5 milionów Borderlands 2, trochę mniej milionów Resident Evil 6, wywrotki pieniędzy Capcomu i Take Two
Przyjrzyjmy się raportom finansowym dwóch koncernów. Jest czemu.
Zacznijmy od Capcomu. W pierwszej połowie roku fiskalnego (okres pomiędzy 1 kwietnia a 30 września) japończycy zanotowali obrót wysokości 570 milionów dolarów, co jest wynikiem o 55.7% wyższym niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Zysk wyniósł natomiast 51 milionów dolarów, o 355.1% więcej niż rok temu.
Dywizja odpowiedzialna za wszystkie wydawane gry zamknęła półrocze z obrotami rzędu 438 milionów dolarów. Poprawa o 69.1% względem ubiegłego roku.
Do sukcesu przyczyniły się świetne wyniki dwóch najważniejszych gier Capcomu. Do 30 września (na kilka dni przed premierą) koncern wysłal do sklepów 3.7 miliona sztuk Resident Evil 6. Dobrze poradziła sobie także Dragon's Dogma, która znalazła ponad milion nabywców. Capcom zanotował lekką zniżkę formy w segmencie gier społecznościowych, ale kluczowe produkcje pokroju Resident Evil: Outbreak Survive (2 miliony zarejestrowanych użytkowników) i Smurf's Village dalej przynoszą zyski.
Gorzej radzi sobie The Arcade Operations, dział zajmujący się salonami gier. W porównaniu do zeszlego roku obroty spadły o 7% do 70 milionów dolarów. Zamknięto dwa niedochodowe salony, zostało ich na całym świecie 35.
Przejdźmy do finansowej spowiedzi Take Two. W tym przypadku raport dotyczy drugiego kwartału roku fiskalnego, który zakończył się 30 września.
W tym czasie Take Two uzyskało obrót 273.1 miliona dolarów. Analogiczny okres ubiegłego roku przyniósł zaledwie 107 milionów. Różnica jest kolosalna. Nie udało się jednak uniknąć straty w postaci 12.5 miliona. Ale i tutaj jest poprawa, w zeszłym roku T2 straciło 41.5 miliona. O 108% wzrosły obroty z cyfrowej dystrybucji, wyniosły 57.5 miliona.
Motory napędowe kwartału to Borderlands 2, które trafiło do sklepów w ponad 5 milionach kopii i dobre wyniki sprzedaży GTA IV oraz Red Dead Redemption.
Wczorajsza informacja o wiosennej premierze GTA V zmusiła do zweryfikowania prognozy na cały rok. Gra Rockstar ukaże się po 1 kwietnia przyszłego roku, co oznacza, że załapie się już na rok fiskalny 2014, zmniejszając znacznie tegoroczne obroty. Wcześniej zakladano, że te wyniosą pomiędzy 1.7 a 1.8 miliarda dolarów. Teraz zmniejszono je do 1.1 - 1.2 miliarda.
Ale co się odwlecze, to nie uciecze.
Piotr Bajda