Creation Club - Bethesda wraca do pomysłów płatnych modów
Zmieniły się zasady, ale nie cel. Mody mają być płatne.
12.06.2017 09:11
Creation Club to platforma (tzw. in-game digital marketplace) dla Fallouta 4 i wydanego na PS4 i Xboksie One Skyrima Special Edition. Miejsce, gdzie znajdziemy mody wprowadzające nowe bronie, dodatki, stroje czy nawet rozwiązania w mechanice tych gier. Wszystko ma być gruntowanie przetestowane, kompatybilne z save'ami, zlokalizowane - po prostu działające. Wszystko będzie też kosztowało, a płacić będziemy w ich własnej walucie, specjalnych kredytach.
Kredyty kupuje się na Steamie, PS Store czy Xbokx Marketplace i są one wspólne dla obu gier w ramach ekosystemu danej platformy. Za mody będzie odpowiadać Bethesda Game Studios wraz ze swoimi "partnerami", także tymi pochodzącymi ze społeczności. Ręka Bethy ma być gwarancją jakości - zarówno technicznej, jak i merytorycznej. W Creation Club mają pojawiać się tylko nowe rzeczy, a nie istniejące już mody.
Bethesda przyznaje się, że pomysł na płatne mody był słaby. Nawet teraz otwarcie mówi, że firma miała w związku z tym więcej problemów niż korzyści. Jednocześnie zapowiada jednak... płatne mody. Bo co z tego, że w Creation Club są kredyty, a nie twarda waluta, skoro i tak trzeba ją kupić? Tak jak swego czasu punktu Microsoftu na Xboksie 360? Różnica polega jedynie na tym, że Creation Club nie jest obowiązkowe i nie wpływa na obecną scenę modderską - ta pozostaje wolna i darmowa. Creation Club to po prostu dodatkowa możliwość skorzystania z rozszerzeń gry, z gwarancją, że te będą działać. Takie mody w wersji premium.
Czarno to widzę na rynku PC, ale na konsolach? Nie zdziwiłbym się, gdyby Creation Club cieszyło się na PS4 i Xboksie One popularnością. Po sobie widzę, że konsolowcy to trochę inny gatunek klienta. Gotowy nawet trochę przepłacić za grę, ale mając gwarancję, że wszystko po prostu będzie w niej działać.
Skyrim and Fallout 4 Creator's Club Trailer From E3 2017 - Bethesda Creator Club Reveal Trailer
Creation Club pojawi się w wakacje. Wtedy zobaczymy też, jakie kryteria trzeba spełnić, aby przejść z konkretnym modem do Creation Club. Zastanawiam się, czy Bethesda nie będzie chciała wpływać także na treść rozszerzeń, odrzucając na przykład te bardziej kontrowersyjne. Ze swoimi modami do Klubu zgłaszać można się już dzisiaj.
Paweł Olszewski