Capcom: Nie ma nic trudniejszego niż start nowej marki

Capcom: Nie ma nic trudniejszego niż start nowej marki24.11.2009 02:19
marcindmjqtx

Christian Svensson odpowiadający w Capcomie za planowanie strategiczne i rozwój biznesowy w rozmowie z GamesIndustry.biz przyznaje, że:

"W tym biznesie nie ma nic trudniejszego niż wypuszczenie nowej marki. Capcom ma to szczęście i myślę, że ma lepsze wyniki niż większość - my robimy bardzo mało licencjonowanych produktów. Spójrzcie na naszą historię, nasze portfolio produktów to wszystko są rzeczy, które posiadamy i kontrolujemy. Resident Evil, Street Fighter, Devil May Cry, Lost Planet, Dead Rising, Okami, Megaman to marki, które są ikonami."

Trochę zaskoczyło mnie w tym zestawieniu Okami, które przecież doprowadziło do zamknięcia Clover, a sam Capcom raczej nie inwestował specjalnie w tę markę wypuszczając jedynie port na Wii, który również nie sprzedał się za dobrze. Oczywiście teraz w produkcji jest Okamiden, ale przecież wszyscy wiemy, że to raczej dość bezpieczne zagranie - koszt produkcji na DSa jest malutki, względem choćby wersji na PS3, 360 czy nawet Wii.

Svensson zwrócił jednak uwagę na bardzo ważną rzecz:

"Myślę, że nowe marki zawsze są trudne. Trzy lata temu, różnica była taka, że byliśmy na początku cyklu życia konsol, kiedy masz do czynienia z najbardziej hardkorowymi konsumentami, którzy najlepiej przyjmą nowe pomysły. Nie zrozum mnie źle, oni nadal chcą swoje Modern Warfare 3, oni kochają swoje serie, ale to są ludzie, którzy szukają i oni chcą ewangelizować nowe doświadczenia." Tak można wyjaśnić sukces Dead Rising oraz Lost Planet. Teraz jednak rynek się zmienił, gracz, który dał za swoją konsolę 199$ czy 299$ to nie ten sam, który dał za nią 499$ czy 599$. Teraz nowi klienci według Svenssona to:

"Konsument dużo bardziej skupiony na marce i zwracający uwagę na cenę, niż Ci wcześniejsi konsumenci i oni prawdopodobnie będą mniej poinformowani o "tym nowym IP od Capcomu" niż Ci ludzie sprzed trzech lat." Innymi słowy powinniśmy to rozumieć w ten sposób, że Ci nowi klienci to już nie są tak bardzo hardkorowi gracze, którzy swojej rozrywce poświęcają zdecydowanie mniej czasu i niekoniecznie podążają i obserwują rynek. To powoduje, że oni kupują to co jest znane czy też dobrze rozreklamowane, a mniejsze szanse są, że sięgną po coś nowego. Natomiast Ci, którzy kupili konsole dużo wcześniej i obserwują nowe produkcje wciąż są tutaj, ale mają zdecydowanie więcej opcji - wszystkie gorące premiery w roku, kilka nowości oraz sporo starszych hitów. To powoduje ich rozproszenie i jeszcze trudniejszy start nowej gry.

Co to wszystko oznacza? Prawdopodobnie tyle, co nic. W praktyce, nadal będziemy karmieni ogromną ilością pudełek z naklejką "więcej tego samego", a jak będzie pojawiać się nowa marka to koniecznie z bardzo silnym marketingiem. Przykład to choćby Electronic Arts, które po tym jak sparzyło się na Dead Space i Mirror's Edge obrało zdecydowanie inną politykę marketingową w przypadku Dante's Inferno i po prostu nie pozwala nam o tej grze ani na chwilę zapomnieć, co jakiś czas wypuszczając różnego rodzaju materiały lub promując ją w różny sposób (nie zawsze taki, który pochwalam).

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.