Ace Combat 7: Skies Unknown- już grałam!
Sky is the limit? Nie dla mnie.
Podczas wczorajszego pokazu gier Bandai Namco można było wypróbować Ace Combat 7 w dwóch wersjach - na VR oraz w 2D (nie chcę pisać: w VR i w wersji normalnej, bo to wywołuje negatywne konotacje).
Seria słynie z rozbudowanej historii i zręcznościowego modelu rozgrywki. Samej fabuły nie dane mi było ocenić, ponieważ poza krótką prezentacją stanowiącą miks gameplaya i przerywników filmowych, dostałam jedną z misji pozbawioną szerszego fabularnego wprowadzenia.
Ace Combat 7: Skies Unknown Official Trailer - Gamescom 2017
Zaczęłam od wersji z okularami wirtualnej rzeczywistości PS VR. Trzeba wam wiedzieć, że jestem swoistym barometrem symulatorów. Bardzo szybko zagłębiam się w świat gry VR i jeśli nie dopadnie mnie atak choroby gracza (video game motion sickness, zwana też simulator sickness), to znaczy, że gra ma dobrze pomyślaną mechanikę poruszania się. Jeśli chodzi o Ace Combat, bo mój błędnik ją polubił.
Za pierwszym razem oczywiście mój myśliwiec zanurkował w oceanie, ale to akurat kwestia zagapienia się. Zapomniałam, że należy pociągnąć wolant do siebie by podnieść przód samolotu - a ponieważ tutaj rolę wolantu pełni joystick na padzie, więc filozofia jest ta sama. Ale nic to. Przy drugim podejściu maszyna wzbiła się pięknie w przestworza.
Spodziewałam się skomplikowanego sterowania, ale na szczęście szybko można się go nauczyć. Nie wyobrażam sobie grania za pomocą myszki i klawiatury (w przypadku wersji na PC, ale ta nie posiada wsparcia dla VR). Do tej gry trzeba wygodnie siedzieć i mieć sporo miejsca wokół. Spowodowane jest to faktem, że odczucie realizmu jest bardzo duże - twórcom udało się uzyskać efekt poszerzonej świadomości i faktycznie czułam samolot. Jego przechyły, pikowanie, swobodne wznoszenie się - wszystko to było tak sugestywne, że w pewnym momencie prawie spadłam z pufy. Dostałam ostrzeżenie o zbliżających się rakietach i postanowiłam wykonać ostry zwrot na lewo, co oczywiście przełożyło się na ruch całym tułowiem. Na szczęście, obyło się bez kompromitującego lądowania na podłodze, ale domyślam się, że osoby obserwujące mnie musiały mieć niezły ubaw.
Potyczki są bardzo dynamiczne i niezwykle satysfakcjonujące. A przy tym nawet początkujące osoby nie powinny mieć problemu z ustrzeleniem przeciwników - a przynajmniej tych początkowych. Do szczęścia brakuje tylko, by efekty wybuchów były nieco bardziej podkręcone. Nie spodziewam się wodotrysków w postaci feerii barw i kul ognia rzucających poświatę na chmury, ale jakieś takie większe "bum" byłoby mile widziane.
Wciąż jednak największe wrażenie na mnie zrobiło odczucie lotu. Jeśli dziś VR by nie istniał, to Ace Combat jest grą, dla której powinien zostać stworzony. Co tam symulator łażenia po lesie czy pływania z rekinami. Możliwość pilotowania super-szybkiego myśliwca, który rozwija prędkość do 2000 km/h oraz strzelanie się z innymi na obłędnej wysokości - to wszystko jest zaiste wspaniałym przeżyciem, które uzasadnia inwestycję w tę technologię. Ace Combat pod VR to gra, co do której jeszcze do wczoraj nie wiedziałam, że czekam na nią z niecierpliwością.
Tym ciężej było mi przesiąść się do zwykłej wersji Ace Combat. Misja, która rozegrałam, miała miejsce na wysokim pułapie, nad lasami. Było słonecznie, ale w paru miejscach zebrały się gęste chmury. Po zestrzeleniu, wraz z pozostałymi członkami eskadry, kilkunastu przeciwników, musieliśmy pokonać bossa w postaci przepakowanego bombowca, który wypuścił w naszym kierunku parędziesiąt dronów i co i raz namierzał nas rakietami. Starcie było komentowane przez NPCów, co dodatkowo zwiększało dramatyzm rozgrywki.
I tak naprawdę w odniesieniu do tej wersji mogę powtórzyć wszystkie zalety gry na VR, oczywiście poza niesamowitą immersją, jaką zapewnia trójwymiarowe środowisko. Kilkunastominutowe demo przekonało mnie, że Ace Combat to będzie tytuł, w który będę grać jak szalona.
Żałowałam tylko, że nie dostałam do testów misji w mieście albo podczas deszczu, bo w prezentowanej wczoraj ląd wyglądał mało ciekawie. Nie natrafiłam też na jakieś specjalne przeszkody podczas lotu. Wprawdzie czuć było turbulencje towarzyszące przelotom przez chmury, ale obyło się bez większych niespodzianek. Nie bez znaczenia jest też fakt, że miałam cały czas czysty widok. Twórcy zapowiadają, że zmienne warunki pogodowe mają mieć spore przełożenie na rozgrywkę, o czym można się było przekonać na podstawie nagrania z zeszłorocznego Games Conu.
ACE COMBAT 7 Gamescom Gameplay Demo with Director Commentary | PS4, XB1, PC
Jednym słowem - jest na co czekać. Dodam jeszcze, że Ace Combat 7 da nam możliwość grania samemu lub w trybie multiplayer. Gra pojawi się jeszcze w tym roku na PS4, PC oraz Xbox One.