Choć PlayStation VR będzie dostępne dopiero za pół roku, już dziś świetnie się sprzedaje

Choć PlayStation VR będzie dostępne dopiero za pół roku, już dziś świetnie się sprzedaje17.03.2016 11:34
Bartosz Stodolny

Niby wiele osób sceptycznie podchodzi do wirtualnej rzeczywistości, ale każde ogłoszone gogle rozchodzą się w ciągu kilku minut. Do tego w przypadku PlayStation VR zamówienia przedpremierowe napędziły też sprzedaż akcesoriów.

Przedwczoraj Sony oznajmiło światu, że gogle PlayStation VR będą dostępne w październiku tego roku, a ich cena została ustalona na 399 dolarów. Wczoraj natomiast oddziały Amazona w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Włoszech rozpoczęły przyjmowanie zamówień przedpremierowych. Wszystkie egzemplarze wyprzedały się w zaledwie kilka minut od startu akcji i choć w Wielkiej Brytanii przygotowano drugą turę, osoby, które zamówiły sprzęt 16 marca po godzinie 11:45 czasu Greenwich raczej nie mają co liczyć na otrzymanie go w dniu premiery.

Tym samym PlayStation VR oficjalnie dołącza do hype’u związanego z powrotem wirtualnej rzeczywistości. Przypominam bowiem, że przedpremierowe egzemplarze HTC Vive i Oculus Rift również wyprzedały się w kilka chwil. W przypadku Sony to jednak nie wszystko, bo w odróżnieniu od konkurencji, do PS VR trzeba dokupić akcesoria, a przynajmniej PlayStation Camera, bez której gogle nie będą działały. Z jednej strony irytujące, bo jednak lepiej byłoby w tej cenie mieć cały zestaw, z drugiej… No właśnie, sprzedaż kamerki na Amazonie wzrosła o 975% i jest to 20 najczęściej kupowany tam produkt (wcześniej zajmowała miejsce 215). Kontroler Move też zaczął lepiej się sprzedawać notując 305-procentowy wzrost sprzedaży.

Oczywiście nie mogło też zabraknąć wypowiedzi analityków. Piers Harding-Rolls, zajmujący się rynkiem gier wideo w agencji IHS przewiduje, że PlayStation VR zdominuje rynek „dużych” gogli wirtualnej rzeczywistości osiągając w nim 64% udziałów, co przekłada się na liczbę 1,6 miliona sprzedanych egzemplarzy do końca 2016 roku. Wbrew pozorom nie jest to takie nieprawdopodobne. Sony już teraz ma bazę 38 milionów użytkowników PS4, a firma przewiduje, że do końca roku będzie ich 53 miliony. Dla porównania, IHS twierdzi, że Oculus Rift bez problemu zadziała na 17 milionach komputerów, z czego przecież nie każdy ich posiadacz kupi te gogle.

Do tego wszystkiego dochodzi fakt, że PlayStation VR jest najtańszą propozycją nawet licząc konieczność dokupienia akcesoriów. Sony też poważnie podchodzi do tematu, bo nad grami na japońskie gogle pracuje ponad 200 deweloperów, a ponadto firma podczas wczorajszej konferencji prasowej przekazała ścisłe wytyczne dla twórców, między innymi obowiązek utrzymania przynajmniej 60 klatek na sekundę, bez czego gry w ogóle nie będą dopuszczane do sprzedaży.

Swoją drogą to ciekawe. Wirtualna rzeczywistość nie jest nowością, bo pierwsze urządzenia konsumenckie pojawiły się już w latach 80 ubiegłego wieku, natomiast pierwszy raz mamy do czynienia z takim zainteresowaniem. Mimo licznych pokazów, wiele osób nie miało jeszcze okazji wypróbowania gogli, zatem masowe składanie zamówień przedpremierowych jest jeszcze większym kupowaniem kota w worku, niż w przypadku gier. Z drugiej strony, dzięki dzisiejszej technologii całość jest dużo bardziej zaawansowana, niż kilka, kilkanaście lat temu, zatem kto wie, może faktycznie tym razem nie będzie to porażka?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.