Współczesne RPG mają za dużo tekstu i BioWare wiedziało o tym 16 lat temu

Artykuł Raya Muzyki z 2001 roku wydaje się dziś równie aktualny jak kiedyś.

Współczesne RPG mają za dużo tekstu i BioWare wiedziało o tym 16 lat temu
13

2 maja 2001 roku, na 8 miesięcy po premierze Baldur’s Gate’a 2, w serwisie Gamasutra ukazał się artykuł jednego ze współzałożycieli BioWare'u. Dr Ray Muzyka opisywał w nim proces powstawania kontynuacji przełomowego RPG jego firmy.

O tym, jak ważny okazał się Baldur’s Gate dla gatunku, twórcy dowiedzieli się oczywiście dopiero po czasie. W trakcie prac nad nim byli początkującymi developerami z zaledwie jedną grą na koncie (Shattered Steel). Byli wdzięczni, że mogli tworzyć pod czujnym okiem weteranów gatunku - firmy Black Isle, odpowiedzialnemu za gry RPG oddziałowi Interplaya.

A jednak lektura tekstu Muzyki teraz pokazuje, że o tworzeniu gier z tego gatunku BioWare wiedziało wtedy więcej niż niejeden współczesny developer (i, można by chyba powiedzieć, niż samo BioWare aktualnie).

Obraz

Szczególnie uderzył mnie fragment o pisaniu dialogów, który - myślę sobie teraz - powinno się dać do przeczytania wszystkim, aktualnie pracującym w Obsidianie i inXile. Kocham Pillars of Eternity, bardzo lubię Tyranny, nawet nowy Planescape mi się podobał, chociaż mam z nim wiele problemów. Ale na wszystko co piękne i dobre, ile w tych grach było niepotrzebnego, napompowanego do granic rozsądku tekstu.

Tymczasem w artykule Muzyki w sekcji dotyczącej podstawowych zasad pisania dialogów, których przestrzegać mieli scenarzyści i projektanci pracujący nad Baldur’s Gate’em 2, przeczytać można m.in.:

Obraz

Czytałem to dzisiaj, ponad 16 lat po tym, jak zostało napisane i nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że z tą zwięzłością mamy dziś wielki problem. Jakby wspomniane inXile, Obsidian czy inni, starający się nawiązywać do klasyki gatunku, faktycznie cofnęli się do jego początków. I jeszcze nie dotarła do nich lekcja, o której pisze Muzyka - że mniej to czasami więcej, a o jakości pisarstwa nie świadczy ilość użytych przez piszącego słów.

Jakbyśmy w naszych retro-RPG byli teraz, przynajmniej pod pewnymi względami, wciąż na etapie „przed Baldur’s Gate’em 2”. Jakby ich twórcy musieli się wraz z kolejnymi grami nauczyć tego, czego BioWare nauczyło się w ciągu dwóch gier. Ale i nie dotyczy to tylko tych retro-RPG. Grzech przesady w ilości tekstu popełniają i Bethesda, i nawet, o ironio, współczesne BioWare.

A ja chciałbym zagrać w ambitne RPG, czy to całkowicie współczesne czy w stylu retro, w którym dialogi miałyby lekkość i zwięzłość charakterystyczną dla gier akcji. Taki Baldur's Gate albo nawet Mass Effect, ale z postaciami "napisanymi" jak w Uncharted - mówiącymi jak ludzie, a nie jak chodzące encyklopedie czy przewodniki po okolicy.

Obraz

Z jakiegoś jednak powodu ten gatunek jest teraz nieodłącznie związany z absurdalnymi ilościami tekstu pisanego. Tyle że często nie służy on budowaniu postaci, a kreowaniu kompletnie niepotrzebnej mitologii i oszukiwaniu odbiorcy, że świat gry jest większy niż w rzeczywistości.

Tak czy inaczej, już 7 września trafia do sprzedaży oficjalny dodatek do Tyranny - Bastard’s Wound. Na pewno zagram, chociaż nie wierzę, że znacząco zmieni on samą grę (a Tyranny też potrafiło popadać w straszliwie męczące tyrady - na szczęście w odróżnieniu od Planescape'a można je było po prostu ignorować i skupiać się na innych elementach).

A już na początku przyszłego roku teoretycznie Pillars of Eternity 2 (jeżeli nic się nie przesunie). Na to czekam najbardziej. I w tym przypadku bardzo liczę, że ktoś przypomniał twórcom dawny tekst Muzyki.

Dominik Gąska

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne