Barcelona gra dla PES-a. Messi wraca na okładkę, tym razem z kolegami

Barcelona gra dla PES-a. Messi wraca na okładkę, tym razem z kolegami26.07.2016 14:01
Maciej Kowalik

Marco Reus z FIFA 17 wypada przy tym blado.

Ok, to być może najmniej ważne pole corocznej rywalizacji sportowych gier Konami oraz EA, ale tym razem mamy do czynienia z nokautem. W rankingu firmy Deloitte, podsumowującym zarobki klubów w zeszłym sezonie Barcelona, plasuje się na drugim miejscu. Borussia, w której gra, wybrany przez graczy na okładkę FIFA 17, Reus - na miejscu 11. Ale finanse klubu to jedno, sprawy wizerunkowe to drugie. W raporcie obejmującym popularność klubów w mediach społecznościowych, Barcelona wylądowała na pierwszym miejscu, a Borussia Dortmund na 12.

Transfermarkt wycenia Marco Reusa na 40 milionów Euro. Gdyby zliczyć wartość piłkarzy z okładki PES-a, wyjdzie, że z pudełka gry Konami będą w sklepach kusić nas zawodnicy warci 10 razy więcej. Ciekawe czy ta przepaść znajdzie odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży obu serii w tym roku. O wyrównanej walce na liczby możemy zapomnieć, bo FIFA to w końcu FIFA. Wspierana potężną machiną marketingową zarówno EA jak i samej organizacji od lat, zaklepała sobie na wyłączność licencje najważniejszych lig oraz klubów i lokalizuje swoją serię na poszczególne rynki, co nie jest bez znaczenia. Ale gdyby tak firmy pochwaliły się pod koniec roku dynamiką sprzedaży nowych odsłon...

Konami próbuje się odgryzać i pojedyncze skalpy udaje się upolować. Jak fakt, że PES 2017 będzie jedyną grą, w której pojawi się w tym roku stadion Camp Nou, a łatanie dziur w licencjach na konsolach będzie - przynajmniej na na PS4 - dużo łatwiejsze, niż poprzednio. Albo przejęcie od największego rywala licencji na mistrzostwa Europy, z której ostatecznie wyszło niewiele, ale było darmowe i przynajmniej reprezentacja Polski wyładniała.

W momencie, w którym FIFA złapała w temacie grywalności i rozwijania rozgrywki o świeże elementy zadyszkę, PES złapał drugi oddech. W notach recenzentów żadna z gier już nie dominuje. Inaczej sprawa wygląda, gdy popatrzymy na oceny graczy na Metacritic, w których EA zbiera mimo wszystko większe cięgi choć mogłoby się wydawać, że Konami również nie jest ulubieńcem grających mas.

Tegoroczne starcie powinno być więc wyjątkowo ciekawe. FIFA przeskakuje na nowy silnik, a PES dzięki świetnym odsłonom wyszedł już z jej cienia. Podpisanie trzyletniej umowy partnerskiej z jednym z największych klubów piłkarskich na globie pokazuje, że ambicje rosną. Dla graczy ta rywalizacja, powinna być świetną wiadomością. Dwie, duże futbolowe marki na rynku to i tak mało w porównaniu z dawnymi latami, ale jeśli spojrzymy na sytuację w wirtualnej koszykówce, gdzie liczy się tylko NBA 2K lub hokeju, w którym NHL Live nie ma już żadnego rywala, warto docenić dwie marki, które wciąż są w stanie wymieniać ciosy.

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.