Choć gier na Steamie przybywa, wcale nie idzie za tym większa sprzedaż

Choć gier na Steamie przybywa, wcale nie idzie za tym większa sprzedaż29.04.2016 11:32
Bartosz Stodolny

Spokojnie, do "indiepokalipsy" i zapaści finansowej Gabena nadal daleko, zatem nie, Half-Life 3 not confirmed. Nie zmienia to jednak faktu, że szacunkowe wyniki sprzedaży w platformie Valve i tak lekko zadziwiają.

Do ciekawych wniosków doszedł ostatnio Sergey Galyonkin, właściciel serwisu SteamSpy. Porównał on dane z kwietnia 2015 z tymi za ten rok i okazało się, że choć gier na Steamie przybywa, to sprzedaż spada i co za tym idzie, mniejsza jest średnia liczba ich posiadaczy. Choć nie są to oficjalne dane, a tylko estymacja oparta na tym, co "steamowemu szpiegowi" udało się wyszperać w publicznych profilach użytkowników, to i tak całość jest bardzo ciekawa.

Z powyższego zestawienia wynika, że liczba gier wzrosła z 2675 w kwietniu 2015 do 3677 w kwietniu tego roku, czyli o niemal 40%, co niestety nie przekłada się na wyższą sprzedaż. Przeciętna liczba posiadaczy danego tytułu spadła z 32 tysięcy rok temu do 21 tysięcy obecnie. To akurat nie dziwi, bo skoro użytkownicy platformy mają większy wybór, to naturalnym jest, że rozdzielą swoje zakupy.

Nie powinno to jednak wpłynąć na ogólną liczbę sprzedanych egzemplarzy, a tymczasem ta zaliczyła potężny spadek. W kwietniu ubiegłego roku kupiono ponad 36,5 miliona gier. Kwiecień 2016 to już „tylko” 26,4 miliona sztuk. Spadek o prawie 30%, co przełożyło się również na mniejszy obrót wynoszący niecałe 368 milionów dolarów w porównaniu do ponad pół miliarda w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oczywiście wpływ na to miał też spadek średniej ceny, jednak nadal różnica jest zbyt duża, by brać pod uwagę tylko ten czynnik.

Powyższe zmiany dotyczą w dużej mierze tytułów nowych, niebędących na szczycie listy popularności. Najlepsze i najbardziej znane gry nadal sprzedają się dobrze i stabilnie. Taka sytuacja również nie powinna dziwić. Dziś na Steamie bardzo łatwo opublikować swoją produkcję, czasem nawet omijając weryfikację Valve, a nie każdy tytuł jest promowany. Powszechnie wiadomo, że najlepiej sprzedają się gry ze strony głównej i te, które zostaną wyróżnione w trakcie wyprzedaży. Nie zapominajmy też, że przy tak bogatej ofercie niektóre tytuły najzwyczajniej w świecie giną w natłoku wszelkiej maści lepszych i gorszych produkcji. W końcu, jako gracze staliśmy się bardziej wybredni. Nie kupujemy już ślepo wszystkiego ze słowem "indie" w nazwie.

Jeszcze w ramach ciekawostki, a chyba też trochę smutnej wiadomości, jedyną grupą, która nie zaliczyła spadków, a wręcz odnotowała wzrosty są gry z programu Early Access. Liczba tytułów we Wczesnym Dostępie rozrosła się ponad dwukrotnie, z 110 w ubiegłym roku do 282 w tym. Podobnie jak liczba sprzedanych kopii – nieco ponad 900 tysięcy w kwietniu 2015 i aż 1,8 miliona w kwietniu tego roku.

To w sumie ciekawe, bo z jednej strony coraz częściej słychać narzekania na kupowanie niedokończonych gier - przepraszam, przywilej „testowania” gry i aktywnego udziału w procesie jej powstawania – a z drugiej wychodzi na to, że coraz chętniej je kupujemy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.