Co granie w gry mówi o człowieku? Polscy naukowcy odkryli coś w mózgu

Co granie w gry mówi o człowieku? Polscy naukowcy odkryli coś w mózgu20.04.2023 14:16
Rezonans mózgu
Źródło zdjęć: © Getty Images

Istnieją gracze, którzy posiadają swego rodzaju predyspozycje do osiągania ponadprzeciętnych rezultatów. Okazuje się, że cały sekret może tkwić w cechach struktury naszego mózgu. Psycholożki z Uniwersytetu SWPS wraz z naukowcami innych ośrodków starają się wykazać, kto szybciej nauczy się grać.

Na świecie jest nas już ponad 3,7 mld. Nas, czyli graczy. W szpony wirtualnej rozrywki wpada coraz więcej osób i nie jest przesadą, jeśli powiemy o globalnym fenomenie. Gry komputerowe to również temat, nad którym pochylają się naukowcy z całego świata, ba! Wieść niesie, że gry komputerowe są korzystne dla mózgu.

Gracze mogą przewyższać osoby nie grające w gry (lub grające nieregularnie) w kwestii zdolności utrzymania uwagi i percepcji, prędkości przetwarzania informacji, przełączania między bodźcami – tak wynika z wielu badań przekrojowych. Jednak nadal do końca nie wiemy, jakie znaczenie w osiąganych wynikach mają indywidualne cechy gracza – takie jak specyfika budowy struktur mózgu.

Nad tym zagadnieniem pochylili się badacze z kilku polskich ośrodków naukowych: Uniwersytetu SWPS, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej im. M. Nałęcza PAN, Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN. Wyniki ich prac opublikowano w Scientific Reports.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Minecraft Legends - warto czy nie warto zagrać?

StarCraft II w służbie nauki

Polscy naukowcy zbadali, czy budowa mózgu (zwłaszcza istoty białej) wpływa na to, jak szybko opanujemy tajniki gry StarCraft II i jakich umiejętności nabywamy w toku rozgrywki. RTS'y mają to do siebie, że wymagają od gracza mocnego zaangażowania: przetwarzania informacji wzrokowych, precyzyjnego wykonywania złożonych misji w czasie, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz przekształcania planów myślowych w ruchy motoryczne. Skutki działań podejmowanych przez graczy są widoczne od razu.

Unikatowe badania istoty białej w kontekście gier komputerowych

Istota biała mózgu jest jednym z podstawowych elementów ośrodkowego układu nerwowego. Odpowiada za przesyłanie informacji wewnątrz tego układu i pełni ważną rolę w przebiegu funkcji poznawczych. W badaniu wzięły udział osoby, które wcześniej nie miały styczności z tą grą i zbadano je za pomocą strukturalnego rezonansu magnetycznego i sesji EEG (elektroencefalografii).

Badania wykonano przed treningiem, po 10 godzinach treningu, po 30 i po 60 godzinach. Uczestnicy wypełnili formularze dotyczące m.in. wieku, wykształcenia, doświadczenia związanego z graniem, doświadczenia zawodowego. Przed badaniem każdy przeszedł szkolenie dotyczące gry.

Kto będzie lepszy?

Sprawdzono, w jaki sposób charakterystyka obszarów istoty białej (przed rozpoczęciem treningu gry wideo) jest powiązana z wynikami późniejszego treningu StarCraft II. Wyniki pokazały, że wyższa spójność istoty białej w określonych regionach mózgu (część przednia torebki wewnętrznej, zakręt obręczy, hipokamp, pęczek podłużny dolny), odpowiadających za funkcje motoryczne czy podejmowanie decyzji, wiązała się z większą wydajnością i lepszymi wynikami uzyskiwanymi w StarCraft II.

Wybraliśmy te obszary mózgu na podstawie przeglądu literatury jak również naszych wcześniejszych badań wskazujących na ich ważną rolę w nabywaniu umiejętności grania w grę StarCraft II. Torebka wewnętrzna mózgu związana jest z przetwarzaniem informacji oraz podejmowaniem decyzji. Stwierdzono również powiązanie tej struktury ze zdolnością do przełączania uwagi, która odzwierciedla elastyczność poznawczą. Włókna nerwowe w obrębie hipokampa i zakrętu obręczy są uznawane za część obwodu pamięciowego oraz są pozytywnie powiązane z szybkością psychomotoryczną. Pęczek podłużny dolny mózgu jest przede wszystkim zaangażowany w funkcjonowanie wzrokowe, takie jak przetwarzanie i modulowanie wskazówek wzrokowych oraz podejmowanie decyzji i zachowań, które są kierowane przez wzrok.

dr Natalia Kowalczyk-Grębska

Co z tego wynika?

Z przeprowadzonego badania wynika, że niektórzy mogą mieć neuroanatomiczne predyspozycje do grania (w tym konkretnym przypadku) w RTS'y. Chodzi o to, że cechy strukturalne mózgu poszczególnych osób są powiązane z szybszym uczeniem się rozgrywki.

Ta wiedza może dużo zmienić

Dr Natalia Kowalczyk-Grębska zauważa, że te wyniki mogą potencjalnie pomóc w identyfikacji cech strukturalnych mózgu unikatowych dla profesjonalnych graczy e-sportowców oraz lepiej zrozumieć neuronalne podstawy uczenia się nowych umiejętności.

Badania wykazały również, że struktury mózgu, które odpowiadają za nabywanie umiejętności związanych z graniem, są różne u osób młodych i starszych. U osób młodych znajdują się w tzw. podkorowych obszarach mózgu. U osób starszych w czołowych obszarach korowych mózgu.

Sebastian Barysz, dziennikarz Polygamii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.