80 proc. filmów sprzed 1920 roku zostało straconych. Ile klasycznych gier uda nam się uratować od zapomnienia?

Co zrobić, aby przyszłe pokolenia mogły poznać gry naszego dzieciństwa?

80 proc. filmów sprzed 1920 roku zostało straconych. Ile klasycznych gier uda nam się uratować od zapomnienia?
marcindmjqtx

18.06.2012 | aktual.: 21.01.2016 17:01

Jako osoba urodzona w połowie lat 80. XX wieku, która weszła w świat gier na początku lat 90. ominąłem praktycznie dwie dekady historii elektronicznej rozgrywki. Oczywiście, pojedyncze tytuły znam, gdzieś grałem u starszych kolegów z osiedla, ale to nie to samo. Moja "historia grania" zaczyna się w zupełnie innym miejscu niż znajomych urodzonych kilka lat wcześniej, jest też zupełnie inna niż u osób urodzonych później.

Ale chyba warto znać korzenie medium?

Warren Spector, autor m.in. Deus Ex czy Epic Mickey, w wywiadzie dla telewizji Hyper opowiada o potrzebie zachowania gier dla przyszłych pokoleń:

Konwersje i "odświeżenia" rozwiązują część problemów. Ale gry to złożona sprawa. Nawet jeśli uda nam się zachować kod źródłowy do późniejszej reedycji, to czy uda nam się dokładnie odtworzyć doznania jakie towarzyszyły graniu? W końcu w latach 70. XX wieku były zupełnie inne telewizory niż teraz. A granie w stare grę na nowym kontrolerze to też zupełnie coś innego.

Najgorsze, że jak spojrzę na siebie, to sam nie jestem bez winy. Moje gry z epoki Pegasusa - zaginęły bez wieści. Dyskietki z pierwszymi grami na peceta - słuch o nich zaginął. Tony płyt kompaktowych z pełnymi wersjami dodawanych do magazynów - gdzieś na śmietniku.

Konrad Hildebrand

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.