510 milionów ludzi na świecie gra w przeglądarkach
Przynajmniej tak wynika z raportu opublikowanego dziś przez firmę Spil Games, zajmującą się właśnie takimi produkcjami.
20.12.2010 | aktual.: 06.01.2016 14:55
Raport powstał na podstawie danych agencji badawczej comScore oraz danych własnych Spil Games, bazowanych na 130 milionach aktywnych miesięcznie unikalnych użytkownikach. Wynika z nich, że 1.3 miliarda ludzi na świecie korzysta z internetu, z czego aż 510 milionów grywa w gry w przeglądarkach (celowo nie mówię: "przeglądarkowe", bo chodzi także o produkcje flashowe i tak dalej).
W 2010 roku na stronach należących do Spil Games (np. games.co.uk czy agame.com) różne gry uruchomiono w sumie około 5 miliardów razy. Po uśrednieniu to daje około 400 milionów w miesiącu i 150 razy w każdej sekundzie. Raport utrzymuje także, że dwa razy więcej osób w 2010 roku zagrało w grę na stronach Spil Games niż kupiło konsolę. Wniosek ten jednak ciężko uznać za w stu procentach słuszny, biorąc pod uwagę, że bazuje on na danych VGChartz, które nie jest raczej źródłem absolutnie wiarygodnym.
Wątpliwości może też budzić zestawienie najpopularniejszych gatunków gier, a właściwie kategorie osób, jakie w tym przypadku zastosowano: dziewczynki, nastoletni chłopcy i kobiety. Co z dorosłymi mężczyznami? Tak czy inaczej, z raportu wynika, że największą popularnością cieszą się:
wśród dziewczynek:
- gry make over, tzw. "ubieranki",
- gry "fryzjerskie",
- gry z końmi,
wśród nastoletnich chłopców:
- gry wyścigowe,
- gry sportowe,
- gry akcji,
wśród kobiet:
- quizy,
- puzzle,
- organizatory czasu.
Choć raport Spil Games momentami korzysta z nie do końca wiarygodnych danych, momentami też jest dziwnie skonstruowany, to wydaje się, że jednego można być pewnym: gry przeglądarkowe czy flashowe są niesamowicie popularne. Świat chce grać i to wcale niekoniecznie na konsolach. Pytanie jeszcze, co przynosi większe zyski: takie darmowe, zarabiające głównie na reklamach, produkcje czy jednak te wielkie, sprzedawane w sklepach tytuły.
[via Gamasutra, GamesIndustry]
Tomasz Kutera