Mafia III już raczej nigdy na siebie nie zarobi. Pytanie co dalej z serią
W sieci pojawił się pełen ciekawych faktów list anonimowego developera z Irrational Games pokazujący nam 2K od środka.
31.10.2016 15:41
Anonimowy, a przez to nie do końca wiarygodny, bo taki pełny żalu list mógł napisać każdy. Z drugiej strony, oprócz osobistych opinii jest tam też cała masa obiektywnych, fajnie zestawionych informacji. Głównie o losach Irrational Games i serii BioShock, ale znalazło się też miejsce dla całkiem nowej Mafii III i studia Hangar 13.
Dla porównania, BioShock, BioShock 2 i BioShock Infinite przy nieporównywalnie mniejszych budżetach sprzedały się kolejno w 5, 4 i 4,3 milionach egzemplarzy, będąc bezdyskusyjnymi hitami. Co nie przeszkodziło 2K zwinąć Irrational Games do kadłubkowego studia pseudo-indie pod wodzą Kena Livine'a.
2K dosyć niewdzięcznie zachowało się też ponoć w stosunku do australijskich pracowników odpowiedzialnych za Borderlands: The Pre-Sequel. Czterdziestoosobowy skład w 18 miesięcy stworzył grę, która sprzedała się w 1,7 mln egzemplarzy. Co miało okazać się niewystarczającym dla wydawcy wynikiem. Gdzie więc na tym tle jest Mafia? Obawiam się, że jej już nie ma. Sam strasznie narzekałem na nią w recenzji, ale kurczę, bardzo bym nie chciałbym, żeby była to ostatnia część serii.
Mafia 3 quality control
Cytowany list wspomina tylko o Mafii, koncentrując się na podejściu 2K do Irrational Games i innych przejętych firm, które z biegiem czasu i kolejnymi decyzjami białych kołnierzyków pchających się w produkcję gier obumierają. Smutna historia kojarząca się troszkę z Electronic Arts, które do perfekcji opanowało kupowanie całych firm wraz z ich dorobkiem tylko po to, żeby z nim skończyć. Nie ma już z nami Maxis, Bullfroga, Origin, Westwood, DreamWorks Interactive/Danger Close/EA Los Angeles, Phenomic, Black Box Games, Pandemic, PlayFish czy NuFX. 2K może i wychodzi więc na niewdzięcznika w oczach anonimowego pracownika Irrational Games, ale jak widać, w branży są prawdziwi rekordziści.
Paweł Olszewski