10 lat. Tyle minęło, odkąd Bethesda kupiła od Interplay prawa do Fallouta

10 lat. Tyle minęło, odkąd Bethesda kupiła od Interplay prawa do Fallouta10.04.2017 11:23
10 lat. Tyle minęło, odkąd Bethesda kupiła od Interplay prawa do Fallouta
Patryk Fijałkowski

Ale szybko... W sumie to wolno zleciało, co?

Dokładniej od przejęcia praw minęło 10 lat i jeden dzień, bo to 9 kwietnia 2007 Bethesda stała się oficjalnie właścicielem marki. Według umowy Interplay mógł wtedy jeszcze wydać pecetowe MMO w postnuklearnym świecie, o ile wyrobiłby się do kwietnia 2009 i podzielił z Bethesdą 12% zysków. Ostatecznie projekt nie doszedł do skutku i w ogóle wiele rzeczy między dwoma firmami potoczyło się nie tak jak powinno...

Pozwy latały na prawo i lewo. Bethesda uważała, że Interplay pogwałcił warunki umowy, sprzedając wydania zbiorcze starych Falloutów bez konsultacji w kwestii ich nazwy i materiałów promocyjnych (taki np. Fallout Trilogy zawierający jedynkę, dwójkę i Tactics nazwą sugerował obecność Fallouta 3 w zestawie). Interplay utrzymywał, że nie łamał swoimi czynami żadnych ustaleń umowy i zarzucał z kolei Bethesdzie, że firma zerwała umowę z Glutton Creeper Games na wydanie papierowego RPG-a w świecie Fallouta, za co sądownie musiał odpowiedzieć interplay. Źródłem konfliktów był też sam Fallout Online, czyli wspomniane MMO - Interplay nie wyrobił się z terminem skończenia projektu i później mimo to kontynuował prace pod zmienioną nazwą Project V13 (czyli Vault 13 - wszyscy wiedzieli, o co chodzi, łącznie z Bethesdą).

Końcem końców po sądowych przeprawach w 2012 Interplay zrzekł się całkowicie praw do marki w zamian za 2 miliony dolarów od Bethesdy. Do tego na samym początku Bethesda za nabycie praw zapłaciła 5,75 milionów dolarów; ale nawet kiedy to zsumujemy, są to grosze w porównaniu z tym, co firma zyskała - sam Fallout 4 w dniu premiery zarobił 750 milionów dolarów.

No właśnie - co przez 10 lat zrobiła z marką Bethesda? Wielu pewnie powiedziałoby, że ją zniszczyła, akcentując przekaz rzuconym w siedzibę firmy koktajlem Mołotowa. Mnóstwo graczy zapewniłoby też, że "nowa era Fallouta" wcale nie jest zła albo broniłaby tylko New Vegas od Obsidian Entertainment. Sam uważam, że Fallout 3 i Fallout: New Vegas to świetne, unikatowe gry. Przejechałem się dopiero na Falloucie 4, który zdawał się już zaledwie wydmuszką. A do tego mamy też Fallout Shelter, które może i jest "mobilną pierdółką", ale cechuje się pewnie najlepszymi cechami takiej "mobilnej pierdółki". Bethesda z pewnością inaczej podeszła do spuścizny Interplaya, ale nie można jednoznacznie powiedzieć, że markę zniszczyła.

Fallout 3 Soundtrack - Way Back Home

Aktualnie czekamy (no, niektórzy czekają) na Fallouta 4 w VR, który został zapowiedziany w zeszłym roku. Co i raz wyskakują też jakieś plotki o Obsidian pracującym nad New Vegas 2, ale są to niestety tylko i wyłącznie plotki. Następny Fallout jest z pewnością nieunikniony, jednak to kiedy się wydarzy i kto go przygotuje -pozostaje jeszcze niewiadomą.

PS Na koniec mała ciekawostka: wiecie, że dla Poly pisał swego czasu Paweł Dembowski, czyli założyciel oficjalnej wiki Fallouta? Bethesda sugerowała się najwidoczniej jego materiałami podczas przygotowywania swojego pozwu.

Patryk Fijałkowski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)