Apple stawia na indie. Gry niezależne doczekały się własnej sekcji w AppStore

Apple stawia na indie. Gry niezależne doczekały się własnej sekcji w AppStore17.03.2017 11:51
Bartosz Stodolny

Zresztą nie tylko Apple, bo podobny pomysł ma Google, Nintendo to z kolei Nindies Showcase, a produkcje niezależne na stałe zagościły już na PlayStation i Xboksie.

Jeśli zaglądacie w miarę regularnie do AppStore’a, pewnie zauważyliście, że od dłuższego czasu poza klonami Game of War, Clash of Clans i innych, na głównej stronie pojawiają się też gry niezależne. I to nie na zasadzie: „Dajmy tam jedną, żeby się nie pienili”, a w całych sekcjach. Widać to choćby po wczorajszej aktualizacji sklepu:

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Jednak wiele z nich (na szczęście nie wszystkie) to nadal popularne tytuły indie, a przecież w kategorii „gry” codziennie dodawanych jest prawie sto aplikacji. Mały deweloper, który nie zyskał rozgłosu na innych platformach, albo nie ma pieniędzy na promocję, ma bardzo małe szanse na zaistnienie w apple’owym sklepie.

Nie wspominając już o konkurowaniu z gigantami pokroju Kinga, Supercella czy Machine Zone (to ci od Game of War). Firmy te dysponują olbrzymimi budżetami, potrafią puścić reklamę podczas finałów Super Bowl i bez problemu są w stanie zapewnić sobie miejsce na liście polecanych przez Apple’a produkcji.

Game of War - 2015 Super Bowl Commercial "Who I Am" ft. Kate Upton

Właśnie dla tych mniejszych powstało Indie Showcase, do którego trafiać będą wyłącznie gry niezależne i, co ważne, miejsca tam nie można kupić – każdy tytuł zostanie ręcznie dobrany. Kategoria ma być codziennie aktualizowana o nowe tytuły, przy czym starsze będą cały czas promowane.

To dobry krok, choć według mnie trochę spóźniony. Może gdyby Apple wcześniej zdecydowało się na szerszą promocję gier niezależnych, dziś nie mielibyśmy wylewu identycznych, pozbawionych choćby krzty innowacyjności tytułów, w które gra się głównie w poczekalni albo toalecie. A przecież gry mobilne to nie tylko budowanie bazy czy zbieranie marchewki. To też tytuły takie jak Transistor, Oxenfree, 1979 Revolution: Black Friday i wiele, wiele innych.

Coś podobnego zapowiedział podczas Game Developers Conference Google. Przy doborze gier do promocji w Google Play nie będzie już brana pod uwagę jedynie liczba pobrań czy popularność i zyski. Dojdzie też element zaangażowania graczy w daną produkcję, a ponadto specjalny zespół będzie wyłapywał perełki, opisywał je i wypychał na główną stronę sklepu.

Natomiast z nieco większych, ale nadal przenośnych (no, przynajmniej tak pół na pół), sprzętów mamy Nintendo i Switcha, na którym pojawi się masa niezależnych produkcji w ramach Nindies Showcase. Zresztą na pozostałych konsolach też mają one swoje miejsce, o pecetach nie wspominając, bo to przecież kolebka indie.

Nintendo Switch Nindies Showcase

I super, bo im więcej gier niezależnych jest promowanych, już nieważne czy na „poważnych” platformach, czy mobilkach, tym lepiej dla całej branży. Małe studia mają dzięki temu środki na utrzymanie się i robienie kolejnych gier, giganci natomiast widzą, że gracze oczekują czasem czegoś więcej, niż powtarzalnej rozgrywki.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.