100 000 000 (słownie: sto milionów) ludzi dziennie gra w gry mobilne Supercella
Wiadomo, Clash of Clans, Hay Day czy wydane niedawno Clash Royale to niezwykle popularne tytuły... Ale żeby aż tak?!
Pobawmy się w liczby. Ostatni odnotowany rekord Steama, jeśli chodzi o liczbę grających w tym samym momencie graczy, wynosi niecałe 13 i pół miliona użytkowników. Na ten wynik składało się ponad 6 tysięcy gier dostępnych na platformie Valve. Tymczasem Supercell operuje obecnie czterema tytułami: Clash of Clans, Hay Day, Boom Beach i Clash Royale. To w nie dziennie gra ponad 100 milionów osób.
Z kolei w Dotę 2 dziennie gra po około milion graczy. Jeśli chodzi o gry nie należące do Valve, przoduje Fallout 4, w którego grało jednocześnie 440 tysięcy użytkowników. Mówimy oczywiście tylko o pecetach, nie znamy wyników Xboksa One czy PlayStation 4, ale łatwo się domyślić, że raczej żadna z gier nie zbliża się do szalonego wyniku maszynek do robienia pieniędzy Supercella.
No, może poza Minecraftem. W zeszłym roku, po zsumowaniu sprzedanych egzemplarzy hitu Mojang na pecety, Xboksy i urządzenia przenośne, wynik wynosił ponad 70 milionów kopii. A trzeba doliczyć jeszcze konsole PlayStation, niedawno wydaną wersję na Wii U... Tak, Minecraft może zbliżać się do wyniku Supercella, kiedy brać pod uwagę sprzedaż, ale i tak pewnie dziennie aktywnych użytkowników jest znacznie, znacznie mniej.
Puentą jest fakt, że liczby "tradycyjnych" gier są niczym przy absurdalnych wynikach gier mobilnych. Clash Royale tuż po wydaniu cieszyło się dużą popularnością na twitchu (gra mobilna!), a na iOS-ie niemal natychmiast stało się najczęściej ściąganą i najbardziej kasową grą. Na popularność tytułów Supercella z pewnością wpływa fakt, że są one freemium - czyli teoretycznie darmowe, ale z masą mikropłatności. A wiecie, że freemium jest wymysłem kanadyjskiego diabła, jeśli oglądaliście odcinek South Parka "Freemium Isn't Free"...
Tak czy inaczej - sto milionów graczy dziennie to niezwykle imponującą liczba. Wie to też Supercell, które przygotowało z tej okazji specjalny filmik, w którym dziękuje swoim odbiorcom i podkreśla skalę tego sukcesu w całkiem kreatywny sposób. Muszę przekazać podziękowania mojej babci - z tego co pamiętam, grała kiedyś w Hay Day, co tylko uświadamia mi, jak szerokie grono odbiorców mają te gry.
100 Million Thank Yous
[źródło: YouTube, Steam Charts, Polygon (1, 2)]