitny.

Mark Healey w branży jest niemal od zawsze. W latach 80. pracował w Codemasters, w kolejnej dekadzie dołączył do Bullfrog Productions, gdzie pracował przy m.in. "Theme Hostpial" czy "Dungeon Keeper". Potem dołączył do Petera Molyneuxa. kiedy formowało się Lionhead Studios  i zdobywał kolejne doświadczenie przy grach "Black & White" oraz "Fable".

Z czasem postanowił jednak pójść na swoje i wspólnie z Alexem Evansem, Kareemem Ettouney'em i Davidem Smithem założył Media Molecule. Z tym ostatnim dzielił rolę dyrektora kreatywnego przy okazji "Little Big Planet" 1 i 2. Potem zajął się kolejnym kamieniem milowym w historii studia. Rzecz nazywa się "Dreams".

Celowo unikam określenia gra. "Dreams" to bowiem narzędzie, które we wprawnych rękach praktycznie nie ma limitów. Mniej zaznajomionym w temacie pokrótce przypomnę. W swoich założeniach "Dreams" przypomina nieco "Minecrafta", ale z ładniejszą grafiką. Media Molecule postanowiło oddać w ręce graczy silnik. Gracze przyjęli taką propozycję z otwartymi ramionami i zaczęli tworzyć. Efekty potrafią być powalające. Jedni odtwarzają gry, które znają i kochają, inni stawiają na oryginalne pomysły. Tu tylko kilka przykładów, wśród nich m.in. odtworzony "Fallout 4".

https://youtu.be/rTkKZLCL-vw

Kolejnym etapem rewolucji "Dreams" ma być wirtualna rzeczywistość. Bezpłatna aktualizacja, która ją wprowadzi pojawi się 22 lipca.

O tym co w niej zrobimy i zobaczymy, opowiedział nam Mark Healey.

Paweł Hekman: Sukces "Dreams" cię zaskoczył?

- Liczyłem na niego. To chyba oczywiste. Ale cały czas mam nadzieję, że to dopiero początek i prawdziwy sukces dopiero przed nami. Tym bardziej, że mamy na to plan, o którym nie mogę mówić <śmiech>.

Rozumiem, że wirtualna rzeczywistość ma być jednym z kroków do wypełnienia tego planu?

- Uważam, że to wielka szansa dla samego medium VR, które cały czas nie przebiło się do przesadnie szerokiej świadomości. Jesteśmy tym bardzo podekscytowani i liczymy, że VR przyciągnie nowych twórców i graczy. To pierwszy przypadek w historii, kiedy gracze będą mogli kreować własne światy w wirtualnej rzeczywistości. Jest w tym coś niezwykłego, może nawet trochę strasznego.

Strasznego?

- Nigdy nie wiesz, na co ludzie wpadną <śmiech>. A tak poważnie. Wyobraźnia społeczności nieustannie nas zaskakuje. Jeden z twórców spędził mnóstwo czasu w "Dreams", ucząc się i eksperymentując. Przykładowo, udało mu się zaprojektować maszynę, która pomogła mu stłuc płaski telewizor kulą do bilarda wylatującą ze stołu do snookera. Wyobraź sobie, co on wymyśli w wirtualnej rzeczywistości. Strach to może zbyt mocne słowo. Obawa przed nieznanym.

Mieliście jakieś problemy, przenosząc "Dreams" do VR?

- Planowaliśmy wirtualną rzeczywistość od dawna. Więc mieliśmy czas na odpowiednie przygotowania. Były mniejsze lub większe wyzwania programistyczne, ale to nie do końca moja działka. Te czasy mam za sobą <śmiech>. Prawda jest jednak taka, że pracując nad "Dreams" mamy sporą przewagę, bo wszystkie narzędzia i silnik gry jest nasz. Znamy go na wylot. Trochę mocowaliśmy się ze sterowaniem i kamerami, ale nie było to przesadne wyzwanie. Jak mówiłem, byliśmy do tego przygotowani. Przed wyzwaniem staną twórcy, którzy publikują swoje dzieła w "Dreams". W ich dotychczasowych produkcjach nagle będziemy mogli się rozglądać, więc trzeba będzie zadbać o rzeczy, których dotąd nie było widać. Pewnym problemem może być liczba klatek, rzecz absolutnie kluczowa przy wirtualnej rzeczywistości.

Jest coś w "Dreams", z czego jesteś szczególnie dumny?

- Jestem dumny, że udało nam się stworzyć tak niedorzecznie ambitny projekt, który w dodatku działa i podoba się ludziom. Wokół "Dreams" skupiła się cała masa utalentowanych osób, robiących niezwykłe rzeczy. Musimy jeszcze popracować nad "krzywą nauczania", bo niektóre kwestie sprawiają zbyt wiele problemów. Dumą napawa mnie też, że nadal ekscytują mnie nowości, które wprowadzamy. I to po tylu latach w branży <śmiech>.

Mówisz o wprowadzaniu nowości. Zakładam, że macie w planach kolejne atrakcje. Zdradzisz cokolwiek?;

- Nawet nie wiesz, jak bardzo bym chciał. Ale nie mogę. Powiem tyle: pod pewnymi względami wprowadzenie "Dreams" w wirtualnej rzeczywistości to koniec jednej z faz projektu. Natomiast następna faza... No cóż. Musicie uzbroić się w cierpliwość.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.