American McGee: Konsole umierają. Przez "darmówki"

Jak mówi McGee, pomysł na rynek gier konsolowych był wadliwy od samego początku.

American McGee: Konsole umierają. Przez "darmówki"
marcindmjqtx

17.07.2012 | aktual.: 05.01.2016 16:41

American McGee w trakcie wywiadu dla GameInformera podzielił się swoją wizją rynku. Wg niego obecny model biznesowy konsol będzie tracił na znaczeniu. Dlaczego?

Zarabianie na konsolowych tytułach jest niczym próba wydostania się spod lawiny. Jeśli nie zrobisz tego szybko, to po tobie. "Darmowe" gry oferują możliwość opublikowania tytułu i polepszania go z czasem, aż się zwróci. Kilka "darmowych" produkcji McGee miało już przynieść większe zyski i lepszy zwrot inwestycji niż jego konsolowe produkcje (Alice: Madness Returns). Zapowiedział, że będzie dążył, żeby ta przepaść się powiększała - na rzecz "darmowych" gier, które zamierza ulepszać.

Jego doświadczenie każe mu sądzić, że obecny kształt rynku konsolowego jest skazany na wymarcie:

Chociaż rynek konsolowy przez dwie dekady zadomowił się w umysłach zachodnich graczy i twórców oraz przynosił zyski, to jego nieprzystosowanie do dzisiejszych realiów wynika z samych założeń. Patrząc na konsole z zewnątrz, kiedy widać, że nie są one fundamentem growego ekosystemu, pomysł, że grać można tylko dzięki fizycznym nośnikom i w jednym, określonym miejscu [tam gdzie sprzęt jest podpięty do TV], wydaje się anachroniczny. Dziwnie czyta się sformułowania, że coś, co z powodzeniem trwało kilka dekad, jest nagle złe u samych podstaw. No ale uznajmy, że McGee jest neofitą, a ci zawsze lubią mocne sformułowania.

Tak czy inaczej, twórca Alice widzi przyszłość w chmurze, która umożliwi granie wszędzie i na wszystkim, tworząc jednocześnie z gier ciągle żyjące, zmieniające się byty. Nie jest pewny, czy wysokobudżetowe produkcje przetrwają - czy ludzie będą chcieli za nie płacić, jeśli nie będą mieli każdorazowo możliwości przetestowania ich za darmo.

Mnie zaś ciekawi tylko jedno - czy dystrybucja cyfrowa, a szczególnie steamowe wyprzedaże, zaczną z czasem niwelować przeświadczenie, że gra musi na siebie zarobić w ciągu kilku pierwszych dni. W końcu ArmA 2 sprzedaje się teraz równie dobrze (jeśli nie lepiej) co wtedy, kiedy lądowała na półkach sklepowych. Co prawda jest to zasługa moda DayZ, ale daje to do myślenia - dzięki dystrybucji cyfrowej łatwiej o to, żeby niektóre tytuły zostały przez graczy odkryte na nowo.

Paweł Płaza

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.